Forum » Off Topic » Snik-Snak
Uddannelse til Lokofører

Udskriv debat

  Uddannelse til Lokofører
Skrevet af milima, 29/6-2009 20:30 (#301)

Tjalfe skrev:
milima skrev: Som tidligere nævnt mener jeg at kravene sikre dels en relativ god løn for lkf, dels sikre at der er et vist niveau hos de ansøgere der kommer betragtning.

Enig, og det er også vigtigt. Kravene er i mine øjne ikke for skrappe, men det er meget firkantet og kravene burde nok være lidt mere fleksible. Jeg ved, at et par piloter er blevet afvist til uddannelsen. Dét mener jeg er forkert, der er trodsalt lidt flere knapper i et fly og mange færdigheder man skal kunne. Der er dog langt fra et fly til et tog, men en pilot burde om nogle have styr på sprog og håndtering af store maskiner.


Jeg er ikke uenig i at kravene måske er firkantede, jeg ønsker bare ikke vi kommer helt ned på 9 klasses niveau.

Med hensyn til piloter, så er der intet adgangskrav til uddannelsen som pilot, ergo er en pilot ikke kvalificeret hvis han ikke opfylder kravene.
Det er ikke antallet af knapper der afgør hvor svært ens job er.
(Tager meget gerne en diskussion om piloters arbejde i en anden tråd]

Tjalfe skrev:

Jeg har en studenterekasamen med et snit på 7.5 !
Kravet til lægeuddannelsen var da jeg blev student 9.0 og til jordmoder f.eks 9.5, hvis jeg skulle følge den tankegang der bliver givet udtryk for i denne tråd, skulle jeg med rette kunne sige, det kan ikke være rigtig at jeg ikke kan blive læge, jeg fik topkarakter i førstehjælp og desuden kan det vel læres!
Eller hvorfor kan jeg ikke blive jordmoder, jeg har set mange fødsler i fjernsynet, og desuden er jeg selv far?

Underlig sammenligning. Hvor tit har du brug for at tage stilling til liv eller død når du køre tog?


Det er ikke spørgsmålet om hvorvidt jeg tager stilling til liv eller død.
Spørgsmålet er hvorfor man ikke ændre kravene til de pågældende uddannelser, når jeg nu ikke kan opfylde kravene?

Tjalfe skrev:
Jeg vil meget nødigt se, at uddannelsen til lkf bliver lagt på linie med uddannelsen til buschauffør, hvilket nævnes i oplægget fra udvalget, idet det efter min opfattelse vil gøre det meget vanskeligt at opretholde den løn vi får, samt opretholde det høje faglige niveau der er blandt lkf.

Enig. Det bliver forhåbentligt aldrig gennemført. Jeg oplever tit, at buschauffører taler meget dårligt dansk. Men et tog er nok nemmere at køre, end en bus - men hvad med alt det andet (SR, fejl, sprog, forståelse for teknik og betjening)? Der kræver ikke den udvidede ledvogtereksamen at få en MF til at køre - men der ligger meget mere i det, end bare at smide joysticket fremad.


Enig


Hermed mener jeg ikke at vores buschauffører er dårligt uddannede, men jeg mener helt personligt at man godt kunne opsætte nogle krav til chauffører også.

Hvad skal der være mere, end at de kan færdselsloven? Den er nemmere end SR ...

Som nævnt i andet indlæg er det der irriterer mig mest ved denne diskussion, at nogle af debatørerne efter min mening nedgør arbejdet og uddannelsen til, at det kan man nemt lære, hvor svært kan det være, og det går min faglige stolthed for nær, uddannelsen til lkf stiller store krav til såvel teoretisk som praktisk viden, det er ikke bare noget man gør fordi man har haft tog som hobby siden man var barn, eller har modeljernbane hjemme i kælderen....

Som nævnt, er det ikke svært at få et tog til at køre og det behøver man ikke specielt meget omløb i hovedet til. Men det kræver væsentligt mere omløb i hovedet at forstå de mange andre aspekter der er i jobbet, end bare at køre toget.[/quote][/quote]
Brugers avatar
milima

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 9/4-2006
Bopæl: Billund
Alder: 54
Status:

Venlig hilsen
Michael Lincoln Madsen


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af milima, 29/6-2009 20:34 (#302)

Walker skrev: Det er egentlig meget sjovt at se hvor meget folk brokker sig over det her emne hele tiden.
Kan man ikke acceptere at kravene er som de er?
Hvis man virkelig vil være lokomotivfører, så gør man noget for det og man sørger for at tage en relevant uddannelse, så man kan komme i betragtning.
Udover mig selv kan jeg nævne nogle stykker herinde, der har sørget for at gøre det sådan.

Det virker lidt som om, at mange der brokker sig, lige pludselig stod op en dag og fik den gode idé at de ville være lokoførere.
Og ikke nødvendigvis har villet det før.

Man kan diskutere til uendelighed, om kravene bør ændres. Men faktum er, at man ikke kan gøre noget ved det.
Og personligt synes jeg at adgangskravene, skal opretholdes.
Og selvfølgelig skal der være krav. Det er en videregående uddannelse, og der skal være krav. Ligesom der er krav til så mange andre uddannelser.


Helt enig.

Spørgsmål:

En af jer vil gerne være lkf, men opfylder ikke kravene.
I går nu igang med en adgangsgivende uddannelse og får den.

Derefter søger I ind ved en jernbaneoperatør og kommer til optagelsesprøve, desværre dumper I!

Hvad så skal vi så også ændre kriterierne i optagelsesprøven??
Brugers avatar
milima

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 9/4-2006
Bopæl: Billund
Alder: 54
Status:

Venlig hilsen
Michael Lincoln Madsen

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af milima, 29/6-2009 20:46 (#303)

KH skrev:
IntercityDK skrev:
Jeg kunne ikke være mere enig med jer to!


Hold venligst mig ude af dette, for hvis der er noget jeg ikke er, så er det enig med Walker... Det er lige netop det jeg skriver i indlæget tidligere i dag. Det er desværre tydeligt at I ikke har læst det, men det kommer ikke som nogen overraskelse. Der er folk der ikke vil tage noget op. Med det samme man snakker om en opdatering og mere tidsvarende adgangskrav så går I helt i baglås. I ser det som en selvfølge at kravet er at det skal være muligt for folk med en 9. eller 10. klasse som højeste uddannelse at komme ind, hvilket slet ikke er formålet med denne debat.. (Ved godt jeg taler for døve ører, for I har koblet helt af, men prøver lige igen..)


Tager da gerne debatten op.
Spørgsmålet om 9 eller 10 klasse er jo ikke noget vi bare opfinder, det står nævnt direkte i den omtalte rapport.

KH skrev: Debatten opstod på et tidspunkt hvor der var mangel på lokomotivfører og hvor tog i stribevis blev aflyst og set i lyset af at mange af de nuværende medarbejdere er snarligt pensionsmodne.... Husk lige det..


Ja og det faktum at mange går på pension har man vidst i DSB lige siden de pågældende startede, hvorfor så ikke gå igang med at rekruttere lidt tidligere end man har gjort, således at man var på forkant med situationen?
Det er rigtigt at det var mere end svært at få folk til uddannelsen under det store opsving, sandsynligvis fordi de som opfyldte kravene bl.a håndværkere kunne tjene mere i det private.
Hvorfor skal det føre til en slækkelse af kravene.
Personligt foretrækker jeg da at DJ forsøger at udnytte situationen til at hæve lønnen, således at det bliver attraktivt at søge ind på uddannelsen.
ved godt det er enormt egoistisk.

Er det ikke ret beset det samme der sker indefor sundhedssektoren?
Lægerne tjener mere og mere, men arbejder mindre og mindre, hvilket betyder mangel på læger med deraf følgende ventelister, det har så visdt jeg har set da ikke ført til at man har slækket kravene til lægeuddannelsen.

KH skrev: Men ville ellers til at ridse tingene op igen, men kan se ud fra tidligere debat at man bliver stemplet som dum eller åndsvag hvis man beder om en debat eller som minimum en forklarring, men det sjove er at det kun er DJ og nogle lokomotivfører der ikke kan se at der er noget i kravene der ikke hænger sammen.. For DSB kan tydeligt se problemet og Rekruttering arbejder dagligt med følgerne af denne lidt tåbelige sammensætning....

Jeg påpeger lige igen igen igen at jeg ønsker en updatering og ikke en afskaffelse af kravene, for de skal da helt sikkert være der, men der skal være en logik i dem...


Jeg mener bestemt ikke på noget tidspunkt at have stemplet dig.

Du har helt ret i at DSB godt kan se problemet og gerne så det ændret.
Det vil jo løse deres problem, problemet er som jeg ser det at det er et problem de har skabt for sig selv, fordi de ikke har startet rekrutteringen i tide.

Jeg kan som tidligere nævnt godt medgive at en opdatering kunne være på sin plads.
Hvor vil du foreslå at man trækker stregen istedet for den nuværende?
Skal der åbnes for HHX, STX, HF (hvis det stadig hedder sådan), 10 klasse.
Hvad synes du vil være rimeligt?
Brugers avatar
milima

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 9/4-2006
Bopæl: Billund
Alder: 54
Status:

Venlig hilsen
Michael Lincoln Madsen

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af KH, 29/6-2009 21:15 (#304)

Hej Michael

Vil starte med at takke dig for at tage dig tid til at læse og forsøge at sætte dig ind i det jeg skriver. Det er helt klart glædeligt at du ikke denne gang er så "sådan er det bare"-agtig, men argumenterer fair og klart. Tak for det Grin

milima skrev: Nu var det ikke min intention at sidestille lkf med læger og jordemødre.
Min pointe er at de uddannelser også stiller nogle krav for at komme i betragtning og dem må man jo så se om man kan efterleve.


Okay det er fair nok, det var bare ikke lige sådan jeg tolkede det, for det kunne godt opfattes som om du sammenligner og sidestiller. Jeg er ganske klar over at din og jeres uddannelse ikke er "barnemad" og noget man lige bliver. Det er også det jeg skriver, for underkender ikke sværhedsgraden og niveauet på uddannelsen, for det er ikke så let som at blive chauffør, det skal der slet ikke herske nogen som helt tvivl om.

milima skrev: Ja det skal den bl.a fordi den rapport der henvises til gerne ser at uddannelsen til lkf sidestilles med chaufføruddannelsen.
Jeg er for så vidt ikke uenig i at man måske skal kigge på kravene, men hvis man arbejder hen imod at 9 eller 10. klasse er nok, så foretrækker jeg bestemt at beholde de nuværende krav.


På dette punkt er jeg meget enig med dig, for jeg mener heller ikke at der skal slækkes på kravene! SLET IKKE, men det jeg efterlyser er at man kigger på dem med nutidige øjne og tilpasser dem til den verden vi lever i nu og det betyder nødvendigvis ikke at kravene skal læmpes overhovedet ikke.

milima skrev: Jeg kan desværre ikke give dig et klart svar på hvorfor HTX er adgangsgivende, når HHX ikke er det, men et eller andet sted skal man jo trække stregen.


Det er nok rigtigt, men det spørgsmålet bunder også bare i at jeg har hørt at argumentet er matematikken, men efter at have gået 2 år på HHX og 1 år på HTX har jeg erfaret at matematikken er meget sammenlignelig, så det argument holder ikke vand.

milima skrev: Man kunne også spørge hvorfor eksempelvis 9.5 er adgangsgivende til lægestudiet, når 9.3 ikke er det?


Det har du helt ret i og jeg glæder mig da også meget over at HTX pt. er en mulighed, for så har os boglige også en chance Grin

milima skrev: Ja hvor er det nemt at være lkf. Man skal "bare" beslutte om man vil køre frem eller tilbage, så kører det helt af sig selv.


Nej det var nu ikke sådan det skulle forståes, jeg syntes bare du var lidt for hård ved buschaufførerne og kom til at tænke på hvem der tager slæbet når trafikken af den ene eller anden grund bryder sammen. Det var et (måske dårligt) forsøg på at være morsom og gøre opmærksom at man godt kan bruge chaufførene når togene ikke kan køre og passagerene skal fragtes frem og tilbage.

milima skrev: Det er muligt at mit job ikke rangerer højt nok på listen til at man må føle faglig stolthed, men det gør jeg nu altså alligevel.
Det er ikke et forsøg på at "tale" arbejdet op, jeg er stolt af og glad for at være lkf.


Selvfølgelig må du føle faglig stolthed og det gør vi vel allesammen og det mener jeg også at man får nogle bedre medarbejdere af. Det jeg opponerede mod var din sammenligning af at jordmoder/læger var på samme niveau som lkf, men det var en fejlfortolkning fra min side!

Men syntes da ikke at jeg vil have siddende på mig at jeg ser ned på lokomotivfører, slet ikke, for syntes I gør et fantastisk arbejde og anerkender at I har taget en uddannelse der er krævende, svær og hård, slet ingen tvivl om det og det kan og skal I da være meget stolte over.

milima skrev: Men siden du nu mener at det er væsentligt nemmere at være lkf end chauffør og siden du mener at jobbet bliver opreklameret til noget det ikke er, specielt af sådan nogen som mig, hvorfor så selv gå efter at blive lkf?


Mener jeg nu det?

Det tror jeg ikke jeg har sagt og det har jeg også prøvet på at gøre min holdning klar i starten af forrige indlæg. Jeg citerer det gerne igen:

KH skrev: Hmm.. Nu er det vist en journalistisk stramning at sammenligne og sidestille lokomotivføreruddannelsen og jordmoder-/lægestudiet... Jeg underkender ikke uddannelsens sværhedsgrad og niveau, men alligevel..


Dette men alligevel, er en kommentar til min opfattelse af sammenligningen af jordmoder/læge.

milima skrev: Jeg gør mig bestemt ikke bedre end andre, ligesom jeg ikke går med næsen i sky.


Rart at høre, men det er din interesse i og lyst til at svare igen også et klart bevis på. Er glad for at jeg tog fejl omkring at du ikke kun er totalt afvisende og autoritær, som jeg blev irriteret og harm over i dit forrige indlæg.

milima skrev: Du har ret i at den faglige stolthed også indebærer rettidige og ikke aflyste tog, men jeg er ikke enig med dig i at løsningen på det problem er at slække kravene.


Jeg taler nødvendigvis overhovedet ikke om slækkelse af kravene, men en revision eller tilpasning, der bliver logisk og at kravene giver mening i forhold til jobbet.

milima skrev: Problemet med aflyste tog pga personalemangel er mere et udtryk for at man ikke har styr på uddannelsesplanlægningen, sådan at man er på forkant eller ihvertfald up to date på personalesituationen.
Det er ikke første gang i banens historie at det er kommet bag på dem der bestemmer at folk går hjem på pension.


Helt enig og det er sågar så galt at man har ansat så mange for tiden der er under uddannelse, at nogle af dem er uden kørelærer i en periode og holder en lidt længere ferie for at få det hele til at hænge sammen.

milima skrev: Det glæder mig på dine vegne at du er godt på vej til at opfylde kravene, hvis du da går efter at blive lkf.


Helt klart og vil sige at jeg på et eller andet punkt kan være ligeglad med kravene, for jeg har fundet en vej der passer godt til mig så jeg kan kvalificere mig og måske komme i betragtning, men syntes stadig der mangler lidt logik i grænsen i sandet, men er stadig enig med dig i at den skal være der, men spørgsmålet er bare hvor? Men glæder mig stadig over at HTX er en mulighed...

milima skrev: Som tidligere nævnt har jeg ikke det enstydige svar på hvorfor HTX er adgangsgivende når HHX ikke er, ud over at man har skulle trække stregen et eller andet sted.


Det er også helt okay og er enig med dig i at der skal være en streg..




milima skrev: Tager da gerne debatten op.


Som lige nævnt; tak for det!

milima skrev: Spørgsmålet om 9 eller 10 klasse er jo ikke noget vi bare opfinder, det står nævnt direkte i den omtalte rapport.


Lige dette spørgsmål tror jeg de fleste der kender til uddannelsen og jobbet bare griner og syntes det er latterligt og komplet åndsvagt og tåbeligt. Jeg selv inklusiv og der tror jeg vi er helt enige.

milima skrev: Ja og det faktum at mange går på pension har man vidst i DSB lige siden de pågældende startede, hvorfor så ikke gå igang med at rekruttere lidt tidligere end man har gjort, således at man var på forkant med situationen?
Det er rigtigt at det var mere end svært at få folk til uddannelsen under det store opsving, sandsynligvis fordi de som opfyldte kravene bl.a håndværkere kunne tjene mere i det private.


Der rammer du hovedet på sømmet, jeg er helt enig og du her ret.

milima skrev: Hvorfor skal det føre til en slækkelse af kravene.


Slækkelse? Det er ikke det jeg forlanger, jeg mener bare man skal tilpasse kravene til jobbet. Det indebærer ikke nødvendigvis en slækkelse.

milima skrev: Personligt foretrækker jeg da at DJ forsøger at udnytte situationen til at hæve lønnen, således at det bliver attraktivt at søge ind på uddannelsen.
ved godt det er enormt egoistisk.


Ja, det er egoistisk og naturligt. Hvem vil ikke det? Grin

milima skrev: Er det ikke ret beset det samme der sker indefor sundhedssektoren?
Lægerne tjener mere og mere, men arbejder mindre og mindre, hvilket betyder mangel på læger med deraf følgende ventelister, det har så visdt jeg har set da ikke ført til at man har slækket kravene til lægeuddannelsen.


Nej det har det ikke, men det har givet videre beføjelser til sygeplejerskerne. Du har her en pointe, men det er ikke helt sammenligneligt, for hvis adgangskravet til at blive læge var at man skulle være uddannet havbiolog, så ville du nok også syntes det var lidt underligt, men en sygeplejerske eller apoteker ikke kunne komme ind. Det er måske sat lidt på spidsen...

milima skrev: Jeg mener bestemt ikke på noget tidspunkt at have stemplet dig.


Nej det har du ikke, men der er nogen der ikke ønsker denne debat fordi de tror den handler om en afskaffelse af alle krav, hvilket ingenlunde er tilfældet. Har jeg vist også sagt så mange gange efterhånden at man ikke kan være i tvivl om det.

milima skrev: Du har helt ret i at DSB godt kan se problemet og gerne så det ændret.
Det vil jo løse deres problem, problemet er som jeg ser det at det er et problem de har skabt for sig selv, fordi de ikke har startet rekrutteringen i tide.


Ja, det har du sikkert helt ret i, men som du tidligere har været inde på så har der nok været noget der har været mere attraktivt for håndværkere end at køre tog i de senere år. Kan kun være helt enig.

milima skrev: Jeg kan som tidligere nævnt godt medgive at en opdatering kunne være på sin plads.


Bravo.... Grin

milima skrev: Hvor vil du foreslå at man trækker stregen istedet for den nuværende?
Skal der åbnes for HHX, STX, HF (hvis det stadig hedder sådan), 10 klasse.
Hvad synes du vil være rimeligt?


Det er lidt svært for mig personligt, da jeg ikke helt ved hvad der var argumentet for at den gamle matematiske studentereksamen kunne være kvalificerende, modsat den nye der ikke er. Det sjove er bare at den nørdede HTX er blevet homoganiseret meget mere med STX og HHX, så de i stort omfang er adgangsgivende til meget af det samme, da man ikke lukker så mange døre som tidligere ved at vælge den ene frem for den anden.

Jeg beklager længden, men håber ikke det var vrøvl det hele og at det har været tiden værd. Tak for at tage tid til at læse det hele. Skal nok fatte mig i korthed fremover....
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af hkp, 29/6-2009 22:12 (#305)

For at dreje debatten lidt. Måske i en lidt for meget forkert retning. Men alligevel. For nu ikke at diskutere adgangskravene, men så sige man kunne forestille sig at blive lokofører. Men gerne ville have et lidt større indblik i det end de forestillinger man går og har. (i øvrigt kunne dette også gælder skorstensfejere, murere, piloter og alle erhverv i det hele taget). Men i folkeskolen der kommer man i 9. og 10. klasse en uge eller to ud i praktik, så man kan prøve et erhverv af. Nu her mange år senere, og man har lyst til at prøve noget andet. Men måske ikke ved det helt. Så ville det jo være fedt hvis man kunne komme en uge i voksenpraktik, under samme forhold som i 9. klasse. Altså helt ulønnet, bare være med som observatør eller hjælpe til hvor man nu kan osv, afhængig af erhvervet. Det ville man så selvfølgelig skulle tilpasse ind i sin ferie. Ved så godt at lige netop lokoførertjansen er et sted hvor der vidst lige netop ikke er så mange praktikanter der tages ind. Men det var nu som sagt også generelt for alle brancher. For dem der måske ønsker at skifte spor. Lige at have muligheden for en uges erhvervspraktik... Så man fik et lidt bedre indblik i den pågældende branche, inden man måske vælger nogle år tilbage på skolebænken.

Nå, men som sagt skilte det sig måske lidt ud fra debatten. Håber det går Smile

MVH
Hans
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af milima, 29/6-2009 22:22 (#306)

hkp skrev: For at dreje debatten lidt. Måske i en lidt for meget forkert retning. Men alligevel. For nu ikke at diskutere adgangskravene, men så sige man kunne forestille sig at blive lokofører. Men gerne ville have et lidt større indblik i det end de forestillinger man går og har. (i øvrigt kunne dette også gælder skorstensfejere, murere, piloter og alle erhverv i det hele taget). Men i folkeskolen der kommer man i 9. og 10. klasse en uge eller to ud i praktik, så man kan prøve et erhverv af. Nu her mange år senere, og man har lyst til at prøve noget andet. Men måske ikke ved det helt. Så ville det jo være fedt hvis man kunne komme en uge i voksenpraktik, under samme forhold som i 9. klasse. Altså helt ulønnet, bare være med som observatør eller hjælpe til hvor man nu kan osv, afhængig af erhvervet. Det ville man så selvfølgelig skulle tilpasse ind i sin ferie. Ved så godt at lige netop lokoførertjansen er et sted hvor der vidst lige netop ikke er så mange praktikanter der tages ind. Men det var nu som sagt også generelt for alle brancher. For dem der måske ønsker at skifte spor. Lige at have muligheden for en uges erhvervspraktik... Så man fik et lidt bedre indblik i den pågældende branche, inden man måske vælger nogle år tilbage på skolebænken.

Nå, men som sagt skilte det sig måske lidt ud fra debatten. Håber det går Smile

MVH
Hans


Kan sagtens følge din tankerække.

Her opstår så bare et andet problem, som bunder i de mange sikkerhedsregler, der knytter sig til lkf jobbet.
Der må ikke, med nogle helt specifikke undtagelser der fremgår af SIN, opholde sig andre end lokoføreren i førerrummet.

Derfor er det meget sjældent at der er praktikanter ihvertfald i vores del af DSB.
Brugers avatar
milima

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 9/4-2006
Bopæl: Billund
Alder: 54
Status:

Venlig hilsen
Michael Lincoln Madsen

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af hkp, 29/6-2009 22:38 (#307)

Ja, det er jo det jeg mente at have hørt før. Også derfor jeg generaliserede det hele lidt Smile Desværre. Men så må man jo prøve at tage en uges ferie, og "arbejde" 37 timer med at køre tog i simulatoren på computeren Wink Og se om man synes det er kedeligt i længden. Det er nok det tætteste på man kommer Smile
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af Walker, 29/6-2009 23:17 (#308)

milima skrev: Helt enig.

Spørgsmål:

En af jer vil gerne være lkf, men opfylder ikke kravene.
I går nu igang med en adgangsgivende uddannelse og får den.

Derefter søger I ind ved en jernbaneoperatør og kommer til optagelsesprøve, desværre dumper I!

Hvad så skal vi så også ændre kriterierne i optagelsesprøven??



Godt at høre du er enig Smile

Hvis vi tager udgangspunkt i dit eksempel og man er ude for sådan et tilfælde, så skal kravene til prøven naturligvis ikke ændres.
Kravene til optagelsesprøven, og hvad man søger og tester hos en ansøger passer jo til jobbet og der skal ikke slækkes på det.

Hvis man dumper, må man arbejde noget mere for det og evt. gøre sig mere parat og så søge igen, når man kan.
Der skal jo, så vidt jeg ved, gå noget tid før man kan komme op til en prøve igen, hvis man dumper.
Brugers avatar
Walker

Medlem



Antal indlæg: 77
Tilmeldt: 15/3-2009
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af bl, 30/6-2009 13:15 (#309)

Der bør vel sondres mellem ansøgnings- og optagelseskrav. Hvis man vil sikre sig de bedst egnede til optagelse, tager man alle ansøgere ind uanset deres uddannelsesmæssige baggrund (bortset fra basale krav til skolegang o.lign.) og lader optagelsesprøven skille de uegnede fra, hvis man af andre årsager (f.eks. fagforening) ikke ønsker at have med forskellige grupper at gøre, stiller man specielle krav for at søge.

Og der skal vist også skelnes mellem uddannelser, som arbejdsgiveren afholder og betaler og andre uddannelser, der enten er offentlige (jordemoder) eller hvor eleverne betaler helt eller delvist.

Er det arbejdsgiveren, der betaler, ser han alene på, om kombinationen af ansøgningskrav og optagelsesprøver giver det passende antal egnede emner, hvis ikke, må han ændre dem, ved offentlige uddannelser har man undertiden set sig nødt til at stille karakterkrav på grund af antallet af uddannelsespladser.

Hvis en uddannelse er arbejdsgiverfinancieret, kan man naturligvis diskutere det rimelige i kravene til at komme ind, men det er jo i sidste ende firmaet, der suverænt bestemmer forløbet. Så rimelige krav eller ej, vil man være lokomotivfører, må man arbejde på at opfylde ansøgningskravene som de er lige nu, ellers sker der jo ingenting andet end diskussioner her i forum.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af coca2, 4/7-2009 17:13 (#310)

milima skrev:
coca2 skrev:
Jeg siger ikke, at der ikke er ting, der kan ændres. Men det er noget, vi skal klare i forhandling med vores arbejdsgivere, siger Ulrik Salmonsen til Newspaq.



en sandhed med modifikationer.. der bør nok stå: at der er mange ting.....
Cool


Ja efter din mening, så er der uden tvivl mange ting der skal ændres.


Jeg har i et tidligere indlæg i denne tråd givet mit bud på dine spørgsmål omkring kravene til lkf uddannelsen.
Så vidt jeg kan se efter at have løbet tråden igennem igen, har du valgt ikke at kommentere det indlæg overhovedet.
Om det skyldes at det ikke just er vand på din mølle, skal jeg ikke kunne sige, men man kunne få mistanken.
Nej der tager du fejl, men jeg har læst dine svar og vurderede at der allerede var svar på dine spørgsmål. Hvis jeg har overset et svar er du meget velkommen til at stille dem igen.*

Kan du (coca) ikke fortælle mig hvad det helt nøjagtigt er du vil opnå med denne debat, eftersom du i tidligere indlæg og i andre tråde om emnet gør tydeligt opmærksom på, at du ikke selv har intentioner om at blive lkf.?
Jeg vil gerne opnå at uddannelsen ikke skal være med udgangspunkt i en overenskomst.*

Er det blot et udtryk for alvorlig mavesurhed eller ligger der noget andet bag.
Nope ingen mave syre her. Men et inderligt ønske om at uddannelses krav ikke skal være forbundet med krav fra fagforeningen.*


Som tidligere nævnt mener jeg at kravene sikre dels en relativ god løn for lkf, dels sikre at der er et vist niveau hos de ansøgere der kommer betragtning.
Det kan man selvfølgelig være uenig i, men jeg kunne jo spørge på denne måde:

Jeg har en studenterekasamen med et snit på 7.5 !
Kravet til lægeuddannelsen var da jeg blev student 9.0 og til jordmoder f.eks 9.5, hvis jeg skulle følge den tankegang der bliver givet udtryk for i denne tråd, skulle jeg med rette kunne sige, det kan ikke være rigtig at jeg ikke kan blive læge, jeg fik topkarakter i førstehjælp og desuden kan det vel læres!
Eller hvorfor kan jeg ikke blive jordmoder, jeg har set mange fødsler i fjernsynet, og desuden er jeg selv far?
Mener ikke dit udsagn er sammenlignnlig.
Men vil da gerne høre din begrundelse for at en tømmer, murrer eller pilot ikke skulle være kloge nok til at køre et tog.
I øvrigt er man allerede i gang med at ”opdatere portører til at hjælpe på operationsgangen*

Uddannelsen til læge eller jordmoder er en videregående uddannelse, og det er uddannelsen til lkf også, derfor er der nogle krav, take it or leave it..
Ja du har delvis ret... men så lang en uddannelse er lkf. dog godt nok ikke.

Lokofører :

Som nævnt i tidligere tråde er jeg personligt glad for at der er krav til uddannelsen.
Jeg vil meget nødigt se, at uddannelsen til lkf bliver lagt på linie med uddannelsen til buschauffør, hvilket nævnes i oplægget fra udvalget, idet det efter min opfattelse vil gøre det meget vanskeligt at opretholde den løn vi får,
okay.... der skal tales løn nu.........???? Jeg er langt fra enig med dig. Jeg mener ikke at lokofører får nok og er stadigvæk overbevist om en ”åbning af adgangskrav” vil øge lønnen...
samt opretholde det høje faglige niveau der er blandt lkf.
Sorry, men jeg har oplevet lokofører hvor den faglige del som omhandler kundeservice, er til et klart -03 og har også oplever buschauffører der bør indstilles til en heltepris.

Hermed mener jeg ikke at vores buschauffører er dårligt uddannede, men jeg mener helt personligt at man godt kunne opsætte nogle krav til chauffører også.
der er masser af krav til at uddannelsen sig som chauffører du kender dem nok ikke, men prøv at uddanne dig til kranfører med eksplosive stoffer.


Skulle udvalgets anbefalinger blive vedtaget vil lkf uddannelsen blive sidestillet med AMU uddannelsen til chauffør, med det resultat at AMU centrene vil sprøjte lkf ud på stribe, som man gør med chauffører idag.

Det er helt klart en udmelding som du selv står for og har intet med planerne at gøre...

Det borger efter min mening ikke for kvalitet, undskyld hvis nogen føler sig trådt på, men jeg har selv deltaget i forskellige AMUkurser og stiftet bekendtskab med klientellet på disse kurser og efter min bedste overbevisning var det bestemt ikke alle jeg ville sætte bag førerbordet på en IC'er.

det beror helt kart på din egen vurdering, og jeg er er ikke enig med dig, jeg har også været på AMU og jeg har også set 3 ud af 9 kursister dumpe. Men der bestod var helt klart kvalifiseret til deres uddannelse.---------------------------------



Håber at have anskueliggjort mine synspunkter forståeligt.
Yeps.... det har du men jeg er ikke enig med dig.... sorry

Som nævnt i andet indlæg er det der irriterer mig mest ved denne diskussion, at nogle af debatørerne efter min mening nedgør arbejdet og uddannelsen til, at det kan man nemt lære, hvor svært kan det være, og det går min faglige stolthed for nær, uddannelsen til lkf stiller store krav til såvel teoretisk som praktisk viden, det er ikke bare noget man gør fordi man har haft tog som hobby siden man var barn, eller har modeljernbane hjemme i kælderen.... ja undskyld skæld mig bare ud men det mener jeg
*Du skal da være så velkommen til at komme med din holdning. Men du må også lige give plads til os andre, og jeg vil gerne tilføje/gentage at jeg på intet tidspunkt har haft tanker eller til formål at nedgøre nogen som helst men søger blot et svar.

Der er efter min mening nogen herinde (heldigvis kun få), der mener de er guds gave til jernbanen og det er de muligvis også, men for at bevise det må de lige opfylde kravene til optagelesesprøven, isetdet for at brokke sig i uendelighed.
.
Kære ML
Jeg vil lige informere om at jeg ikke selv følger en uendelighed, men blot informerer omkring mine spørgsmål og rene fakta

Hvem sagde mavesur?


-----------------------------------------
Sorry men jeg er på ferie og gider ikke rerdigerer for der er Tour de france...
:lol:
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af milima, 5/7-2009 13:01 (#311)

Det tog mig lidt tid før jeg fandt ud af, at du rent faktisk havde svaret på mit indlæg.

Jeg har pillet de ting ud jeg har kommentarer til.

coca2 skrev: Jeg vil gerne opnå at uddannelsen ikke skal være med udgangspunkt i en overenskomst.*

Nope ingen mave syre her. Men et inderligt ønske om at uddannelses krav ikke skal være forbundet med krav fra fagforeningen.*


Okay, jamen så er det jo på det rene.
Jeg kan hermed forstå, at da du har givet udtryk for at du ikke selv ønsker at blive lkf, så er din bevæggrund for hele diskussionen altså et ideologisk togt mod fagforeningernes indflydelse på arbejdsmarkedet.
God kamp.



coca2 skrev: Mener ikke dit udsagn er sammenlignnlig.
Men vil da gerne høre din begrundelse for at en tømmer, murrer eller pilot ikke skulle være kloge nok til at køre et tog.


Jeg er helt overbevist om at de nævnte sikkert sagtens kunne lære at køre et tog.
De opfylder bare ikke de krav man har opsat for at komme i betragtning til uddannelsen.

coca2 skrev: okay.... der skal tales løn nu.........???? Jeg er langt fra enig med dig. Jeg mener ikke at lokofører får nok og er stadigvæk overbevist om en ”åbning af adgangskrav” vil øge lønnen...


Din mening om hvordan løndannelsen er på arbejdsmarkedet kan jeg ikke genkende.
Sådan som jeg ser arbejdsmarkedet er de bedst lønnede dem der har en lang uddannelse bag sig eller dem hvor der stilles krav for at komme i betragtning til uddannelsen.
Jo færre krav der er til ansøgerne, jo lavere er lønnen.
Det er efter min mening een af grundene til at chauffører, kassedamer, rengøringsfolk osv osv har en relativt lav løn.

For ikke at tale om den manglende interesse for at være medlem af en fælles fagforening, så man kunne stå stærkere overfor arbejdsgiverne, men det er jo en helt andet diskussion.

coca2 skrev: Sorry, men jeg har oplevet lokofører hvor den faglige del som omhandler kundeservice, er til et klart -03 og har også oplever buschauffører der bør indstilles til en heltepris.


Tror der findes brådne kar indenfor alle fag, uanset hvilke krav man har stillet til folk fra starten af.

coca2 skrev: der er masser af krav til at uddannelsen sig som chauffører du kender dem nok ikke, men prøv at uddanne dig til kranfører med eksplosive stoffer.


Kender udemærket kravene, har selv både CDE, erhverv og farligt gods.

Selvfølgelig er der krav til chauffører og de er blevet strammet meget de sidste år.
Forskellen er blot at der ikke er nogen krav for at blive optaget på uddannelsen som chauffør.
Derfor har uddannelsen været en god ventil for jobcenterne, når man har skullet omskole ledige.
Hvilket selvfølgelig er godt, men da der netop ikke er nogle forudgående krav til uddannelsen ligger den altså lønmæssigt lavt.
Dette er netop en af mine største bekymringer ved den rapport man nu diskutere.
Hvis adgangskravene bliver sat lig dem til chaufføruddannelsen, så vil lkf lønnen komme under stort pres.
Brugers avatar
milima

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 9/4-2006
Bopæl: Billund
Alder: 54
Status:

Venlig hilsen
Michael Lincoln Madsen

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af coca2, 5/7-2009 18:59 (#312)

milima skrev: Det tog mig lidt tid før jeg fandt ud af, at du rent faktisk havde svaret på mit indlæg.

Jeg har pillet de ting ud jeg har kommentarer til.
okay har du flere spørgsmål som du mener jeg ikke har svarret på?

Okay, jamen så er det jo på det rene.
Jeg kan hermed forstå, at da du har givet udtryk for at du ikke selv ønsker at blive lkf, så er din bevæggrund for hele diskussionen altså et ideologisk togt mod fagforeningernes indflydelse på arbejdsmarkedet.
God kamp.


Ikke sandt.
Jeg har oplyst at jeg pga. fysiske krav ikke kan blive lkf.

Dette er LANGT fra en ideologisk kamp mod fagforeninger, men blot et forsøg på at forstå meningen med at en cykelmekanikker skulle være bedre uddannet end en tømmer. Altså at en sort uddannelse skal være nødvendig for at fremføre et top modernet tog (pt. minus IC4 Shockops: )

Jeg er helt overbevist om at de nævnte sikkert sagtens kunne lære at køre et tog.
De opfylder bare ikke de krav man har opsat for at komme i betragtning til uddannelsen.


Igen kan jeg kun mene at kravene ikke er tidssvarende. og heldigvis er jeg jo ikke den eneste

Din mening om hvordan løndannelsen er på arbejdsmarkedet kan jeg ikke genkende.
Sådan som jeg ser arbejdsmarkedet er de bedst lønnede dem der har en lang uddannelse bag sig eller dem hvor der stilles krav for at komme i betragtning til uddannelsen.
Jo færre krav der er til ansøgerne, jo lavere er lønnen.
Det er efter min mening een af grundene til at chauffører, kassedamer, rengøringsfolk osv osv har en relativt lav løn.


Der ER altså masser af jobs i Danmark hvor en uddannelse ikke er et krav for at modtage en fornuftig gage, men hvor der oplyses at personlige tillæg forhandles, også indefor der offentlige.
Og senest kan man se portører deltage på operationsgange efter en kortere opdatering, uden at sygeplejersker og læger protesterer, tværtimod.

For ikke at tale om den manglende interesse for at være medlem af en fælles fagforening, så man kunne stå stærkere overfor arbejdsgiverne, men det er jo en helt andet diskussion.


Yeps der er en anden diskussion, men tag lige et tjek på sundhedspersonalets udbetalinger efter seneste konflikt/manifestation, jeg tror ikke der er så mange der er tilfredse med det resultat.

Tror der findes brådne kar indenfor alle fag, uanset hvilke krav man har stillet til folk fra starten af.

Enig.

Kender udemærket kravene, har selv både CDE, erhverv og farligt gods.

Shockops: Hvilket uddannelsescenter gik du på? Wink

Selvfølgelig er der krav til chauffører og de er blevet strammet meget de sidste år.

Får de så Højer løn?

Forskellen er blot at der ikke er nogen krav for at blive optaget på uddannelsen som chauffør.

passer ikke, det kræver B kørekort.

Derfor har uddannelsen været en god ventil for jobcenterne, når man har skullet omskole ledige.

Her er du ude på dybt vand,Michael. Pas på med at skære alle over en kam.

Hvilket selvfølgelig er godt, men da der netop ikke er nogle forudgående krav til uddannelsen ligger den altså lønmæssigt lavt.

Jeg er langt fra enig.... Heldigvis

Dette er netop en af mine største bekymringer ved den rapport man nu diskutere. Hvis adgangskravene bliver sat lig dem til chaufføruddannelsen, så vil lkf lønnen komme under stort pres


Ja ja, lad os lige klappe hesten før DU fastlægger kravene.
Jeg er overbevist om at kravene ikke bliver ligetil efter en 9. klasse, men et velovervejet alternativ til dagens krav.
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af milima, 6/7-2009 15:55 (#313)

Det er vist tydeligt for enhver, at vi nok ikke når til enighed om dette emne.
Derfor en sidste kommentar til dit svar coca2:

coca2 skrev:
milima skrev: Det tog mig lidt tid før jeg fandt ud af, at du rent faktisk havde svaret på mit indlæg.

Jeg har pillet de ting ud jeg har kommentarer til.
okay har du flere spørgsmål som du mener jeg ikke har svarret på?

Okay, jamen så er det jo på det rene.
Jeg kan hermed forstå, at da du har givet udtryk for at du ikke selv ønsker at blive lkf, så er din bevæggrund for hele diskussionen altså et ideologisk togt mod fagforeningernes indflydelse på arbejdsmarkedet.
God kamp.


coca2 skrev: Ikke sandt.
Jeg har oplyst at jeg pga. fysiske krav ikke kan blive lkf.

Dette er LANGT fra en ideologisk kamp mod fagforeninger, men blot et forsøg på at forstå meningen med at en cykelmekanikker skulle være bedre uddannet end en tømmer. Altså at en sort uddannelse skal være nødvendig for at fremføre et top modernet tog (pt. minus IC4 Shockops: )


Jeg beklager at jeg ikke har forstået, at det er fysisk årsager der gør du ikke kan komme i betragtning.

Lad nu være med at blive ved med at fremhæve forskellige jobtitler og spørge hvorfor de ikke er adgangsgivende.
Kom hellere med et konkret bud på hvor grænsen skal gå, hvem skal efter din mening være kvalificeret til at søge optagelse som lkf?

coca2 skrev:
Jeg er helt overbevist om at de nævnte sikkert sagtens kunne lære at køre et tog.
De opfylder bare ikke de krav man har opsat for at komme i betragtning til uddannelsen.


Igen kan jeg kun mene at kravene ikke er tidssvarende. og heldigvis er jeg jo ikke den eneste

Din mening om hvordan løndannelsen er på arbejdsmarkedet kan jeg ikke genkende.
Sådan som jeg ser arbejdsmarkedet er de bedst lønnede dem der har en lang uddannelse bag sig eller dem hvor der stilles krav for at komme i betragtning til uddannelsen.
Jo færre krav der er til ansøgerne, jo lavere er lønnen.
Det er efter min mening een af grundene til at chauffører, kassedamer, rengøringsfolk osv osv har en relativt lav løn.


Der ER altså masser af jobs i Danmark hvor en uddannelse ikke er et krav for at modtage en fornuftig gage, men hvor der oplyses at personlige tillæg forhandles, også indefor der offentlige.
Og senest kan man se portører deltage på operationsgange efter en kortere opdatering, uden at sygeplejersker og læger protesterer, tværtimod.


Hvordan kan det så være at chauffører, kassedamer og rengøringsassistenter er blandt de lavestlønnede i Danmark.

Naturligvis afhænger ens svar af, hvad man anser for værende en passende gage?

coca2 skrev:
For ikke at tale om den manglende interesse for at være medlem af en fælles fagforening, så man kunne stå stærkere overfor arbejdsgiverne, men det er jo en helt andet diskussion.


Yeps der er en anden diskussion, men tag lige et tjek på sundhedspersonalets udbetalinger efter seneste konflikt/manifestation, jeg tror ikke der er så mange der er tilfredse med det resultat.



coca2 skrev:
Tror der findes brådne kar indenfor alle fag, uanset hvilke krav man har stillet til folk fra starten af.

Enig.


Så er der da noget vi er enige om Wink

coca2 skrev:
Kender udemærket kravene, har selv både CDE, erhverv og farligt gods.

Shockops: Hvilket uddannelsescenter gik du på? Wink


Kørtkort er selverhvervet, medens diverse kvalifikationsbeviser og ADR og truck er erhvervet på Amu i Esbjerg.

coca2 skrev:
Selvfølgelig er der krav til chauffører og de er blevet strammet meget de sidste år.

Får de så Højer løn?

Forskellen er blot at der ikke er nogen krav for at blive optaget på uddannelsen som chauffør.

passer ikke, det kræver B kørekort.


Ja men det er jo i dagens Danmark en folkeret at få kørekort når man bliver 18 år.
Heller ikke her vil samfundet stille nogle krav.

coca2 skrev:
Derfor har uddannelsen været en god ventil for jobcenterne, når man har skullet omskole ledige.

Her er du ude på dybt vand,Michael. Pas på med at skære alle over en kam.


Jeg mener ikke at jeg er på dybt vand, ligesom jeg ikke skærer alle over en kam.
AMU centrene gør et stort arbejde og uddanner rigtig mange folk som har behov for forskellige kvalifikationer i forbindelse med deres arbejde.
Men AMU centrene bliver i ligeså høj grad brugt til uddannelse af ledige, fordi man på den måde flytter dem fra ledighedsstatestikken til en uddannelsesstatestik.
Og lad mig slå fast for ikke at blive misforstået, jeg skyder ikke efter de ledige.
Jeg vil ikke gå dybere ind i dette, da dette fora ikke er beregnet til politiske debatter.

coca2 skrev:
Hvilket selvfølgelig er godt, men da der netop ikke er nogle forudgående krav til uddannelsen ligger den altså lønmæssigt lavt.

Jeg er langt fra enig.... Heldigvis

Dette er netop en af mine største bekymringer ved den rapport man nu diskutere. Hvis adgangskravene bliver sat lig dem til chaufføruddannelsen, så vil lkf lønnen komme under stort pres


Ja ja, lad os lige klappe hesten før DU fastlægger kravene.
Jeg er overbevist om at kravene ikke bliver ligetil efter en 9. klasse, men et velovervejet alternativ til dagens krav.
Grin Grin[/quote]

Jeg forsøger ikke at bestemme kravene.
Hvordan kan du være overbevist om at det ikke sker, eftersom det er rapportens konklusion??

Ligesåvel som du efterlyser svar på hvorfor den ene eller den anden ikke kan blive lkf, ligesåvel efterlyser jeg svar på, bl.a fra dig, hvor skal grænsen gå?
Hvilke uddannelser eller jobtitler skal være adgangsgivende?
Skal der slet ikke være nogen adgangskrav?

Ser meget frem til hvilke adgangskrav du vil gøre gældende.

Jeg er ikke bekymret over om en HHX eller STX osv kan komme ind på uddannelsen, jeg jeg er stærkt bekymret når et udvalg under UVM og Trafikstyrelsen kommer med en rapport der konkluderer at kravene bør være 9 eller 10 klasses afgangsprøve.
Brugers avatar
milima

Lidt øvet



Antal indlæg: 33
Tilmeldt: 9/4-2006
Bopæl: Billund
Alder: 54
Status:

Venlig hilsen
Michael Lincoln Madsen

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af AndreasM, 6/7-2009 20:12 (#314)

milima skrev:
Ja men det er jo i dagens Danmark en folkeret at få kørekort når man bliver 18 år.
Heller ikke her vil samfundet stille nogle krav.

Hov hov Pfft Jeg har da LKF licens, men ikke kørekort Wink
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af IntercityDK, 6/7-2009 21:05 (#315)

AndreasM skrev:
milima skrev:
Ja men det er jo i dagens Danmark en folkeret at få kørekort når man bliver 18 år.
Heller ikke her vil samfundet stille nogle krav.

Hov hov Pfft Jeg har da LKF licens, men ikke kørekort Wink


Hva satan Grin du har startet ud med det helt store kørekort.. friskt! Grin
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af AndreasM, 6/7-2009 21:22 (#316)

IntercityDK skrev:
Hva satan Grin du har startet ud med det helt store kørekort.. friskt! Grin

Det kan du tro, og for det ikke skal være løgn, så var vi faktisk 2 (ud af 12) på mit grundskolehold i den situation Grin
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af coca2, 8/7-2009 13:08 (#317)

milima skrev: Det er vist tydeligt for enhver, at vi nok ikke når til enighed om dette emne.
Derfor en sidste kommentar til dit svar coca2:


Wink håber da ikke forhandlingerne allerede er gået i stå.

Lad nu være med at blive ved med at fremhæve forskellige jobtitler og spørge hvorfor de ikke er adgangsgivende.
Kom hellere med et konkret bud på hvor grænsen skal gå, hvem skal efter din mening være kvalificeret til at søge optagelse som lkf?


Antallet af jobtitler er ellers stort. Hvis jeg ikke må bruge mine argumenter for at fremhæve urimeligheden i dagens adgangskrav, ja så ved jeg da snart ikke hvad jeg skal bruge. Foreslag til krav kommer senere i svaret.

Hvordan kan det så være at chauffører, kassedamer og rengøringsassistenter er blandt de lavestlønnede i Danmark.
Naturligvis afhænger ens svar af, hvad man anser for værende en passende gage?


Jeg kender et par stykker og deres kollegager, i omtalte gruppe, som pga. deres indsats, innovation, aktivitet og loyalitet tjener en del mere end en lkf. Og du finder næppe en professionel tjener som finder sig i en løn der ikke er min. 8k over mindste lønnen.

Kørtkort er selverhvervet, medens diverse kvalifikationsbeviser og ADR og truck er erhvervet på Amu i Esbjerg.


Så forstår jeg ikke helt din udmelding senere i dette indlæg omkring AMU.

Ja men det er jo i dagens Danmark en folkeret at få kørekort når man bliver 18 år.
Heller ikke her vil samfundet stille nogle krav.


Der er helbredsmæssige krav her, og der er faktisk en del borger i dk der ikke kan få kørekort. og i sidste ende er der jo også krav om at bestå 2 prøver.

Jeg mener ikke at jeg er på dybt vand, ligesom jeg ikke skærer alle over en kam.
AMU centrene gør et stort arbejde og uddanner rigtig mange folk som har behov for forskellige kvalifikationer i forbindelse med deres arbejde.
Men AMU centrene bliver i ligeså høj grad brugt til uddannelse af ledige, fordi man på den måde flytter dem fra ledighedsstatestikken til en uddannelsesstatestik.
Og lad mig slå fast for ikke at blive misforstået, jeg skyder ikke efter de ledige.
Jeg vil ikke gå dybere ind i dette, da dette fora ikke er beregnet til politiske debatter.


Undskyld... Shockops: MEN Sikke noget fis at lukke ud...

Arbejdsmarkeds uddannelser er korte uddannelser primært for ufaglærte og faglærte.
http://www.vidar....b4004de359!OpenDocument.

Jeg forsøger ikke at bestemme kravene.
Hvordan kan du være overbevist om at det ikke sker, eftersom det er rapportens konklusion??


Adgangskravet vil stadigvæk de sikkerhedsmæssige som allerede eksisterer, 21 år højde og drøjde mm. og jeg tror der helt sikkert komme mere på, men bare ikke krav om "grunduddannelse"

Ligesåvel som du efterlyser svar på hvorfor den ene eller den anden ikke kan blive lkf, ligesåvel efterlyser jeg svar på, bl.a fra dig, hvor skal grænsen gå?


Grænsen skal være de sikkerhedsmæssige krav.

Hvilke uddannelser eller jobtitler skal være adgangsgivende?

Ingen
Skal der slet ikke være nogen adgangskrav?

Ser meget frem til hvilke adgangskrav du vil gøre gældende.


En optagelses prøve der beviser personens evner og kvaliteter og som derefter sammenlignes med selskabets behov. Og derefter midtvejs prøver som allerede findes i dag.

Jeg mener stadigvæk at der ikke er det helt store behov for at være uddannet som svagstrømsingeniør eller elektriker for at fremfører et ET mellem DK og S

Cool Det er fedt at have ferie Cool
- men ikke 7 uger- det er for dyrt Wink
Brugers avatar
coca2

Meget øvet



Antal indlæg: 393
Tilmeldt: 31/10-2006
Bopæl: Kastrup
Alder: 60
Status:

----------------------------------
Hvad er fordelen ved at kunne flyve jorden rundt, nonstop?
man kommer jo kun senere frem?Grin

SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af IntercityDK, 8/7-2009 17:08 (#318)

AndreasM skrev: Det kan du tro, og for det ikke skal være løgn, så var vi faktisk 2 (ud af 12) på mit grundskolehold i den situation Grin


Det var alligevel imponerende Grin Ska i så ik igang med at tage dig et mere normalt kørekort som vi andre dødelige Wink
Brugers avatar
IntercityDK

Meget øvet



Antal indlæg: 232
Tilmeldt: 23/11-2008
Status:


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af Rasmus, 8/7-2009 22:07 (#319)

er kortet til 2500t/835m ikke nok da? Smile
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.


SV: Uddannelse til Lokofører
Skrevet af chrlund, 8/7-2009 22:32 (#320)

Synes sgu det er vildt hvis adgangskravet bliver 20 år og folkeskoleeksamen..

http://www.uvm.dk...pport.ashx
Brugers avatar
chrlund

Medlem



Antal indlæg: 74
Tilmeldt: 11/3-2007
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Lokofører testen Real-Life-Tog 10 20-09-2009 02:52
Optagelse og Uddannelse til Lokofører Real-Life-Tog 29 22-08-2009 15:48
Skolegangskrav til lkf-uddannelse Real-Life-Tog 21 12-06-2009 02:21
MZ-uddannelse af NJ-lkf Real-Life-Tog 2 24-04-2009 15:45
Uddannelse som lkf Real-Life-Tog 48 21-03-2009 18:31
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: