Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
CFL MAX

Udskriv debat

  CFL MAX
Skrevet af PeterFrost, 13/5-2008 20:06 (#61)

Nu vil jeg så lige sige at der er langt mindre spændings fald gennem 100 m kable end f.eks. 4 samlinger og 2 meter kable, plus de 2 maskiner...
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !


SV: CFL MAX
Skrevet af SJakobsen, 13/5-2008 20:08 (#62)

ThomasH skrev:
SJakobsen skrev: Er du helt sikker på at du ikke bare gætter?


Gætter.. Nej han er jo lokomotivfører! Wink :lol:


Jeg var i Tønder for nogle år tilbage, det var jo før jeg havde bil, så jeg tog Linten til Bramming, jeg fik mig så "charmet" op i førerrummet, hvor den (iøvrigt veldig flinke) lokofører entusiastisk fortalte om Arrivas MYere, han fortalte ivrigt om at de kunne trække alt, de skulle bare have lidt tid, for det var jo et hydraulisk lokomotiv, så det kunne godt stå et par minutter hvor man bare kunne høre trykket stige og lige pludselig så kørte det, det sagde han virkelig. Jeg modsagde ham selvfølgelig ikke, men trak lidt på smilebåndet da jeg stod ud i Bramming. :lol:

Søren
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:

 
Redigeret af , 13/5-2008 20:11

SV: CFL MAX
Skrevet af Kurt666, 13/5-2008 20:08 (#63)

det er som sådan ikke længden på kablet der er problemet , men antal forbrugere , ved godt jeg skrev længden i tidligere indlæg men der i menes antal forbrugere , i kultoget var der dermed kun 2 forbrugere , men kan da ikke afvise der vil være en smule spændingstab pga længden ..

iøvrigt vil jeg godt undskylde min korte lunte tidligere idag , har haft dødsfald i nærmeste familie i forgårs og det smittede åbenbart af herinde , sorry !!
Brugers avatar
Kurt666

Medlem



Antal indlæg: 135
Tilmeldt: 14/9-2004
Alder: 61
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af PeterFrost, 13/5-2008 20:12 (#64)

Hehehe, men velkommen til i øvrigt... Sådan er det altid her inde Wink

Det gør mig ondt at høre om din familie... ! Der skal et større menneske til at undskylde end at fejle ! Og vil igen gerne påpege jeg er enig med dig mht CFL og nu kultog Smile
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af jwt1, 13/5-2008 20:13 (#65)

fleizch skrev: det er som sådan ikke længden på kablet der er problemet , men antal forbrugere , ved godt jeg skrev længden i tidligere indlæg men der i menes antal forbrugere , i kultoget var der dermed kun 2 forbrugere , men kan da ikke afvise der vil være en smule spændingstab pga længden ..

iøvrigt vil jeg godt undskylde min korte lunte tidligere idag , har haft dødsfald i nærmeste familie i forgårs og det smittede åbenbart af herinde , sorry !!


Det gør mig ondt at gøre Sad
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 33
Status:

Hilsen Jacob

SV: CFL MAX
Skrevet af Thomas_, 13/5-2008 20:17 (#66)

fleizch skrev:
iøvrigt vil jeg godt undskylde min korte lunte tidligere idag , har haft dødsfald i nærmeste familie i forgårs og det smittede åbenbart af herinde , sorry !!


Jeg kondulere.. og vil samtidig fortælle, at jeg ved bitter erfaring har lært at tænke mig om en gang eller to, inden jeg trykker send/udfør Wink
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af Thomas_, 13/5-2008 20:26 (#67)

HenrHans skrev:
Ud fra de diagrammer jeg kigget på, så vil det ikke være muligt at stoppe dieselmotoren på et multiplekoblet lokomotiv via fareafbryderen på den betjente enhed, hvis kablet falder ud
/Henrik


Den udtalelse her, bør efter min mening indføres i den danske encyklopædi..

tænk at man ikke kan styre noget, hvis kablet er faldet ud.. Grin
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af jmp, 13/5-2008 21:08 (#68)

Tak til alle de, der har brugt tid og energi på at arbejde med detaljerne, mens jeg har været optaget andetsteds!

Rasmus skrev: stop = DV
idle = ingen
1 = ingen
2 = AV
3 = CV
4 = AV,CV
5 = BV,CV,DV
6 = AV,BV,CV,DV
7 = BV,CV
8 = AV,BV,CV


Hvis kontrolleren står i stilling 5 eller 6, og der er spændingsfald på DV, kan man vel risikere, at nogle lokomotiver regulerer op i stilling 7 eller 8. Dette er ikke i sig selv sikkerhedstruende (slet ikke i disse ATC-tider); men er vel en alvorlig uhensigtsmæssighed.

Der er ikke, som andre også har skrevet, nogen chance for at nogen lokomotiver kan være i stilling 1-8, hvis kontrolleren står i idle eller manøvrestrømmen er udkoblet.
Brugers avatar
jmp

Medlem



Antal indlæg: 88
Tilmeldt: 8/3-2008
Bopæl: Vj
Alder: 65
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af HenrHans, 13/5-2008 21:23 (#69)

ThomasH skrev:
HenrHans skrev:
Ud fra de diagrammer jeg kigget på, så vil det ikke være muligt at stoppe dieselmotoren på et multiplekoblet lokomotiv via fareafbryderen på den betjente enhed, hvis kablet falder ud
/Henrik


Den udtalelse her, bør efter min mening indføres i den danske encyklopædi..

tænk at man ikke kan styre noget, hvis kablet er faldet ud.. Grin


He He

Nu gik diskutionen netop på hvad der kunne ske _hvis_ kablet faldt ud eller spændingsfaldet blev for stort i kablet.

Netop fareafbryderen vil i sådan et tilfælde, ikke kunne benyttes til at standse motoren på andre multiple-koblede enheder i forbindelse med en evt. brand.

/Henrik
Brugers avatar
HenrHans

Meget øvet



Antal indlæg: 236
Tilmeldt: 18/5-2004
Bopæl: VN
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af SJakobsen, 13/5-2008 22:55 (#70)

Hvor stort må spændingsfaldet være, førend det giver problemer. Nogen der ved det?

Søren
Brugers avatar
SJakobsen

Meget øvet



Antal indlæg: 459
Tilmeldt: 6/2-2005
Bopæl: Horsens
Alder: 34
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af me1510, 13/5-2008 23:40 (#71)

Den forklaring jeg fik "banket ind i kraniet" var at man ikke kunne garantere at fejl(lamper) på mere end 3 maskiner blev overført til førepladsen.
Men okay, ..det var også "kun" en ingeniør i DSB der fortalte det....så det gælder nok slet ikke,
......her inde.

m.v.h. me1510

"Som er ved at være godt træt af guddommelige tognørder" Wink :lol:
Brugers avatar
me1510

Lidt øvet



Antal indlæg: 41
Tilmeldt: 16/10-2006
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af AllanLoko, 13/5-2008 23:50 (#72)

Her en lille opfølger:
Rasmus omtaler magnetventil AV,BV,CV og DV. Disse sidder i Woodward regulatoren.
Ved at aktiverer disse forøger man omdr. med 75-85 omdr. pr. køretrin 2-8.
AV=+80 omdr. BV=+320 omdr. CV=+160 omdr. DV=-160 omdr. Ja DV giver minus omdr.
Ved at sætte strøm på en eller flere af disse reguleres omdr. på diesel motoren.

For at sætte strøm på AV,BC eller CV skal følgende relæer være i orden PCR,ER.
PCR=manøvrestrømsrelæ også kalder sikkerhedskreds. Der er flere ting der skal være i orden for at PCR er går ind, det er Kørekontroller i 0/idle. Kørelods, DBV, og ingen brems på.

For lige at svare JMP ja så vil omdr gå op hvis DV mister spændingen, men kun i de stillinger hvor DV bruges til at regulerer omdr.

HenrHans for lige at svare dig:
Hvis et Mutiplekabel falder ud bremses toget med det samme, på de lok der er efter brudet bliver DBV strømløs pga manglende spænding fra frem/bak vælger på lok1.

Nu er det så nogen der siger at fareafbryderen ikke virker, det kommer an på hvad for en man tænker på, ja det er rigtig at man ikke at stoppe dieselmotoren fra førepladsen ved at føre kørekontrolleren tilbage over idle ( stilling -1 ). Men man kører ingen steder ved et kabel der er faldet ud som beskrevet herover.

Det jeg forstår ved en Fareafbryder er dem der er findes 4 steder på MY/Mx en i hvert førerrum og en på hver side. Disse er ALTID aktive og kan til hver en tid stoppe dieselmotoren på det pågældende Lok.
Brugers avatar
AllanLoko

Lidt øvet



Antal indlæg: 11
Tilmeldt: 13/5-2008
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af PeterFrost, 13/5-2008 23:59 (#73)

AllanLoko skrev: .....


Se dét er det man kan kalde for et grundigt teknisk argument !

me1510 skrev: "Som er ved at være godt træt af guddommelige tognørder" Wink :lol:


Jeg opfatter dette med det glimt i øjet du sikkert har... Men omvendt er du også på den anden side, og har formegentlig ikke oplevet nogen rakker ned på dig fordi du intressere dig for noget "nørdet" som tog.

Jeg forstår ikke helt hvorfor nærmest kun lokomotivfører skal ha denne negative indgangs vinkel, mange "nørder" har tit den opfattelse af det handler om I tit føler jer bedre ? Ja, I er bedre til at køre tog, men gør det jer til et bedre menneske, gør det, vi som viser intresse for jeres arbejde, os til dårligere mennesker der ikke fortjener den almindelige menneskelige-respekt ? Jeg syntes kun det er fedt når der er nogle der viser intresse for mit fag... Og der er mange der ude der ikke har en uddannelse der kan lære mig alt...

Der er desværre nogle grupper lokomotivførere... Der er dem der selv er "nørder" men ikke vil stå ved det, der syntes vi andre der tør stå ved os selv er nogle underlige nogle, man kan grine lidt af, så der "nørderne" der fik deres drøm opfyld og blev lokomotivfører, og slut er der dem for, det blot er et job, men også her er der de to grupper, de accepterende og de ikke-accepterende.

Er jeg den eneste der har den følse ?

PS. Jeg er glad for mit job, og tror jeg ville kede mig som lokomotivfører, arbejdstiderne er skiftende og lønnen rimelig okay. Når jeg savner at køre tog, så tager jeg en tur med toget. Wink
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af AllanLoko, 14/5-2008 00:22 (#74)

Hej 1510.

Jeg er helt sikker på det er noget du har lært og det er da til dels også rigtig.

Men det du har lært gælder KUN for kørsel med ITC, der er det rigtig at der ikke er mulighed for at overføre meldelamper til mere en 3 lok. Så vidt jeg ved er der ikke flere meldelamper til rådighed i ITC panelet.


Når vi så snakker om Multiple kørsel bliver ingen meldelamper overført, det er kun Alarm horn der føres vidre til lok1

Vh
Allan
Brugers avatar
AllanLoko

Lidt øvet



Antal indlæg: 11
Tilmeldt: 13/5-2008
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af AndreasM, 14/5-2008 01:00 (#75)

AllanLoko skrev: Ved at aktiverer disse forøger man omdr. med 75-85 omdr. pr. køretrin 2-8.
AV=+80 omdr. BV=+320 omdr. CV=+160 omdr. DV=-160 omdr. Ja DV giver minus omdr.

Det er samtidig også årsagen til at DV alene stopper motoren, da woodward regulatoren ved negative omdrejningstal vil dreje forstøverpumperne til nul fyldning.

AllanLoko skrev: Men det du har lært gælder KUN for kørsel med ITC, der er det rigtig at der ikke er mulighed for at overføre meldelamper til mere en 3 lok. Så vidt jeg ved er der ikke flere meldelamper til rådighed i ITC panelet.

Du kan maks. fjernstyre 2 loks med ITC, og det er fra styrevognen, sidder du på en maskine er de 2 loks inkl. den du sidder på.
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af AndreasM, 14/5-2008 01:03 (#76)

PeterFrost skrev: En lang smøre fra bjørnen...

Hey, du glemmer dem som ærgrer sig over, at de ikke noget oftere møder en togentusiast langs de danske banestrækninger, så de kan hive tyfonen i bund og lave kanoen ud af vinduet Wink Grin
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af jmp, 14/5-2008 01:59 (#77)

Igen tak til alle, der bidrager konstruktivt med tekniske detaljer.

Er det ikke sådan ved brug af multipelkabler, i hvert fald for nogle af meldelamperne, at hvis de lyser, så ved man at et (eller flere) lokomotiver har pågældende fejl. Man ved bare ikke hvilket.

Det er sikkert rigtigt, at man kan koble så mange maskiner sammen, at et spændingsfald kan gøre, at en fejlmelding ikke vises. Den sjove ende på den historie er, at da jeg var ung (og gik op i GM-ers strømkredsløCool, sagde ingeniørerne, at det i DK ikke var sikkert at koble mere end to lokomotiver sammen.

Da behovet for at køre 1800t ammoniaktog op gennem Grejsdalen meldte sig, var man lynhurtig til at ændre det til tre maskiner. Det rejser naturligvis spørgsmålet, om det nogensinde er blevet målt ordentligt igennem (eller teoretisk beregnet), hvor mange maskiner der faktisk kan styres sammenkoblet vha. multipelkablet uden for store usikkerhedsmomenter.

Mit personlige gæt er, at det ligger højere end tre maskiner; men da DSB aldrig for alvor fik behov for at køre med flere, blev tre indskrevet i SR som maksimum. Og da det står der den dag i dag, er det selvfølgelig det der gælder. Hvis DSB ikke havde fået behovet for tre maskiner, havde der sikkert stået to i dag. I mine øjne en mere bureaukratisk end en teknisk regel. Der er andre af den slags i SR.
Brugers avatar
jmp

Medlem



Antal indlæg: 88
Tilmeldt: 8/3-2008
Bopæl: Vj
Alder: 65
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af me1510, 14/5-2008 03:58 (#78)

AndreasM skrev:
AllanLoko skrev: Ved at aktiverer disse forøger man omdr. med 75-85 omdr. pr. køretrin 2-8.
AV=+80 omdr. BV=+320 omdr. CV=+160 omdr. DV=-160 omdr. Ja DV giver minus omdr.

Det er samtidig også årsagen til at DV alene stopper motoren, da woodward regulatoren ved negative omdrejningstal vil dreje forstøverpumperne til nul fyldning.

AllanLoko skrev: Men det du har lært gælder KUN for kørsel med ITC, der er det rigtig at der ikke er mulighed for at overføre meldelamper til mere en 3 lok. Så vidt jeg ved er der ikke flere meldelamper til rådighed i ITC panelet.

Du kan maks. fjernstyre 2 loks med ITC, og det er fra styrevognen, sidder du på en maskine er de 2 loks inkl. den du sidder på.


Rigtigt AndresM
De gamle My-førerer kørte aldrig i stilling 5-6 men sprang dem over, gæt hvorfor.
Kun 2 trækkende Loks + styrevogn,
og 3 multi-koplede, det er reglen, er der kommet nye, jeg har overset,
så ret mig endelig.

Til Allanloko
Jeg skrev "fejl (lamper)" det var for anskuelighedens skyld
Ved sgu godt at ikke alle fejl lamper overføres, men med HORN
Mener du ikke at en f.eks kølevands alarm på 4. maskine der ikke kan garanteres overført til første maskines førerum med HORN er uhensigtsmæssig?
Din tekniske gennemgang var fin, men Jan (jmp) spurgte om hvorfor man teknisk ikke måtte køre med mere end 3 maskiner.
Jeg kom med min forklaring, har du en der er bedre, så skriv det dog.

Til PederFrost
Hvorfor blev du såret?
Den var ikke møntet på dig.
Bestemt ikke,... dig har jeg stor respekt for.
( Det har jeg også for ThomasH, men det må du endelig ikke fortælle ham )
Men den gik på ThomasH`s underskrift.
På mig virker det som om du bliver stødt, hver gang jeg skriver noget.
Det må du meget UNDSKYLDE. Shockops:
Måske det er min korte form at skrive på.
Jeg vil i fremtiden forsøge at skrive mere udførligt hvad jeg mener.
m.v.h. me1510

n.b. jeg kunne selvfølgelig også lade helt være med at skrive her, så jeg ikke fornærmer nogen.
Brugers avatar
me1510

Lidt øvet



Antal indlæg: 41
Tilmeldt: 16/10-2006
Status:


SV: CFL MAX
Skrevet af Thomas_, 14/5-2008 08:18 (#79)

me1510 skrev:

Til PederFrost
Hvorfor blev du såret?
Den var ikke møntet på dig.
Bestemt ikke,... dig har jeg stor respekt for.
( Det har jeg også for ThomasH, men det må du endelig ikke fortælle ham )
Men den gik på ThomasH`s underskrift.
På mig virker det som om du bliver stødt, hver gang jeg skriver noget.
Det må du meget UNDSKYLDE. Shockops:
Måske det er min korte form at skrive på.
Jeg vil i fremtiden forsøge at skrive mere udførligt hvad jeg mener.
m.v.h. me1510

n.b. jeg kunne selvfølgelig også lade helt være med at skrive her, så jeg ikke fornærmer nogen.


Hey, jeg kan da ikke huske at jeg skulle have skrevet noget møntet på dig?

og mht. min underskrift, er det udelukkende fordi jeg er træt af folk som kommer med nogle påstande som måske ikke holder 100%, og når de så kommer på lidt dybt vand, ja så fortæller vi da bare hvad vi laver til daglig, for så er det jo i den skønneste orden. Smile Jeg gør det kun i joke.

Jeg synes da ikke du skal lade være med at skrive herinde! Wink
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:



SV: CFL MAX
Skrevet af PeterFrost, 14/5-2008 09:53 (#80)

me1510 skrev:
Til PederFrost
Hvorfor blev du såret?
Den var ikke møntet på dig.
Bestemt ikke,... dig har jeg stor respekt for.
( Det har jeg også for ThomasH, men det må du endelig ikke fortælle ham )
Men den gik på ThomasH`s underskrift.
På mig virker det som om du bliver stødt, hver gang jeg skriver noget.
Det må du meget UNDSKYLDE. Shockops:
Måske det er min korte form at skrive på.
Jeg vil i fremtiden forsøge at skrive mere udførligt hvad jeg mener.
m.v.h. me1510

n.b. jeg kunne selvfølgelig også lade helt være med at skrive her, så jeg ikke fornærmer nogen.


Hey mate !

Jeg blev ikke såret, slet ikke, lidt stødt, på alle "nørders" vejne måske Wink Men som jeg skrev, så opfattede jeg din kommentar som sagt med et glimt i øjet ! Smile Og syntes den var velplaceret ! Grin

Igen, vi underligger forumets svære tydning, okay, det lød underligt, det jeg mener er, at det er rigtig svært at tolke de folk skriver rigtigt. Og grunden til du måske opfatter jeg bliver stødt er fordi jeg tit oplever lokomotivførere der er lidt grøve i filen, så på det punkt har jeg lidt kortere lunte over for lkf'ere Wink Nok ikke helt fair Wink

Og så lige, hvorfor har du stor respekt for os, syntes ikke der er så meget mere at komme efter, vi er jo nærmest konstant knavne og lidt mavesure... mangler bare vi bliver gamle Wink :lol:

PS. Der er snart flere lkf'ere på denne her side end "nørder" Wink
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: