Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Godsbaner

Udskriv debat

  Godsbaner
Skrevet af J.C, 18/6-2006 13:35 (#61)

madsmikkel skrev: Kanon lille historie. Den artikel burde de læse i Sønderjylland...

MM


Ja da kunne de lære noget Wink

Men det er måske svært når man er så snæversynet som man er nogle steder hernede :evil:
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 18/6-2006 15:03 (#62)

Jan for nylig var der på Railorama snak om to DJ My'ere og en målevogn på Sønderborgbanen. Ved du eller andre om det er noget de gør tit, med at måle den? Jeg kan godt forestille mig at den er under ekstra opsyn for det er godt nok nogle slidte/gamle skinner. I TIB 04 og 05 var den generelle maks-hastighed så vidt jeg husker stadig 100 km/h, men nu er den nede på 80 og man har flyttet afgangene fra Sønderborg to minutter frem - og til sankt hans får den efter sigende to minutter mere. I Gråsten er der et pænt stykke hvor man kun må køre 10 km/t... Det begynder at lugte af Gedser jo...

MM
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:

__________
Mads Mikkel

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 18/6-2006 15:25 (#63)

Jeg fik at vide, igår i Tinglev af en fotograf, at det slet ikke var sporet man målte men køreledningerne, jeg troede også at det var sporet, men det var altså køreledningerne i denne omgang.

Jeg tror nok at sporet bliver målt engang hvert 3. år, dette gælder så vidt jeg ved også for Sønderborgbanen.

Men det er rigtigt at Sønderborgbanen er meget slidt men den hører jo også under den ældste del af jernbane nettet i Danmark. Så vidt jeg husker er den over 30 år gammel.

Det undrer mig noget at den 10 km fejl i Graasten ikke er rettet endnu, det har da stået på meget længe nu.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 18/6-2006 15:48 (#64)

Tak for svaret Smile Det undrer også mig. Næste år bliver der så vidt jeg er orienteret indført timedrift til sønderborg. Det skal da nok blive en succes på de gamle skinner... Så går det vel bare endnu hurtigere før de er så slidte at de må skiftes... Bare man så er fremsynet nok og tager Tdr-te med i den renovering der vel må komme...

MM
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:

__________
Mads Mikkel

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 18/6-2006 16:25 (#65)

IC timedrift på godsbanen Te-Sdb.

Sådan vil overskriften i avisen lyde til den tid ,hvis ikke Sønderborg banen er renoveret inden.
Med den standart den har nu nærmer den sig en nedklassifisering til godsbane.

Du er mere optimistisk hvad renoveringen af Te-Tdr angår end jeg er, jeg har ikke meget fidus til de høje herrer der sidder i den kommision. De fleste af dem er skrivebords generaler der ikke har en .... forstand på jernbanedrift.

Men hvis det endelig skulle lykkes at få renoveret Te-Tdr så ville det da helt klart være bedst og billigst at ta hele strækningen Sdb-Tdr i en omgang.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 20/6-2006 13:53 (#66)

At jeg ikke er lige så optimistisk, hvad angår genåbning af godsbanerne, som feks MM er. Er ikke ensbetydende med at jeg ikke vil gøre alt hvad jeg kan for at hjælpe til med at overbevise kommisionen om at banerne skal genåbnes.

Det må ikke misforstås.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 22/6-2006 18:17 (#67)

Se artikel: http://www.transportmagasinet.dk/nyhe...34&ramme=1

Tilsyneladende var ministeren for hurtigt ude da han svarede på mit brev at ingen var i forhandling, eller i hvert fald at DJ ikke havde henvendt sig om Tdr-Te. Hurra! (So far)

MM
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:

__________
Mads Mikkel

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 22/6-2006 22:17 (#68)

Jeg er dybt rystet. Shock

Det styrker kun min teori om at trafikstyrelsen ikke arbejder for at bevare godsbanerne, men tværtimod har afgjordt tingene på forhånd.

Men der blev lige stukket en kæp i hjulet for trafikstyrelsen, da en kvik gut fra Århus skrev et brev til folketingets trafikudvalg og på den måde fik transportministeren orienteret om at der så sandelig er interesse i at få, i hvertfald nogle af godsbanerne genåbnet.

Jeg er lidt spændt på om du modtager et brev mere fra F. Hansen.

Godt gået Madsmikkel det var da en lille sejr til os. Cool
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 22/6-2006 22:30 (#69)

Ja nu må vi se. Det er jo også mig han har givet en forkert oplysning, så jeg burde vel også få et brev mere... nu ser vi...

Men et klart bevis på at det da nytter et eller andet at lave lobby-arbejde her og der...

MM
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:

__________
Mads Mikkel

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 22/6-2006 22:44 (#70)

Der står, et andet sted her på tog-sim.dk, at DJ får en undskyldning af trafikstyrelsen, men ikke hvad der videre skal ske.

I lyset af at det er over et år siden DJ søgte første gang, så burde trafikstyrelsen vel nu lave en hurtig sagsbehandling og få banen overdraget til DJ. Så har kommisionen jo ikke den at bøvle med. Wink

Det er dybt kritisabelt at en tog entusiast skal gøre Folketingets trafikudvalg og Transporministeren opmærksom på hvordan virkelighedens verden er skruet sammen :roll:
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 22/6-2006 23:02 (#71)

Ministerens supplerende svar:
Folketingets Trafikudvalg

Christiansborg

1240 København K
Dato 19. juni 2006

J. nr. 004-481

Deres ref.

Supplerende svar på spørgsmål 390 (TRU alm. del)
./.

Jeg har i brev af 12. juni 2006 til Trafikudvalget besvaret spørgsmål 390 TRU alm. del (vedlagt), som lyder:

"Ministeren bedes kommentere henvendelsen af 11. maj 2006 fra Mads Mikkel Tørsleff, Århus vedr. godsbanen Tønder-Tinglev, jf. TRU alm. del - bilag 395."

Jeg skriver bl.a. i besvarelsen af 12. juni 2006 vedr. strækningen Tønder-Tinglev, at -Trafikstyrelsen har oplyst, at hverken Trafikstyrelsen eller Banedanmark har modtaget ansøgning el.lign. om at lade andre end Banedanmark renovere strækningen.-

Trafikstyrelsen har den 15. juni oplyst, at denne oplysning ikke er korrekt.

Banedanmark har ganske rigtigt ikke har modtaget ansøgning el.lign. om at lade andre end Banedanmark renovere strækningen. Derimod har Trafikstyrelsen den 7. november 2005 modtaget en henvendelse fra Dansk Jernbane Aps, hvori Dansk Jernbane Aps tilbyder at undersøge strækningens tilstand med bistand af sagkyndig synsmand og efterfølgende kørsel med målekøretøj for egen regning. Dansk Jernbane Aps tilbyder i forlængelse heraf, at udføre de nødvendige arbejder, samt evt. at overtage strækningen helt eller delvist.

Dansk Jernbane Aps’s henvendelse er ved en meget beklagelig fejl ikke blevet besvaret af Trafikstyrelsen, men den indgår naturligvis nu i den igangværende undersøgelse, som jeg nævner i min besvarelse af 12. juni 2006, af fremtidsmulighederne for de sidebaner, der nu i en del år har været lukket. Undersøgelsen foretages som nævnt af Trafikstyrelsen, bl.a. med hjælp fra eksterne konsulenter. Konsulenterne har den 30. maj 2006 afholdt møde med Dansk Jernbane Aps, som uddybede sine ønsker og overvejelser.

En beklagelse samt et foreløbigt svar er under vejs fra Trafikstyrelsen til Dansk Jernbane Aps, ligesom jeg skal beklage overfor Trafikudvalget, at der er tilgået udvalget fejlbehæftede oplysninger.

Jeg har i forlængelse af denne sag bedt mit departement rette henvendelse til Trafikstyrelsen, idet jeg ikke finder at grundigheden i denne sag har været tilstrækkelig. Departementet vil i den forbindelse bede Trafikstyrelsen redegøre for, hvilke foranstaltninger Trafikstyrelsen vil tage, for at forhindre, at lignende fejl finder sted i fremtiden.

Med venlig hilsen

Flemming Hansen
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:

__________
Mads Mikkel

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 22/6-2006 23:15 (#72)

Jeg er lidt spændt på om der kommer flere glemte ting frem i lyset.

DJ har jo tidligere nævnt Aabenraa banen også, ved dog ikke helt om de har søgt om at overtage den eller om det blev ved snakken.

Haderslev kommune mangler jo også et svar fra trafikstyrelsen på om de kan overtage Vojens-Haderslev banen, det er også ved at være nogen tid siden at de søgte om det. (den sag kan følges på http://www.klk.dk)
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 22/6-2006 23:56 (#73)

Måske Transsportministeren skulle sætte en kommision til at undersøge Trafikstyrelsen også. Grin
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af MSS, 23/6-2006 00:37 (#74)

God idé! Der skal vist luftes ud, støves af, og indføres nye procedurer..!
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 24/6-2006 14:15 (#75)

J.C skrev:
DVG skrev: nu mangler der så bare nogle kunder til banen Wink


Det forlyder at Railion har tegnet kontrakt med en kunde på banen.

Se det er jo en rigtig solstråle historie, dem skal vi have nogen flere af. Grin


Railion har tegnet kontrakt med jernvirksomheden LMG om transport af stål til Køge transportcenter.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 28/6-2006 15:25 (#76)

Ifølge Jydske Vestkysten 27/6 2006 så er der ingen udsigt til at DJ får en hurtig afgørelse på deres ansøgning om at renovere og evt. overtage Tønder-Tinglevbanen. Deres ansøgning blev indsendt til trafikstyrelsen i November 2005 men er siden blevet "glemt" af styrelsen, fadæsen blev opdaget da der blev rettet henvendelse til Folketingets trafikudvalg af Mads Mikkel fra Aarhus, der også kan findes på siden her, trafikudvalget kontaktede transport minister Flemming Hansen som derefter beordrede trafikstyrelsen til at give DJ en undskyldning.

Nu oplyser transportminister Flemming Hansen til Jydske Vestkysten at det bliver undersøgt om DJ kan renovere og overtage banen men det bliver først afgjordt når kommisionen kommer med deres betænkning vedrørende godsbaner engang hen sidst på året.

DJ må altså pænt vente mindst et halvt år endnu inden de kan få svar på deres ansøgning, man kan skam ikke træffe en hurtigere afgørelse bare fordi man har glemt deres ansøgning.

Ligeledes må Haderslev kommune og Ringe og Faaborg kommune sikkert også vente på svar om de kan overtage henholdsvis Vojens-Haderslev banen og Ringe-Korinth banen, hvis deres ansøgning da ikke også er blevet "glemt".
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 3/7-2006 13:39 (#77)

Se lige dette link fundet af Jens, Odense se evt også hans indlæg på railorama.dk.
http://www.hellek...i%2006.htm

Det drejer sig om at Helle kommune arbejder for at få nedlagt Grindstedbanen.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 4/7-2006 21:56 (#78)

Der er også kommuner der arbejder for at bevare godsbanerne, se linket til Tønder kommunes plan for en genoplivning af strækningen Tønder-Tinglev.

http://www.toende...oender.pdf

Kommuneplan 2012 kollektiv trafik

I deres plan virker de positiv overfor en genåbning af strækningen spørgsmålet er så om de følger planen når de bliver spurgt af trafikstyrelsens kommision.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 4/7-2006 22:43 (#79)

Hvis der er nogen af jer der ser avisartikler kommuneplaner eller ligene hvad der drejer sig om godsbaner, må i meget gerne skrive om det her da jeg gerne vil se dem, jeg mangler specielt at høre om kommuner og operatører har nogle planer med Slagelse-Næstved banen og Assensbanen samt hvad det er der rør sig i Skælskør.

På forhånd tak.

Mads Mikkel fra Aarhus har venligst henvist til linket fra Tønder i forrige indlæg.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 5/7-2006 17:08 (#80)

Tog operatør undrer sig.

Driftbestyrer hos DJ Paul de Kruiff undrer sig over den langsomme sagsbehandlingstid man har i trafikstyrelsen, det gør han i en artikel i Jydske Vestkysten idag. DJ har siden den 7. November 2005 ventet på et svar fra trafikstyrelsen om DJ må undersøge strækningen Tinglev-Tønder med henblik på en eventuel genåbning, nu har de haft 8 måneder på at træffe en afgørelse og vi har intet hørt, hvor svært kan det være , spørger han direkte. Vi har søgt om at undersøge om det er rentabelt at renovere banen til godskørsel eller ej og vi tilbyder at betale selv. Han bliver spurgt om han mener at der ligger sjusk eller sabotage bag den lange sagsbehandlingstid, jeg tror at det er et generelt problem for offentlige myndigheder der burde lære at genkende gode og billige løsninger når de bliver præsenteret for dem det er de ikke idag konstaterer han og han er bestemt ikke imponeret af myndighederne. DJ er interesseret i strækningen da den er mere direkte og dermed økonomisk når de skal betjene en af deres store kunder i Tønder nemlig Norsk Hydro. Selskabets tilbud går ud på at undersøge strækningens tilstand, hvad det vil koste at sætte den i stand og siden eventuelt at udføre de nødvendige reperationer og overtage strækningen helt eller delvist. Men kun hvis der er økonomi i det understreger han.

Trafikstyrelsen svarer

Ups undskyld der er sket en svipser, siger konsulent i trafikstyrelsen Aase marie Christiansen.
Otte måneders sagsbehandlingstid er ikke normalt der er gået et eller andet galt, siger hun, uden at kunne give en nærmere forklaring hvad der er sket. Hun påpeger at hun nu har talt med DJ men at et skriftligt svar ikke er klar endnu da sagen nu ligger hos Banedanmark der er såkaldt certificeret strukturforvalter på strækningen. Desuden er man kommet i tvivl om det er lovligt at lade DJ undersøge banen så der venter man på svar fra departementet for Transportministeriet. Det er ikke sådan at vi har noget imod at de kører på strækningen hvis det er lovligt, understreger hun.

Så langt er DJ's ansøgning altså nået på 8 måneder. Shock Shock
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: