Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Godsbaner

Udskriv debat

  Godsbaner
Skrevet af Kennie, 16/6-2006 23:41 (#41)

Jeg har hørt men ved ikke om det er sandt. Men har hørt at nogen af de lokale der nede fra vil har banen åbnet igen.
Personligt vil jeg også så er det lidt nemmer for mig at besøge en af mine gode venner.
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 17/6-2006 12:26 (#42)

Den bedste chance for at få banerne åbnet igen, er nok hvis ejerskabet overgår til private hænder, feks. hvis VL ville overtage og drive Slagelse-Næstved og Dalmose-Skælskør.

I region syddanmark der dækker Fyn og Sønderjylland, skulle man så oprette et firma der dækker hele regionen. Det er så vidt jeg kan se den eneste region der ikke har en privat bane.

Ja der skal spyttes nogen penge i banerne bevares, men det skal der jo i forvejen i hele banenettet og hvis man gør det samlet så bliver det jo billigere og vi har jo pengene, vi er så rige som aldrig før så det er da nu vi skal gøre det. Vi ville få et fint masket net af sammenhængene baner der stort set når ud i alle afkroge af landet. På godsbanerne kunne man jo nøjes med at indsætte nogle mindre skinnebusser, der er jo ingen der siger at det skal være en ME med 10 Bn vogne der skal køre der. Vi ville få en infrastruktur der siger spar to hvis vi renoverede alle jernbane strækninger der findes idag, veteranbaner, kommunalbaner, privatbaner hele svineriet.

Men alt det er jo ren ønske tænkning jeg ved det.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af knudbe, 17/6-2006 13:05 (#43)

Jeg ved ikke om det er ønsketænkning...

Den lokale trafikplanlægning overgår til kommunerne den 1. januar 2007

Hvis kommunerne så kan finde ud af at det vil være fordelagtigt med togdrift, så skal de blot udbyde driften i licitation. Det kan så være at DSB, Arriva, Lollandsbanen eller andre operatører byder ind.

Der skal bare udføres en god kraftig gang lobbyarbejde Grin
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 17/6-2006 13:55 (#44)

ja og der er der jo stor forskel på hvad man vil. Haderslev kommune har i et lille års tid forsøgt at overtage godsbanen imellem Haderslev og Vojens, til kørsel med veterantog netop for at bevare banen, imens man i feks. Grindsted og Aabenraa kommuner kun tænker på at få banerne nedlagt og fjernet så man kan lave en cykelsti.

På Fyn har jeg hørt at Faaborg ønsker at deres veteranbane igen får forbindelse til
Svendborgbanen via Ringe-Korinht imens Ringe kommune ønsker en cykelsti hvor banen ligger.

Samme konflikt kunne man få i Skelskør. Hvis hverken Næstved eller Slagelse ønsker banen genåbnet så er Skelskør spærret inde. Jeg ved ikke lige om Skelskør bliver indlemmet i en af de to kommuner.

Jeg tror det er en dårlig ide at lade kommunerne styre trafikken det burde nok være regionerne eller staten der styrede den.

Men det kan da godt være at en god gang lobby arbejde kan ændre på tingene, det arbejde er igang flere steder ved jeg.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 17/6-2006 14:17 (#45)

Men det kan da godt være at en god gang lobby arbejde kan ændre på tingene, det arbejde er igang flere steder ved jeg.[/quote]

Vi gør da hvad vi kan Grin

Men hvis man kunne oprette disse private selskaber og få de nedlagte strækninger pillet helt ud af det offentlige regi, for eksempel købe dem af staten for 1 krone, så kan man netop få store EU-tilskud til renoveringen. Det er sket på flere strækninger i Tyskland som man på den måde har fået op at køre igen. Ved dog ikke nærmere hvilke...

MM
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 17/6-2006 14:37 (#46)

madsmikkel skrev: Men det kan da godt være at en god gang lobby arbejde kan ændre på tingene, det arbejde er igang flere steder ved jeg.

Vi gør da hvad vi kan


Ja så absolut, et stort og flot stykke arbejde, synes jeg, det kan i godt være stolte af.

Men selvom man opretter de private selskaber, så skal det offentlige vel stadig betale for driften ik??
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af knudbe, 17/6-2006 14:42 (#47)

Det vil under alle omstændigheder være det offentlige (de nye kommuner) som kommer til at betale for driften hvis det bliver oprettet som offentlig trafik.

Men hvis det har status som veteranbane, så kan private vel godt drive dem selv. De vil så ikke få del i offentlige midler og får heller ikke et fælles billet/takstsystem.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 17/6-2006 14:51 (#48)

Det er rigtigt at kommunerne skal betale for den egentlige drift af persontrafik. Derfor er lobbyarbejdet så vigtigt.

I Tyskland lavede man i 1994, tror jeg det var, en jernbane-reform der betød at forbundslandene selv kom til at stå for nær-trafikken også på skinner. Det har betydet temmelig mange genåbninger og opgraderinger af ellers lukkede og nedprioriterede strækinger. Mere kan læses fx i bogen: "Rückkehr zur Schiene" der handler om de strækninger der er genåbnet indtil 2001. Kan findes/bestilles ved at søge på http://www.amazon.de

MM
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:

__________
Mads Mikkel

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 17/6-2006 15:40 (#49)

Hvis ikke man kan få kommunerne med på ideen til at starte med, kan man vel genåbne banerne udelukkene til gods kørsel , hvis der vel at mærke er noget gods at køre med, og stadig få EU tilskud til vedligeholdelse??
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 17/6-2006 15:52 (#50)

Det vil jeg tro. Endelig kunne man vel også forestille sig en alliance med erhvervslivet i fx Tønder der jo gerne ser Tønder-Tinglev renoveret. Måske de ville skyde penge i en forsigtig start med persontransport... Erhversvlivet har vel stadig en vis indflydelse på en by's eller en regions politikere...
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:

__________
Mads Mikkel

SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 17/6-2006 16:20 (#51)

Har netop afsendt følgende til JyskeVestkystens Tønder-redaktion:

Kommune og erhvervsliv -forener eder!

Tønders borgmester Hans L. Hansen har flere gange udtalt at jernbanedrift ikke er en kommunal opgave. Det er imidlertid præcis hvad det bliver indenfor rammerne af den nye kommunale og regionale struktur. De mindre lokalbaner som fx. Varde-Nr. Nebel og flere sjællandske lokalbaner overgår herefter til kommunal fællesdrift.

I Tyskland har en jernbanereform fra 1994 betydet at delstaterne overtog ansvaret for at drive den nære persontrafik, hvilket igen har ført til at en lang række nedlagte og nedlæningstruede jernbaner er reaktiverede. En sådan udvikling kunne man også forestille sig i Danmark, dersom kommunerne støttede at private overtog de nedlagte strækninger - i så fald er der mulighed for store EU-tilskud til en genopretning af jernbanerne. Herefter kunne de kommunalt ejede trafikselskaber jo sagtens også beskæftige sig med jernbanedrift af de små baner, i samklang med lokal busdrift kunne en sådan model betyd væsentligt forbedret offentlig transport.

Hvis kommunen og lokale private kræfter arbejdede bedre sammen, kunne Tønder-Tinglev formodentlig reddes og blive et stort aktiv for de sønderjyske kommuner i kraft af en lokalbane Tønder-Sønderborg.
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:

__________
Mads Mikkel

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 17/6-2006 16:44 (#52)

Så må vi se hvad svaret bliver når han har tygget lidt på den.

Det virker som om nogle kommuner overhovedet ikke ser mulighederne i jernbanen, hvis ikke staten vil drive banerne så skal de bare fjernes.

Giver du lige et praj hvis der kommer et svar.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 17/6-2006 17:10 (#53)

jeg kan ikke så godt selv holde øje med det, for det koster en masse penge at se på deres hjemmeside også... men skal nok holde øje med overskrifterne. Nu må vi se om det overhovedet kommer i...

MM
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:

__________
Mads Mikkel

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 17/6-2006 18:07 (#54)

nå nej det glemte jeg lige, jeg må se om mine små spioner har tid igen HE HE

Jeg har bare ingen spioner på vestkysten så jeg skal lige finde ud af om det også kommer i Aabenraa udgaven. :?
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Denvar, 17/6-2006 23:52 (#55)

Ja, og her er så et eksempel på at der rent faktisk også nybygges godsbaner i DK: Grin http://www.sporskiftet.dk/forum/viewt....php?t=471
Brugers avatar
Denvar

Erfaren bruger



Antal indlæg: 944
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Aalborg
Alder: 34
Status:

Venlig hilsen
Dennis
Fotograf på: Transportgalleri.dk

SV: Godsbaner
Skrevet af DVG, 18/6-2006 00:59 (#56)

nu mangler der så bare nogle kunder til banen Wink
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 34
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Denvar, 18/6-2006 01:05 (#57)

DVG skrev: nu mangler der så bare nogle kunder til banen Wink


Det vil jeg da næsten også tro der er, ellers bruger man jo ikke penge til at bygge en strækning, som kun ender ved denne ene virksomhed ved Transportcenter Køge! Smile
Brugers avatar
Denvar

Erfaren bruger



Antal indlæg: 944
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Aalborg
Alder: 34
Status:

Venlig hilsen
Dennis
Fotograf på: Transportgalleri.dk

SV: Godsbaner
Skrevet af DVG, 18/6-2006 01:13 (#58)

men forløbingt er der ikke kommet nogle godstog derud endnu selvom Railion jo har deres Junkers ekspres til Køge
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 34
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 18/6-2006 01:22 (#59)

DVG skrev: nu mangler der så bare nogle kunder til banen Wink


Det forlyder at Railion har tegnet kontrakt med en kunde på banen.

Se det er jo en rigtig solstråle historie, dem skal vi have nogen flere af. Grin
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 18/6-2006 13:28 (#60)

Kanon lille historie. Den artikel burde de læse i Sønderjylland...

MM
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:

__________
Mads Mikkel

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: