Forum » RailWorks / Train Simulator 2012 - 2014 » Andet
Realisme i KRS

Udskriv debat

  Realisme i KRS
Skrevet af bl, 4/4-2008 18:22 (#21)

Og om Microsoft vel købe en eventuel rettighed til at lave en ny plug-in til gmax eller ej er sådan set irrelevenat, da jeg for mit eget vedkommende ikke vil fortsætte med byggeriet, hvis det ikke kan bruges til MSTS 2. Så sparer jeg udgiften til en ny PC og bruger i stedet pengene på min modeljernbane!

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:



SV: Realisme i KRS
Skrevet af carlove, 4/4-2008 22:12 (#22)

Hej!
Nu vi er i gang med de lidt spcielle spørgsmål, er der så nogen sm har kendskab til hvilke programmer der kan benyttes til at bygge materiel og lign. til KRS, for så vidt jeg har forstået er det ikke alle programmer der kan bruges, og efter hvad jeg kan se er man jo godt begyndt at bygge i Tyskland, så det er vel på tide at vi i Danmark begynder at gøre noget ved sagen.
Wink Wink Grin
Brugers avatar
carlove

Erfaren bruger



Antal indlæg: 594
Tilmeldt: 22/4-2004
Bopæl: København SV.
Alder: 91
Status:

Med venlig hilsen
Carlove

SV: Realisme i KRS
Skrevet af carlove, 4/4-2008 22:26 (#23)

Hej Bjarne !
Jeg var lige en postgang forsent ude jeg havde ikke nået at se dit indlæg, men jeg kan godt følge dig i dit synspunkt med at investere i så meget nyt. Med hensyn til KRS syntes jeg at det næsten er en hemmelighed hvilke programmer der kan benyttes til at bygge noget dansk materiel til, når det kan lade sig gøre i Tyskland må det vel også kunne lade sig gøre i Danmark.
Wink :roll: Wink
Brugers avatar
carlove

Erfaren bruger



Antal indlæg: 594
Tilmeldt: 22/4-2004
Bopæl: København SV.
Alder: 91
Status:

Med venlig hilsen
Carlove

SV: Realisme i KRS
Skrevet af bl, 5/4-2008 10:00 (#24)

Hej Carlove!

Nu har jeg ikke fulgt med i hvad der bliver udbudt i Tyskland, men mon ikke det er professioneller udbydere, der simpelthen har investeret i grejet med henblik på et salg? Eller folk, der bare er heldige at have det i forvejen.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Realisme i KRS
Skrevet af knudbe, 5/4-2008 11:58 (#25)

Jeg kan godt forstå, at man ikke kan smide en formue ud til programmer, som i bund og grund kun skal bruges til hobbyformål.

Men er der så andre muligheder? Kan 3DMax (eller hvad det nu hedder) importere andre formater?
Hvad koster 3DMax (eller hvad det nu hedder)?

Er der nogen mulighed for at vores mange dygtige 3D-designere kan sidde og designe i andre formater og så få en velvillig person som ejer det nødvendige udstyr om at foretage en konvertering til et gyldigt format?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Realisme i KRS
Skrevet af bl, 5/4-2008 12:50 (#26)

gmax er gratis, den professionelle udgave koster omkring kr. 30.000,00. Jeg ved ikke, hvordan andre byggere har det, men jeg bliver nødt til jævnligt at checke tingene i enten ShapeViewer eller selve spillet, for at se, hvordan tingene tager sig ud (fandens til arbejde med alle de konverteringer og eksporteringer!), og finder hver gang fejl eller ting, der skal rettes. Og når jeg endelig er klar, fortsætter Carl med at finde ting, der skal tilpasses! Det er en langvarig og interaktiv proces.

Og selve måden, f.eks. tekstur defineres på i gmax og videre i eksporten til spillet, er helt sikkert ikke på samme måde som til KRS (til gmax og MSTS1 bruges teksturfiler i ace-format, der er garanteret noget andet til KRS). Så at lave en færdig gmax model for derefter at lade andre eksportere den til KRS lyder ikke realistisk. F.eks. kan ting lavet ved hjælp af Microsofts plugin til gmax ikke umiddelbart åbnes i den originale gmax. Så det går ikke sådan uden videre....

For min del venter jeg til MSTS 2 kommer, og hvis det viser sig, at man heller ikke her kan importere ting fra gmax, får jeg bare mere tid til modelbanen. Og det er jo heller ikke så ringe endda!

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Realisme i KRS
Skrevet af Bab, 5/4-2008 13:33 (#27)

Der ser ud til at være en løsning til rimelige penge. Først et citat fra Erich i en anden tråd.
Thare several 3rd party programs like MilkShape that can open a GMAX file and save it in a format that 3dmax can read.


Denne nyhed fik jeg lige på Turbosquids Forum, så nu sker der vist noget.

Den koster 35 $.

Canvas Pro koster 70 $. Den understøtter stort set alt.

Ialt 105$ . Stadig ikke gratis, men meget billigere end 3DMax. Især med dollar kursen lige nu Wink

Og kan man finde en gratis eller billigere add-on som kan læse gmax filer, så er det jo dejligt.

Der skal læres noget nyt, ja.

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:


SV: Realisme i KRS
Skrevet af lbr40, 5/4-2008 14:47 (#28)

Når der nu alligevel er penge indblandet (kommende VIP-brugere) er de nævnte 105 $ vel ikke et uoverkommeligt beløb, der kan indregnes i VIP-brugerbetalingen.
De nævnte programmer kunne så - via en licensaftale - bruges af den / de af os, der kan håndtere sådanne programmer.
Måske kan denne idé bruges - måske ikke. Bare mit bud på en løsning. Smile
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Realisme i KRS
Skrevet af caa, 5/4-2008 15:42 (#29)

Det var da et super forslag lbr40, Grin ud på forsiden med det. mvh. caa Grin
Brugers avatar
caa

Meget øvet



Antal indlæg: 398
Tilmeldt: 22/4-2004
Alder: 53
Status:


SV: Realisme i KRS
Skrevet af Bab, 5/4-2008 15:50 (#30)

Jeg giver gerne et godt tilskud, hvis nogen vil begynde at konvertere/lave dansk til KRS. En dele licens er vist ikke helt lovligt, men jeg har ikke kikket på betingelserne for programmerne.

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:


SV: Realisme i KRS
Skrevet af lbr40, 5/4-2008 16:12 (#31)

Med en delelicens mener jeg dette, at når man køber et eller andet program, er det tilladt at bruge det på et "X"-antal computere som minimum. Der kan så evt. forhandles on en licens til flere computere.
Jeg vil gerne understrege, at jeg ikke ved noget om licenser til de her nævnte programmer. Har ikke undersøgt det nærmere.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Realisme i KRS
Skrevet af lbr40, 5/4-2008 16:37 (#32)

Lige en tilføjelse...
De objekter, materiel og lign., der i så fald bliver lavet til KRS, bør efter min mening lægges på en server, der kun har adgang for VIP-brugere. Dermed er disse så med i betalingen for programmerne.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Realisme i KRS
Skrevet af Bab, 5/4-2008 16:59 (#33)

Det er jeg så ikke enig i, da det vil begrænse udbredelsen af godt dansk materiel, som er en mangelvare lige pt.

Men jeg er villig til at betale et engangsbeløb, så der kommer gang i udviklingen.

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:


SV: Realisme i KRS
Skrevet af knudbe, 5/4-2008 18:11 (#34)

Her er jeg fuldstændig på linie med Bab.
Jeg mener heller ikke at tog-sim.dk eller nogen anden site skal indblandes i sådanne licensforhold.
Jeg vil endda mene, at hvis softwareindkøb baseres på frivillige tilskud, så skal den der bliver licenshaver være indforstået med at at hvad der bliver fremstillet skal være frit tilgængeligt for alle.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Realisme i KRS
Skrevet af bl, 5/4-2008 18:59 (#35)

Det har aldrig været vores (dantrain-sim, dantrainsim-today) mening, at brugerne skulle betale for vores ting, og det tror jeg heller ikke, de kommer til. Men skulle der være nogen, der mener anderledes, er de velkomne til at donere kr. 10,00 for hvert emne, de har downloaded!

Og en VIP ordning er jo i bund og grund kun til for at give en indtægt til sideejeren. Vi andre kan ikke tillade os at tage os betalt med mindre alt hvad vi byder på, er vores eget. Og sådan er det lige for øjeblikket. Vi har fået adskille tilladelser til at bruge tekstur, lyd og sound under forudsætning af, at tingene ville være gratis for brugerne.

Men hvis der er stemning for, at man gerne vil betale for ting, vi måtte lave til KRS, så sig bare til! For i hvert fald min interesse for at investere endnu flere penge, end jeg gør nu, er meget lav. Og hvad MSTS 2 angår, er holdningen den samme. De involverede i de to hjemmesider bruger tid og penge nok, som det er nu. Vi har ingen planer om at udvide budgettet yderligere.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Realisme i KRS
Skrevet af carlove, 5/4-2008 22:29 (#36)

Med hensyn til licenser kan problemet forenkles ved at programmet købes til en forening eller et firma som så fordeler arbejdet ud på de respektive computere hos medejerne, på den måde kan man få flest mulige igang for mindst mulig investering.
Blot en mulig løsning.
Wink Wink Wink
Brugers avatar
carlove

Erfaren bruger



Antal indlæg: 594
Tilmeldt: 22/4-2004
Bopæl: København SV.
Alder: 91
Status:

Med venlig hilsen
Carlove

SV: Realisme i KRS
Skrevet af Bab, 6/4-2008 12:32 (#37)

bl skrev: Det har aldrig været vores (dantrain-sim, dantrainsim-today) mening, at brugerne skulle betale for vores ting, og det tror jeg heller ikke, de kommer til. Men skulle der være nogen, der mener anderledes, er de velkomne til at donere kr. 10,00 for hvert emne, de har downloaded!

Bjarne


Det har nu heller aldrig være min mening, at betale for det. Ihvertfald ikke på den måde, som tingene foregår nu.

Men hvis nogen har lysten og evnerne til at konvertere/lave nyt dansk materiel til KRS, men mangler det økonomiske til nye programmer osv, så betaler jeg gerne et tilskud dertil. Det håber jeg da også, at der er andre der vil være med til.

Efter Lollandsbanen er kommet, er det jo allerede lidt sjovere at lege med KRS. Og det ville så blive meget sjovere, hvis det var i et MY eller IC3 man kørte rundt.

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:


SV: Realisme i KRS
Skrevet af Bab, 6/4-2008 15:49 (#38)

Hvis nogen har en gmax fil eller hvad sådan noget hedder, så vil jeg gerne "låne" den. Det behøver ikke ligne noget særligt. Jeg vil så prøve, om jeg kan konvertere gmax til 3d canvas. Derefter kræver det pro udgaven for at konverter direkte til KRS

En PM vil være fint.

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:


SV: Realisme i KRS
Skrevet af bl, 6/4-2008 16:30 (#39)

Hej bab!

Det kan sikkert lade sig gøre at oversætte en primitiv gmax model til andre 3D-programmer, men det er kun en del af øvelsen. Der ud over skal modellen beklædes med tekstur og hvis det drejer som om en damper skal den animeres. Så der skal lidt mere til end blot eksportere til et andet program. Alle de finere dele skal laves i "mål"programmet, det vil sige, at byggeren tager sin gmax model, oversætter den til et 3D-program, som KRS forstår og derefter går i gang med at putte tekstur på og i det hele taget gør den klar til KRS, som de nu vil have det.

Men så vidt jeg husker, ligger der et eller andet sted i spillet eksempler på 3DS- og gmax filer, og igen så vidt jeg husker er gmax modellen en engelsk Deltic-diesel. Kan du finde den, er der jo noget at øve sig på! Men husk så på, at der dertil skal lægges hud på og eventuelt en animation, som så vil foregå i et i hvert fald for mig ukendt program.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:



SV: Realisme i KRS
Skrevet af Bab, 6/4-2008 17:27 (#40)

Jeg håber jo netop på, at nogen af jer der har rodet med 3D, vil invester tid i at lære et KRS kompatibelt program. Det vil sikkert være nyt for jer, hvor det vil være helt russisk for mig.

Som du selv skriver tidligere, så kan man stadig hente Gmax på hjemmesiden. Men som de også selv skriver et sted i forumet, så er de kun en anerkendt side for Autodesk. De udvikler ikke mere til gmax og har ikke gjort det siden 2005-2006 (hvis jeg husker rigtigt).

Hvis og når MSTS2 udkommer, så kan samme problemstilling godt komme igen. Hvis ikke Microsoft kan genbruge den licens de åbenbart havde til MSTS og Flight Sim.

Derfor har jeg også anbefalet et program som 3D Canvas. Det er ikke gratis, men heller ikke uoverskueligt dyrt. Og det kan konvertere til både MSTS og KRS. Der findes en freeware udgave, hvis nogen skulle være interesseret i at prøve programmet. Findes på http://www.amabilis.com/

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
realisme i msts Andet 2 09-07-2007 20:08
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: