Forum » Microsoft Train Simulator » Ruter
Begyndervanskeligheder med bl.a. DK2000F

Udskriv debat

  Begyndervanskeligheder med bl.a. DK2000F
Skrevet af psj, 4/7-2007 12:00 (#1)

Hej

Jeg er nybegynder inden for MSTS, men har dog fundet ud af at installere ruter, tog, Newroads, Xtracks etc. bl.a. v.h.a. dette fine forum. Det hele har virket fint i første forsøg, og jeg har bl.a. udforsket en del af DK2000F-ruten.

Jeg har undret mig en del over, hvorfor man kun kan vælge et meget begrænset antal stationer under "starting at" og "heading towards" i rutemenuen i MSTS. Er der en dybere mening med det?

Det er aldrig lykkedes mig at komme ud af Hamburg, når jeg vælger henholdsvis "Hamburg" og "Fredericia" i rutemenuen. Allerede efter en kort tur ender jeg ved en stopbum. Er det ikke meningen, at alle sporskifter er indstillet i den rigtige retning, eller skal man selv foretage skiftninger undervejs?

Håber, nogen kan hjælpe, så jeg kan komme videre med ruten.
Brugers avatar
psj

Begynder



Antal indlæg: 5
Tilmeldt: 26/6-2007
Alder: 56
Status:



SV: Begyndervanskeligheder med bl.a. DK2000F
Skrevet af KimEast, 4/7-2007 12:05 (#2)

hej psj: Vælger du at "udforske ruten", så er der intet der er defineret på forhånd. Alle signaler er grønne, du møder ikke andre toge, du er helt alene. Det er meget godt, hvis man i ro og mag vil se hvad det er for en rute.. Men så skal man selv skifte spor, for ikke at fare vildt, medmindre man vælger en path (rute) , en anden har lavet, så man kan komme ud af Hamburg feks. -- men ellers må du vente til een laver en aktivitet, en forudbestemt vej, fra Hamburg til Fredericia feks. Så er alt lige til at gå til, man møder n masse trafik, og man kan få røde lys osv osv.. Det kræver så man lige får fat i noget materiel.. Smile
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Begyndervanskeligheder med bl.a. DK2000F
Skrevet af psj, 4/7-2007 13:02 (#3)

Hej KimEast.

Tak for det hurtige svar.

Okay, det forklarer jo, hvorfor jeg følte mig som "Palle alene i Verden", men jeg regnede dog med, at sporskifterne var indstillet til den valgte strækning.

Kan sporskifterne så skiftes direkte under kørslen, eller skal der defineres en aktivitet/rute først?
Brugers avatar
psj

Begynder



Antal indlæg: 5
Tilmeldt: 26/6-2007
Alder: 56
Status:


SV: Begyndervanskeligheder med bl.a. DK2000F
Skrevet af lbr40, 4/7-2007 13:30 (#4)

Hej psj,

Når du kører en rute i Explore-mode, kan du selv skifte sporskifterne, som du ønsker. På skærmen skal du have en lille 'switching Aid'-boks, hvor du med musen kan skifte sporskifterne. Gå ind i 'Options' og marker feltet, eller brug 'F8'-tasten.

Hvis du kører en aktivitet - f.ex. EC 38 - er ruten forud defineret. Hvis du bruger en aktivitet, skal du have al materiel installeret til aktiviteten, inden du bruger den.

I FAQ kan du finde div. guides og vejledninger om forskillige emner til MSTS.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Begyndervanskeligheder med bl.a. DK2000F
Skrevet af psj, 4/7-2007 16:33 (#5)

Hej Lorenz.

Tak for hjælpen, jeg prøver med 'F8'.

Dét med materiellet har jeg godt fundet ud af - jeg downloadede "5 kleine Act "DSB S-Tog Del 1"", der omhandler 5 forskellige aktiviteter. Det krævede yderligere 26 downloads af materiel!

Jeg støder sikkert på flere problemer/udfordringer undervejs, men det er jo rart, at der er hurtig hjælp at hente her.

Mvh.
Brugers avatar
psj

Begynder



Antal indlæg: 5
Tilmeldt: 26/6-2007
Alder: 56
Status:


SV: Begyndervanskeligheder med bl.a. DK2000F
Skrevet af lbr40, 4/7-2007 17:46 (#6)

Hej psj,

Du er da velkommen til at spørge igen. Vi kommer alle i den situation, hvor vi kører fast i et eller andet.
Gem nu det downloade materiel et sikkert sted. Bare et godt råd.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Begyndervanskeligheder med bl.a. DK2000F
Skrevet af gippermand, 4/7-2007 18:32 (#7)

Hej Lorenz og alle andre

Når du kører en rute i Explore-mode, kan du selv skifte sporskifterne, som du ønsker. På skærmen skal du have en lille 'switching Aid'-boks, hvor du med musen kan skifte sporskifterne.


Det letteste vil da bare at bruge bogstavet G. Tryk på >g< og sporet skifter automatisk foran en, så behøver man ikke mus eller mis, det er hurtigere og nemmere, og så kan du drikke kaffen samtidig i stilhed. Wink
Brugers avatar
gippermand

Medlem



Antal indlæg: 182
Tilmeldt: 18/5-2007
Alder: 69
Status:

Mvh Per

SV: Begyndervanskeligheder med bl.a. DK2000F
Skrevet af lbr40, 4/7-2007 19:47 (#8)

Hej Per - og alle andre Explore-kørere,

Jamen, det er da rigtigt, man også kan bruge "G"-tasten til at skifte med. Men det havde jeg nu ikke lige i tankerne.

På den anden side mener jeg, at enten den lille skifteboks eller Track Monitor-boks skal anvendes i Explore Mode. Du kan ikke på lang afstand se, hvilken vej sporskiftet vender, hvis du ikke har noget, der kan fortælle dig det.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Begyndervanskeligheder med bl.a. DK2000F
Skrevet af psj, 5/7-2007 09:11 (#9)

Hej alle sammen.

Per (gippermand): Tak for tippet med 'G'-tasten.

Lorenz (lbr40): Jeg gemmer al downloaded materiel på min lille server med tilhørende backup, så der er både livrem og seler. Eneste ulempe med alle disse zip-, rar- og exe-filer er at holde styr på, hvad de enkelte filer helt nøjagtigt indeholder ved evt. senere geninstallation, og om de kræver forudgående installation af andre ting.

Ang. kørsel i Explore-mode, er der så en mulighed for at se et kort over hele skinnenettet i den pågældende rute? Ellers kan man jo hurtigt fare vild på f.eks. en stor banegård.


Mvh.
Peter (psj)
Brugers avatar
psj

Begynder



Antal indlæg: 5
Tilmeldt: 26/6-2007
Alder: 56
Status:


SV: Begyndervanskeligheder med bl.a. DK2000F
Skrevet af lbr40, 5/7-2007 09:35 (#10)

Hej psj,

Det kan godt være svært at holde styr på alle de filer. Du må holde øje med "Filnavnet" og læse de readme-filer, der følger med materiellet. En rigtig god idé er også at tage en back-up af Trains-mappen. Den kan genbruges, hvis uheldet er ude.

For at få vist et kort over en stations skinnelegeme kan du tage et screenshot af stationen. Det gøres i aktivitetseditor, hvor du kan zoome ind på den påg. station eller rangerområde.
Men det må du nok prøve dig frem med, da jeg ikke har prøvet dette.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Begyndervanskeligheder med bl.a. DK2000F
Skrevet af psj, 6/7-2007 14:43 (#11)

Hej Lorenz.

Undskyld den lange svartid. Der er jo også andet i livet end TS - arbejde og andet småtteri Wink

D.v.s. at efter en geninstallation af MSTS kan man kopiere backup'en af Trains-mappen tilbage og overskrive eventuelle dubletter - så er alt som før?

Tak for tippet ang. screenshot af skinnelegemet - det vil jeg afprøve ved første givne lejlighed.

Det ser spændende ud mht. dit Koblenz-Trier-projekt. Jeg har ikke læst hele tråden omkring projektet, men er det noget, man kan afprøve på et tidspunkt? Jeg har selv været på ferie i området i en årrække, så det kunne være spændende at udforske ruten.
Brugers avatar
psj

Begynder



Antal indlæg: 5
Tilmeldt: 26/6-2007
Alder: 56
Status:



SV: Begyndervanskeligheder med bl.a. DK2000F
Skrevet af lbr40, 6/7-2007 16:16 (#12)

Hej Peter,

Ja, hver gang du har installeret noget materiel tager du en back-up af Trains-mappen til et sikkert sted. denne back-up kan du copy/paste tilbage til den oprindelige placering. Overskriv de gamle filer, når du bliver spurgt efter det.

KTR-ruten har desværre ligget i dvale i noget tid, men er nu genoptaget. Hvornår den kommer til download, ved jeg endnu ikke, da der er meget arbejde på den endnu.

Jeg viser her et screenshot af skinnelegemet på "min" Koblenz Hbf. Så kan du se, hvordan det kan se ud.


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
DK2000F/D-rutten? Ruter 3 14-11-2012 16:08
HVOR KAN MAN FINDE DK2000F OG DK 2000D Materiel 6 17-04-2011 01:00
4525 Koebenhavn - Holbaek - Kalundborg DK2000F Aktiviteter 4 14-02-2008 22:56
EC 35 DK2000F : Rigtig god aktivitet Aktiviteter 3 13-09-2007 23:28
Hvilken DK2000F er den rigtige ? Ruter 3 12-08-2007 20:28
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: