Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Godsbaner

Udskriv debat

  Godsbaner
Skrevet af knudbe, 27/9-2010 21:32 (#281)

Ja, det er ikke ministeren der er det store problem. Faren ligger i kort- og snævertsynede lokalpolitikere.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: Godsbaner
Skrevet af carlove, 27/9-2010 22:23 (#282)

Ja, Det er meget godt, Men ministeren hørrer jo til i lokalområdet, så selv om han bliver gået ved næste valg, vil han uvægerlig have en del politisk indflydelse på det lokale område..Cool
Brugers avatar
carlove

Erfaren bruger



Antal indlæg: 594
Tilmeldt: 22/4-2004
Bopæl: København SV.
Alder: 91
Status:

Med venlig hilsen
Carlove

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 28/9-2010 15:03 (#283)

Det var igår (27.09.) at Transportministeren var i Agerbæk, for at høre om byrådspolitikernes ønske om at nedlægge Grindstedbanen.
Jeg beklager dato fejlen.

Ministeren udviste stor forståelse for de problemer som lokalpolitikerne har med strækningen. Om det så munder ud en egentlig lukning af banen, vides endnu ikke.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C
 
Redigeret af J.C, 28/9-2010 15:04

SV: Godsbaner
Skrevet af knudbe, 28/9-2010 19:12 (#284)

J.C skrev:
Ministeren udviste stor forståelse for de problemer som lokalpolitikerne har med strækningen.


Hvad er det for problemer som det snævertsynede lokalpolitikere har med den strækning?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Godsbaner
Skrevet af Triton, 28/9-2010 22:56 (#285)

andersj skrev:
For lige et tilføje endnu en god nyhed, har jeg fået at vide af en lkf og strækningsansvarlig hos MHVJ at man gerne vil benytte strækningen Fårup-Handest til testkørsel med ERTMS pga. af strækningens beliggenhed i forhold til værkstedet i Århus. Nu bruger man jo Vojens-Rødekro til testkørsel med ATC, hvilket giver meget transporttid. Desuden er banen nord for Århus også en af de første der skal have ERTMS i Danmark.

Men om der er hold i rygtet ved jeg ikke, men det lyder meget fornuftigt.


Du bliver lige nød til at uddybe dit udsagn lidt her. Mener du helt seriøst at man vil bruge en vetaranbane hvor stræknings hastigheden flere steder er nede på 25 km/t pga så dårlige spor osv.... til at teste et nyt signal system??? Eller har jeg helt misforstået din udmelding?
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: Godsbaner
Skrevet af Anonym Bruger, 29/9-2010 10:24 (#286)

Ja det var hvad jeg fik at vide. Men de regner med at man vil lægge nye spor/renovere strækningen Fårup-Handest til projektet. Det ligger jo også godt i forhold til Århus og det er en lukket bane, samt at de første strækninger der skal have det nye signalsystem er i Nordjylland.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 29/9-2010 15:05 (#287)

knudbe skrev:

Hvad er det for problemer som det snævertsynede lokalpolitikere har med den strækning?


For det første siger de at, banen deler byen i to dele, dernæst er der en viadukt under banen der er for lav den kan ikke passeres af lastbiler, man ønsker at bygge hvor banen ligger, og endelig så frygter man en katastrofe hvis der skulle ske uheld med et tog på banen.

Det er sådan i grove træk hvad de lagde frem.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Triton, 29/9-2010 16:19 (#288)

andersj skrev:
Ja det var hvad jeg fik at vide. Men de regner med at man vil lægge nye spor/renovere strækningen Fårup-Handest til projektet. Det ligger jo også godt i forhold til Århus og det er en lukket bane, samt at de første strækninger der skal have det nye signalsystem er i Nordjylland.


Arg det er vidst en and.
Planen er indtil videre rigtig nok nordjylland som skal have det nye signalsystem sammen med lille syd. Men det er fra Langå til Frederikshavn. Tror næppe man vil blande en vetaranbane ind i det her.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: Godsbaner
Skrevet af Anonym Bruger, 29/9-2010 17:26 (#289)

Men hvor vil du ellers ligge en teststrækning der enten er helt lukket for trafik eller med begrænset trafik i nærheden af Århus?

Men det lød dog også meget tyndt på det tidspunkt.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Godsbaner
Skrevet af Triton, 29/9-2010 22:02 (#290)

Det nye signalprogram skal jo køre sideløbende med det gamle. Dvs. de gamle signaler skal stadigvæk være aktiv mens det nye bliver testet på en 2 årige prøveperiode.
Brugers avatar
Triton

Erfaren bruger



Antal indlæg: 927
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 42
Status:

Hilsen Triton.

SV: Godsbaner
Skrevet af FC-leder, 29/9-2010 22:18 (#291)

Jeps - det nye system skal testet med togkørsel om natten - i testperioden, mens den daglige trafik afvikles med det eksisterende system.....dette er dog "kun" planer lige pt, som jo hurtigt kan nå at ændres mange gange endnu....
Brugers avatar
FC-leder

Erfaren bruger



Antal indlæg: 959
Tilmeldt: 17/6-2005
Bopæl: Aalborg
Alder: 46
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 26/10-2010 21:27 (#292)

I en høringsvision af netredegørelsen for 2012 står der følgende: At BDK agter at trimme sidespor i 2011 således at der fjernes 175 km spor ialt.

Da der ikke er indgået aftale med en operatør om for egen regning at reaktivere Tønder - Tinglev banen, Så træder ministerens bemyndigelse om at nedlægge banen ikraft. Strækningen overgår til andet formål end jernbanedrift og fjernes.

http://www.bane.d...ersion.doc

Øv det er surt at man konstant forringer godsoperatørernes muligheder for at udvide driften.

J.C

Aabenraa
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 22/11-2010 10:22 (#293)

BDK og Vejdirektoratet er igang med at fjerne skinner, sveller og sikringsanlæg i overkørsler på Tønder-Tinglev banen. Hvor der ikke kører tog skal der ikke være overkørsler, lyder meldingen fra de to myndigheder.

JV har gravet lidt i sagen, og har forespurgt transportministeren om det er banens endeligt man nu er igang med, ministeren har svaret:
"At man nu fjerner nogle overkørsler er så sandeligt ikke ensbetydene med at banen fjernes, banen fjernes IKKE. Det er i øjeblikket ikke samfundsøkonomisk rentabelt at genåbne Tønder-Tinglev banen, men det kan det jo bliver"

På Haderslevbanen har private kræfter fået lov til at undersøge strækningen, med henblik på at få den renoveret og åbnet for veterantog. P.t er strækningen blevet ryddet for vegetation, således at den kan besigtiges. Det var meningen at det første tog skulle køre her i december, men hvorvidt man når at færdig gøre arbejdet, er lidt uklart.
Desuden skal det undersøges om strækningen kan indgå som et større led i den kollektive trafik, evt. som letbane.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C
 
Redigeret af J.C, 22/11-2010 10:24

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 29/12-2010 21:54 (#294)

Så er det besluttet at afhænde Aabenraa banen og Danmark beriges med endnu en natursti.

Aabenraa kommune har fået tilladelse til at fjerne det tekniske anlæg på Aabenraa banen (Rødekro - Aabenraa), dvs. skinner - sveller og signaler. Der skal anlægges en cykel/gangsti på strækningen istedet.

Kun Aabenraa veteranbaneforening viser interesse for at opreholde banen.

Kilde: JydskeVestkysten 24.12.2010.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C
 
Redigeret af J.C, 29/12-2010 21:55

SV: Godsbaner
Skrevet af knudbe, 30/12-2010 09:45 (#295)

Er der overhovedet ingen som prøver at påvirke de snævert og kortsynede kommunalbestyrelsesmedlemmer rundt omkring i landet?

Kan de ikke se, at hvis de fjernes, så er det definitivt. Hvad med fremtidig trafik- og miljøbelastning? Kunne et anlæg ikke anvendes til noget andet - fx. en letbane eller lokaltog?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Godsbaner
Skrevet af Roskildetognørden, 30/12-2010 11:26 (#296)

Jo det kunne det vel. Men det handler om at skaffe stemmer, hvis der er stemmer i det gør de det. Hvis der ikke er stemmer i det gør de det ikke.
Brugers avatar
Roskildetognørden

Meget øvet



Antal indlæg: 202
Tilmeldt: 8/11-2010
Alder: 27
Status:

"Små hjerner kopierer. Store hjerner lader sig inspirere"
Undskylder for eventuelle stavefejl.
"Smil til verden og verden smiler til digSmile"

SV: Godsbaner
Skrevet af knudbe, 31/12-2010 00:50 (#297)

Roskildetognørden skrev:Men det handler om at skaffe stemmer, hvis der er stemmer i det gør de det. Hvis der ikke er stemmer i det gør de det ikke.

Indenfor kommunalpolitik handler det ikke kun om stemmer. Der er det kun borgmesteren som er fuldtidspolitiker. Resten af kommunalbestyrelsen har almindelige jobs og skal også kunne se folk i øjnene når de møder dem på i byen.
Så det drejer sig om at gøre en lokal indsats. Masser af læserbreve. Det plejer faktisk at have en vis effekt.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Godsbaner
Skrevet af Roskildetognørden, 31/12-2010 10:54 (#298)

Nu bor jeg i Roskilde og har kontakter i sfWink så det er nu meget godt
Brugers avatar
Roskildetognørden

Meget øvet



Antal indlæg: 202
Tilmeldt: 8/11-2010
Alder: 27
Status:

"Små hjerner kopierer. Store hjerner lader sig inspirere"
Undskylder for eventuelle stavefejl.
"Smil til verden og verden smiler til digSmile"

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 5/1-2011 14:32 (#299)

Man troede lige Tønder-Tinglev banen var død, men det er den ikke helt.

http://www.e-page...ikken/677/

Et fint projekt, men pengene mangler.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af Ghosttrain, 5/1-2011 14:41 (#300)

Det er da et rigtigt fornuftig idé at få den strækning op at køre
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: