Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Betonsveller

Udskriv debat

  Betonsveller
Skrevet af Kojak, 2/5-2008 18:11 (#1)

Hvornår begyndte man at bruge betonsveller i danmark? Og bruger man stadigvæk træsveller egentlig? Cool
Brugers avatar
Kojak

Medlem



Antal indlæg: 81
Tilmeldt: 22/3-2007
Bopæl: Køge
Status:



SV: Betonsveller
Skrevet af MSS, 2/5-2008 18:33 (#2)

Sakset fra Banedanmark (http://www.bane.dk/visArtikel.asp?art...ikelID=256) :
1952 Første automatiske bomanlæg tages i brug ved Buddinge station. En forsøgsstrækning med langskinnespor og betonsveller tages i brug mellem Hedehusene og Roskilde. DSB havde dog allerede i 1949 eksperimenteret med ilæggelse af betonsveller mellem Kolding og Lunderskov.

1958 Betonsveller og langskinnespor finder for første gang anvendelse i større omfang på den fynske hovedstrækning. Højgaard & Schultz bygger betonsvellefabrik i Fredericia.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Betonsveller
Skrevet af Jimbow, 2/5-2008 18:51 (#3)

Når du spørger til betonsveller, mener du så betonsveller generelt, eller de nyere monoblokke? Smile

Træsveller benyttes skam stadig!
Jeg har ikke helt styr på om der stadig ligger træsveller på hovedstrækningerne, men på S-banen ved jeg at der stadig ligger træsveller et par steder. Derudover ligger der jo træsveller på mange stationer og ikke mindst sidespor.

Træsveller bruges desuden i sporskifter. Man er begyndt at lave sporskifter i beton, men man lægger også nye sporskifter med træ nogle steder. Cool
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Betonsveller
Skrevet af FC-leder, 2/5-2008 18:53 (#4)

Kojak skrev: Og bruger man stadigvæk træsveller egentlig? Cool


Jo da. Jeg ved fra mit eget domæne (Nordjylland),at når svellerne i sporskifter skal skiftes, bruges hovedsaligt nye træsveller.
Det bør dog også nævnes, at man andre steder bruger betonsveller af typen monoblok, til sporskifter. Hvad der lige er afgørende for hvilken type man bruger, ved jeg desværre ikke...

ML
Brugers avatar
FC-leder

Erfaren bruger



Antal indlæg: 959
Tilmeldt: 17/6-2005
Bopæl: Aalborg
Alder: 46
Status:


SV: Betonsveller
Skrevet af MSS, 2/5-2008 18:55 (#5)

De sveller jeg refererer til ovenfor er de gamle 2-delte (fransk type).
De nye "monoblock" (dvs. normale Wink) betonsveller begyndte man først at bruge herhjemme i 1990'erne.
Det viste sig at forbindelsesstålet på de 2-delte betonsveller rustede væk. Det kunne man vel egentlig have sagt sig selv :?
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg


SV: Betonsveller
Skrevet af Kojak, 2/5-2008 19:30 (#6)

Okay,tak for svarene.Vidste ik der var 2 forskellige betonsveller.Men rart at høre træsveller stadig anvendes.Syntes os jeg har set en bunke sveller stå et sted og de så nye ud.. Wink
Brugers avatar
Kojak

Medlem



Antal indlæg: 81
Tilmeldt: 22/3-2007
Bopæl: Køge
Status:


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: