Forum » Microsoft Train Simulator » Aktiviteter
Beta testere søges

Udskriv debat

  Beta testere søges
Skrevet af PBN, 30/10-2006 12:56 (#1)

Jeg er igang med et par aktiviteter til DK2000F, det drejer sig om 2 regional tog.
Jeg har ikke lavet aktiviteter til danske ruter før så jeg er ikke så sikker på procedurer mm, derfor vil jeg godt lige høre et par kommentarer inden jeg fortsætter. Aktiviterne er ikke komplette endnu men de kan sagtens testes da det meste af det dynamiske er på plads.

Den første er et regional tog (Desiro) fra Odense til Fredericia. Alt det dynamiske er på plads, men der mangler stadig statiske consists, udelukkende for dekoration.
Dokumentation er ikke færdig, så der ligger kun en Route Riter liste med matriellet.
Matriel der bliver brugt: Diverse IC3 og 4, Desiro, EA og EG, Dansk godsmatriel og de fleste "NordWagon" vogne fra TheTrain.de

Selve aktiviteten er rimeligt nem, der skal dog køres rimeligt til for at holde fartplanen. Aktiviteten indeholder, så vidt jeg kan afgøre de PAX tog man vil møde, hvorimod godstogene er fiktive, de følger dog BD's køreplan.


Den næste aktivitet er et regional tog fra Helsingør til KBH H (kan forlænges til Roskilde, men ikke mange AI tog på den strækning endnu)
Det er en ret svær aktivitet da der bliver brugt EA og vogne med realistisk performance.
De fleste PAX tog er med, der mangler dog nogle Stog. Jeg har ikke puttet noget gods og statiske ind endnu. Jeg vil ikke komme mere på før jeg hører lidt om hvordan de kører. Min PC kan slæbe den uden problemer, men den er vist også i den høje ende.

Dokumentation er ikke færdig, så der ligger kun en Route Riter liste med matriellet.
Matriel der bliver brugt: Diverse IC3 og 4, Desiro, EA, ME, 2. & 4. gen S-tog, lynette og ET.

Er der nogen der har mod på at prøve, så send en E-mail eller PM herfra forum'et

Peter Nielsen
Brugers avatar
PBN

Lidt øvet



Antal indlæg: 14
Tilmeldt: 20/5-2006
Status:



SV: Beta testere søges
Skrevet af martin, 30/10-2006 19:08 (#2)

Jeg kunne godt tænke mig at prøve dem
Brugers avatar
martin

Medlem



Antal indlæg: 129
Tilmeldt: 23/5-2004
Bopæl: Bedsted Thy
Alder: 54
Status:


SV: Beta testere søges
Skrevet af PBN, 30/10-2006 20:03 (#3)

Ok jeg prøver lige om jeg kan vedhæfte filen her forummet ellers sender jeg den på din hotmail...

Peter Nielsen
Brugers avatar
PBN

Lidt øvet



Antal indlæg: 14
Tilmeldt: 20/5-2006
Status:


SV: Beta testere søges
Skrevet af PBN, 30/10-2006 20:56 (#4)

Det kunne jeg ikke få til at virke så den kommer på den hotmail du har listet i din profil...

Peter nielsen
Brugers avatar
PBN

Lidt øvet



Antal indlæg: 14
Tilmeldt: 20/5-2006
Status:


SV: Beta testere søges
Skrevet af knudbe, 30/10-2006 23:58 (#5)

Hej Peter,

Jeg lavede på et tidspunkt en lille guideline til publicering af aktiviteter. den ligger på min site (se herunder).

Angående faste consist i Odense... Det kan give store problemer at lægge for meget der, da Odense rigtig trækker tænder (ram) ud af maskinen. Problemet med faste consist er at de ligger i selve aktiviteten og indlæses fuldt ud fra starten af - og bliver der. Trafiktog tager ikke ret meget hukommelse før du selv kan se toget og den slipper pladsen igen når den er udenfor synsfeltet.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Beta testere søges
Skrevet af PBN, 31/10-2006 00:47 (#6)

Tak tippet Knud,
jeg er klar over problemet med statiske consists, jeg regner ikke med at fylde op med dem. Man kan dog komme langt med en gennemtænkt placering samt kontrollere hvilke vogne fylder godt i landskabet, med et lav polycount og små texturer. (Vi mangler Car-Strings som der findes med amerikanske vogne, bare danske - Er der nogen der kender et website med billeder af danske og tyske togvogne som ikke er med alle mulige copyrights ? ) Hvis det er muligt prøver jeg også at stresse spilleren lidt hvis jeg er nødt til at gå meget på kompromis i et område, f.eks. ved forsinke playertoget med vilje så man er fokuseret på at holde køreplanen og derfor ikke har så meget tid til at beundre "landskabet"
Jeg bruger generelt mange AI tog, men det er alligevel tit nødvendigt med statiske, for at skabe den rette "stemning"


Peter Nielsen
Brugers avatar
PBN

Lidt øvet



Antal indlæg: 14
Tilmeldt: 20/5-2006
Status:


SV: Beta testere søges
Skrevet af 1993matias, 31/10-2006 09:16 (#7)

Hvor meget koster en MSTS så jeg kan prøve den?
Brugers avatar
1993matias

Erfaren bruger



Antal indlæg: 651
Tilmeldt: 28/8-2006
Bopæl: På mars....
Alder: 30
Status:

MVH 1993matias (alias Matias)
Smile smil til verden og den vil smile til dig Smile
http://home3.inet.tele.dk/parsig/TheEnd/

SV: Beta testere søges
Skrevet af Ghosttrain, 31/10-2006 09:21 (#8)

Hvad med at prøve at kikke i webshoppen her på siden
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Beta testere søges
Skrevet af PBN, 31/10-2006 10:42 (#9)

Jeg prøvede at lave et lille eksperiment statiske consists. Jeg byggede en simpel HABBINS vogn med en foto texture. Jeg fyldte lidt vogne på i fredericia for at se hvor meget det gjorde af forskel...
i12.photobucket.com/albums/a216/brinch/MSTS/scrgrb0.jpg
Her er der lidt overfyldt for at teste....min fps var som det laveste på 19 når jeg holdt stille. Vognen er ganske simpel på 34 polygoner, ingen animation, 2 tekstur filer, 1 stk 256 og 1 stk 512. Den optager 158 kb. Filerne er lave til 4 vogne med de teksturer. 4 vogne vil fylde lidt over 300 kb.
i12.photobucket.com/albums/a216/brinch/MSTS/scrgrb1.jpg
Modellen er som sagt meget simpel og man skal helst have den ud i en afstand af 40-50 m. Hvis man passerer i rimelig fart, kan man bruge den tættere på.
Som en kontrol får jeg 32 fps i exploremode på samme position, så der er et dyk i hastighed, men der er også mange vogne .
i12.photobucket.com/albums/a216/brinch/MSTS/scrgrb2.jpg
Vogne af den her type kan som sagt kun bruges til fyld da de ikke har nogle animationer og detaljer.



Peter Nielsen
Brugers avatar
PBN

Lidt øvet



Antal indlæg: 14
Tilmeldt: 20/5-2006
Status:


SV: Beta testere søges
Skrevet af knudbe, 31/10-2006 23:07 (#10)

Nu kan jeg ikke huske hvad min FPS er på Odense, men på Hamburg kan den let kommer ned på omkring 9 - 10 stykker, så der er ikke plads til ret meget fast der...
Men ellers kan jeg skam godt se fordelen i den slags fyld...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Beta testere søges
Skrevet af 1993matias, 1/11-2006 11:28 (#11)

Frankenstein skrev: Hvad med at prøve at kikke i webshoppen her på siden

Har kigget på msts i webshoppen, men fandt kun udvidelser.
Brugers avatar
1993matias

Erfaren bruger



Antal indlæg: 651
Tilmeldt: 28/8-2006
Bopæl: På mars....
Alder: 30
Status:


SV: Beta testere søges
Skrevet af hkp, 1/11-2006 11:31 (#12)

http://www.cdspil.dk/product_info.php...91890cea67

Det er lige her. Msts er jo bare forkortelsen for Microsoft Train Simulator. Hvis du var i tvivl.

MVH
Hans
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Beta testere søges
Skrevet af PBN, 3/11-2006 13:32 (#13)

jeg har rodet lidt videre med lav poly vogne. Det er blevet til et lavpoly IC3 sæt. De er meget skrabede hvad angår polygoner og teksturer. Der 40 + 14 + 40 polygoner i et sæt med en DXT1 tekstur på 512x512, hvilket giver en samlet størrelse på 64 kb. Jeg testede dem på Odense banegård i DK2000F. Jeg lavede en benchmark med Fraps, hvor jeg brugte en aktivitet uden statiske consists, en med 10 lavpoly IC3 togsæt og til slut en med 10 alm IC3 togsæt (det rødhvide sæt her fra biblioteket)
Her er resultatet:
i12.photobucket.com/albums/a216/brinch/MSTS/FPS%20test/FPS_Test_1.jpg
0 kurven er uden løse consists
1 kurven er med 10 lav poly IC3 sæt
2 kurven er med 10 alm IC3 sæt
Scenariet er en gennemkørsel med et enkelt lokomotiv med 120 km/t, jeg har prøvet at køre så ens som muligt. Der er smuttet lidt med timingen af kurve 2 men man kan sagtens se mønsteret, syntes jeg.
Her er et par billeder af hvordan jeg har sat det op:
Billede 1
Billede 2
Billede 3

Det ville være fint hvis der var nogle aktivitets byggere der ville kigge på filerne. Filerne kan ikke deles frit da jeg har brugt billeder og teksturer som jeg ikke har spurgt om tilladelse til, men jeg tror det er okay for en lille lukket test ?
Hvis det skal blive til noget får jeg nok brug for noget hjælp i form af billeder som kan bruges til teksturer, selvom jeg også kan håndmale teksturerne, bliver det bedst med billeder. Det er min hensigt at uploade vognene med "blanke teksturer" som en slags open source dvs incl GMAX, 3Dcanvas og paintshop Pro templates uden nogen form for restriktioner på brugen. Derefter kan folk så selv lave deres modifikationer og uploade dem som de har lyst til, dvs freeware eller lign licens.
Hvis jeg kan få fat i rimelige billeder som jeg må bruge vil jeg selvfølgelig også lave et par klar til at bruge sæt med de restriktioner som billederne nu foreskriver, da jeg er klar over at de fleste ikke vil være med til at deres billeder bliver brugt uden restriktioner.

Peter Nielsen
Brugers avatar
PBN

Lidt øvet



Antal indlæg: 14
Tilmeldt: 20/5-2006
Status:


SV: Beta testere søges
Skrevet af knudbe, 3/11-2006 21:07 (#14)

Jamen jeg synes da at kurverne taler helt klart for den type loose consist.

De tekniske detaljer ved jeg dog ikke noget om, men der er stor fokus på det realistiske udtryk i det materiel der bruges. Vi taler jo om fotorealistisk originalmateriel, så hvis ikke de loose consist lever op til et vist kvalitetskrav til det visuelle indtryk, så vil der komme bemærkninger.

Det optimale ville være hvis man kunne lave LooseConsist-versioner til bestående materiel på samme måde som man kan lave AI-versioner til det samme materiel.
Men om man så vinder noget overhovedet har jeg ikke nogen idé om...?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Beta testere søges
Skrevet af PBN, 4/11-2006 15:27 (#15)

Det optimale er at bruge teksturer uden alpha kanal komprimeret i DXT1 format det giver meget lille fil der skal læses fra harddisken. Men der er noget at hente ved at reducere antallet af polygoner, ingen animationer og ingen lys i wag filen. Jeg prøver at lave en model der bruger en tekstur fra en anden godsvogn, så kan det testes hor meget forskel der er. Jeg tror ikke tekstur formatet har så meget at sige for FPS, det er mest det dyk der kommer når man nærmer sig. FPS er nok mest afhængig af hvor kompleks en model der bruges. (hvis man har nok Ram)

Peter Nielsen
Brugers avatar
PBN

Lidt øvet



Antal indlæg: 14
Tilmeldt: 20/5-2006
Status:



SV: Beta testere søges
Skrevet af Ghosttrain, 4/11-2006 16:36 (#16)

Frankenstein skrev:
Hvad med at prøve at kikke i webshoppen her på siden.


1993matias skrev:
Har kigget på msts i webshoppen, men fandt kun udvidelser.


Så synes jeg at du skulle kikke efter én gang til, varen er på lager.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Moderator søges Generelt 1 20-06-2011 06:20
Togentusiast søges Real-Life-Tog 2 02-05-2011 20:20
Billeder søges !! Hjælp søges !! Real-Life-Tog 50 08-02-2010 17:12
hjælp til hjemmeside tekst søges. Hjemmesider 4 13-11-2009 22:53
Matrielplaner søges Snik-Snak 47 13-10-2009 00:23
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: