Forum » Off Topic » Snik-Snak
Uddannelse til Lokofører

Udskriv debat

  Uddannelse til Lokofører
Skrevet af khm, 5/12-2007 04:31 (#81)

coca2 skrev:
khm skrev: Velkommen til virkeligheden...

bla. bla.bla.......ore arbejdspladser skulle forhandle løn og arbejdstidsregler. bla bla bla.....Prøv lige at forestille dig kaoset, hvis hver enkelt af de mange jernbaneansatte arbejdede efter særskilte arbejdstidsregler, som hver bla bla bla.......enkelt havde forhandlet sig frem til. Det er derfor nabla bla bla....... turligvis både i arbejdsgivernes og i lønmodtagernes interesse, at der er fastsat nogle fælles spilleregler, som parterne så arbejder efter.

(klippet er spammet af mig selv)

----
Sorry du....... Men jeg har kun været på arbejdspladser hvor arbejdsgiver kan se fornuften i at samarbejde med arbejdstager og er overbevist om at First er sådan. Uanset om DJ føler sine medlemmer forfulgt med breve der tilsendes eller andet, som små kommaer i en lang og trist tekst
men undskyld til alle .... jeg er bare ikke til det der beton noget Wink

Du efterlyste et fornuftigt svar vedr. forholdene mellem fagforeninger og arbejdsgivere indenfor jernbanen. Dette forsøgte jeg så, efter bedste evne, at give dig. Som tak for mit svar, rakte dine evner så kun til at latterliggøre mit svar, som det kan ses ovenfor. Dette synes jeg ærligt talt er meget useriøst, men er vel hvad man kan forvente af en klaphat, som dig....
Brugers avatar
khm

Meget øvet



Antal indlæg: 224
Tilmeldt: 20/5-2004
Bopæl: Horsens
Alder: 51
Status:

mvh. Keld H. Mikkelsen
http://www.jernbanebilleder.dk

 
Redigeret af , 5/12-2007 04:41


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af coca2, 5/12-2007 04:37 (#82)

hkp skrev: Helt enig! Synes også det er så latterligt. Har skrevet til nogle trafikpolitiske ordførere og hører om rigtigheden i dette. Og at det er grotesk at borgerne skal finde sig i aflysninger pga mangel på

bla.bla.bla...... En løsning kunne være at vi startede vores eget jernbaneselskab, og lavede overenskomst med eksempelvis 3F uden de krav, og så ville det ende med vi skulle på de samme skoleophold som dem fra DSB... Grotesk ikke. Jo, i mine øjne...

MVH
Hans


Er det noget du har tid og penge til så god fornøjelse.... Jeg bliver her på sidelinjen.
Sov godt og drøm sødt Wink
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af coca2, 5/12-2007 04:46 (#83)

khm skrev:
coca2 skrev:
khm skrev: Velkommen til virkeligheden...

bla. bla.bla.......ore arbejdspladser skulle forhandle løn og arbejdstidsregler. bla bla bla.....Prøv lige at forestille dig kaoset, hvis hver enkelt af de mange jernbaneansatte arbejdede efter særskilte arbejdstidsregler, som hver bla bla bla.......enkelt havde forhandlet sig frem til. Det er derfor nabla bla bla....... turligvis både i arbejdsgivernes og i lønmodtagernes interesse, at der er fastsat nogle fælles spilleregler, som parterne så arbejder efter.

(klippet er spammet af mig selv)

----
Sorry du....... Men jeg har kun været på arbejdspladser hvor arbejdsgiver kan se fornuften i at samarbejde med arbejdstager og er overbevist om at First er sådan. Uanset om DJ føler sine medlemmer forfulgt med breve der tilsendes eller andet, som små kommaer i en lang og trist tekst
men undskyld til alle .... jeg er bare ikke til det der beton noget Wink

Du efterlyste et fornuftigt svar vedr. forholdene mellem fagforeninger og arbejdsgivere inden jernbanen. Dette forsøgte jeg så, efter bedste evne, at give dig. Som tak for mit svar, rakte dine evner så kun til at latterliggøre mit svar, som det kan ses ovenfor. Dette synes jeg ærligt talt er meget useriøst, men er vel hvad man kan forvente af en klaphat, som dig....



Beklager højt at du føler dig latterliggjort i mit indlæg.
JEG GØR MED STORE BOGSTAVER OPMÆRKSOM AT DETTE IKKE VAR MIN MENING, jeg vil fremover overveje mine indlæg med mere opmærksomhed.

OG nej jeg efterlyser ET fornuftigt svar på Hvorfor det er et krav med en sort uddannelse for at køre tog i DK.

ps... Hvad er en Klaphat? Wink
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af Rasmus, 5/12-2007 11:03 (#84)

http://da.wikipedia.org/wiki/Klaphat

Kravet til "sort" uddannelse stammer tilbage til den gang hvor Lokomotivføreren var den håndværker der kunne få toget hjem, i dag er der ofte ikke så meget man kan pille ved, og bla. derfor kom f.eks. HTX på som en mulighed, det er muligt du ikke ser fornuften i det men sådan er reglerne pt og skal de ændres er det næppe her
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af coca2, 5/12-2007 13:49 (#85)

Rasmus skrev: http://da.wikipedia.org/wiki/Klaphat

Kravet til "sort" uddannelse stammer tilbage til den gang hvor Lokomotivføreren var den håndværker der kunne få toget hjem, i dag er der ofte ikke så meget man kan pille ved, og bla. derfor kom f.eks. HTX på som en mulighed, det er muligt du ikke ser fornuften i det men sådan er reglerne pt og skal de ændres er det næppe her


Jeg kan og vil altid følge og acceptere regler der er lavet på fornuft og tilpasset nutiden.
Men har lidt svært med gamle levn fra fortiden som ikke længere giver mening og som du selv skriver : I dag er der ofte ikke så meget man kan pille ved, og syntes at det er et underligt krav når en vvs'er jo netop ikke kan pille ved ingen ting på en mere kvalificeret måde end en bager eller slagter.
Nu kan jeg jo ikke forlange at reglerne skal ændres, jeg prøver bare at forstå dem og blive overbevist. Men hvad mener du med :
"men sådan er reglerne pt og skal de ændres er det næppe her"?
Er det her i forumet eller i overenskomsten du mener?
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af smalspor, 6/12-2007 00:01 (#86)

coca2 skrev: næææ jeg tænkte bare

gamle uddannelseskrav=
gamle regler=
gamle fagforenings forhold

sorry hvis det er helt galt tænkt Pfft

Men syntes bare det ikke lugter så fandes dejligt når man går
på DJ hjemmeside med links og blot møder dette
http://www.djf.dk...

Så hvor fri er man hvis man skulle være heldig med et job? :evil:


Åh jo coca2. Det er lige dér den hellige ko ligger begravet. Er man lokofører og IKKE medlem af DJ og ikke vil være medlem, er risikoen temmelig stor for mobning og at man bliver frosset ud på arbejdspladsen. Så det med at der ikke er tvungen fagforening er lige til at lukke op og s.... i (undskyld min ligefremme måde at sige tingene på).

Mvh smalspor
Brugers avatar
smalspor

Lidt øvet



Antal indlæg: 38
Tilmeldt: 31/7-2007
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af Tjalfe, 6/12-2007 00:06 (#87)

smalspor skrev: Er man lokofører og IKKE medlem af DJ og ikke vil være medlem, er risikoen temmelig stor for mobning og at man bliver frosset ud på arbejdspladsen.

Hvorfor? Hvis man ellers kan finde ud af at køre tog, er det vel ligegyldigt hvilken fagforening man er medlem af - i princippet?
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af knudbe, 6/12-2007 00:41 (#88)

Prøv en gang at se på Nørrebro Bryghus.
Jeg er sikker på at både ledelse og medarbejdere er enige om at der ikke er organisationsfrihed i Danmark.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af Rasmus, 6/12-2007 02:42 (#89)

der er mig bekendt et par stykker i københavn(fjern og S-tog) der er i den kristelige så det kan sagtens lade sig gøre, og at reglerne er lavet om må blandt andet 3F(mht. Nørrebro bryghus) også se at sande

så fremt en uddannelse giver den tekniske forståelse samt en hvis praktisk formåen der er nødvendig så ser jeg ikke noget problem i at den bliver tilføjet kravene, men jeg tror ikke en diskussion her i forum ændrer noget

at kravene er lagt ind i overenskomsten skyldes nok at man på et tidspunkt var nødt til at beskytte medlemmernes løn(i en periode hvor medlemmerne så heller ikke kunne strejke) i dag bør det nok være trafikstyrelsen der bestemmer kravene til optagelse
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af ic3dk, 9/1-2008 12:48 (#90)

Jeg faldt lige over den her artikel i ugens 'DSB i dag'. Det har altså tidligere været kigget i gennem fingre med de krav hos DSB kan man læse ud af teksten.

Da Henning Hansen for 35 år siden blev omskolet fra jobbet som togbetjent til elektrofører i S-tog (som i dag hedder lokomotivfører) sammen med 60 andre, som heller ikke havde håndværksmæssig baggrund, var det ellers ikke ligefrem jubeltoner, der kom dem i møde. Vi blev f.eks. kaldt "mulatter" og "fejlfarvede", fordi vi ikke var "sorte" - dvs. smede, ligesom de fleste andre.

Læs resten af artiklen i den vedhæftet fil.


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
ic3dk

Ekspert



Antal indlæg: 1822
Tilmeldt: 30/7-2004
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af coca2, 9/1-2008 13:39 (#91)

Hej IsoNick.

Tak for et livsstærk indlæg, som hæver debatten mile højt over klaphat niveauet.
Shock Wink
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af ic3dk, 1/2-2008 12:30 (#92)

Fra dagens trykte udgave af Berlingske Tidende:

Lokofører-mangel vil betyde aflyste tog

Samtidig med at politikere, miljøforkæmpere og trafikeksperter vil have flere danskere til at benytte den kollektive trafik, vokser en meget konkret trussel mod en effektiv togtrafik i styrke: mangel på lokoførere. Der bliver kun uddannet halvt så mange nye lokoførere, som der er brug for. Det skriver Berlingske Tidende.

ûJeg er dybt, dybt bekymret. Hvis branchen ikke finder en fælles løsning, så bliver manglen kun mere og mere massiv. Så hvis den kollektive trafik skal gøres attraktiv, skal problemet løses nu, ë siger Rösli Gisselmann, direktør i Lokalbanerne, til Berlingske Tidende.

Også hos DSB strammer vagtplanen, og fraværet af en lokofører er nu skyld i knap otte procent af alle forsinkelser.

ûVi kører stramt, det er ingen hemmelighed. Især til S- togene i København er det svært at tiltrække lokoførere, og hvis der ikke bliver gjort noget, får vi problemer med at køre den togproduktion, vi har kontrakt på, ë siger underdirektør for fremføring, Benny Pedersen.
Brugers avatar
ic3dk

Ekspert



Antal indlæg: 1822
Tilmeldt: 30/7-2004
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af PeterFrost, 1/2-2008 14:44 (#93)

Mere i løn, slappere adgangs krav... bummelum !
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

Vi savner Onkel på tog-sim !

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af me1510, 1/2-2008 18:05 (#94)

PeterFrost skrev: Mere i løn, slappere adgangs krav... bummelum !


Mere i løn, JA!
Slappere adgangs krav, NEJ!
Problemet er at næsten alle Lkf. ansættes i København,
men her er støvsuget for evt. aspiranter ( prg. af lønnen )
Men ansæt og uddan dem på provinsdepoterne, så skal du bare se.
Bummelum
Hvor mange unge familiefædre tror du der er villige til at rejse til Tønder ( Htå. ) i et halvt år.
Halvdelen af dem der kører i Kbh. bor i provinsen, og vil gerne hjem,
men kan ikke undværes i Kbh....
Så man skal bare flytte kørslen til provinsen.
Første tog kører fra provinsen til Kbh om morgenen.
og sidste tog om aftenen fra Kbh. til provinsen.
( det eneste depot der kan undværes er København )
av... Sad nu får jeg nok tæsk...........
Brugers avatar
me1510

Lidt øvet



Antal indlæg: 41
Tilmeldt: 16/10-2006
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af Ricemann, 1/2-2008 20:11 (#95)

Nu er det så at jeg gerne ville have en begrundelse for hvorfor du ikke ville slække de gældende adgangs krav? Jeg regner med at det er de uddannelse mæssige krav vi taler om. For de helbredsmæssige, er fair nok.
Brugers avatar
Ricemann

Meget øvet



Antal indlæg: 372
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: I huset imellem sporet og slottet.
Alder: 48
Status:

Venlig Hilsen Ricemann


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af jwt1, 1/2-2008 21:57 (#96)

På DSBs hjemmeside er der nogle film med interviews med 2 S-togsførere og 1 elev. Eleven fortæller at han er uddannet inden for marketing. Hvad kan kan bruge det til som lokomotivfører? Jeg syntes ikke rigtig det kan hænge sammen.

Nu tager jeg selv uddannelsen som Svejser/smed, så jeg håber da det gør at det er nok til at kunne komme ind til optagelsesprøven i År 2010
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 33
Status:

Hilsen Jacob

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af UJA, 1/2-2008 22:18 (#97)

Jeg kan altså ikke se at en htx-uddannelse eller matematisk er for meget at forlange? Frown
Brugers avatar
UJA

Lidt øvet



Antal indlæg: 15
Tilmeldt: 10/11-2004
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af Triton, 3/2-2008 20:12 (#98)

me1510 skrev:
PeterFrost skrev: Mere i løn, slappere adgangs krav... bummelum !


Mere i løn, JA!
Slappere adgangs krav, NEJ!
Problemet er at næsten alle Lkf. ansættes i København,
men her er støvsuget for evt. aspiranter ( prg. af lønnen )
Men ansæt og uddan dem på provinsdepoterne, så skal du bare se.
Bummelum
Hvor mange unge familiefædre tror du der er villige til at rejse til Tønder ( Htå. ) i et halvt år.
Halvdelen af dem der kører i Kbh. bor i provinsen, og vil gerne hjem,
men kan ikke undværes i Kbh....
Så man skal bare flytte kørslen til provinsen.
Første tog kører fra provinsen til Kbh om morgenen.
og sidste tog om aftenen fra Kbh. til provinsen.
( det eneste depot der kan undværes er København )
av... Sad nu får jeg nok tæsk...........


YES, Nu er vi ude i noget af det rigtige..!!!! Desværre har vores tur folk ikke den samme holdning, eller i hvert fald dem som er ved magten.! Men lad os få noget mere kørsel til det mørke Jylland.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af hkp, 3/2-2008 20:38 (#99)

Den artikel i Berlingske som omtales, var det kun det der stod, som er citeret her? eller er det en større artikel? Har søgt efter den på nettet, men der skal man have login, og kan ikke lykkes mig at oprette mig. Forstår ikke helt hvorfor. Formoder det er en fejl lige nu.

MVH
Hans
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:



SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af KH, 5/2-2008 10:49 (#100)

Hey, se hvad jeg så i dagen udgave af DSB i dag. Det betyder at de tænker over det, så der er måske en opblødning eller en ændring på vej:


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Lokofører testen Real-Life-Tog 10 20-09-2009 02:52
Optagelse og Uddannelse til Lokofører Real-Life-Tog 29 22-08-2009 15:48
Skolegangskrav til lkf-uddannelse Real-Life-Tog 21 12-06-2009 02:21
MZ-uddannelse af NJ-lkf Real-Life-Tog 2 24-04-2009 15:45
Uddannelse som lkf Real-Life-Tog 48 21-03-2009 18:31
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: