Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Godsbaner

Udskriv debat

  Godsbaner
Skrevet af J.C, 24/2-2010 15:53 (#261)

Skov og Naturstyrelsen har indkaldt Haderslev kommune til møde. SNS ønsker at fjerne skinner og sveller fra Haderslevbanen (Vojens - Haderslev ca. 12 km.) og omdanne traceen til natursti. SNS forventer at få overdraget banen - lige som andre nedlagte banestrækninger - fra Transportministeriet snarest.

Kilde: JV lørdag 20. februar 2010.

BDK har nedsat hastigheden på Grindstedbanen fra 45 km/t til 20 km/t, det er sket for et stykke tid siden. CFL fortsætter driften indtil videre, men det er kun et spørgsmål om tid før banen lukkes helt. Flere kommunalpolitikere og foreninger fra byer langs strækningen, ønsker banen nedlagt hurtigst muligt. Danisco vil benytte tog til transporten så længe banen er åben, men er dog klar over at det ikke er samfundsøkonomisk rentabelt at renovere strækningen. CFL vurderer at det vil koste 40 mio. kr. at renovere strækningen, hvis de skulle gøre det.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af knudbe, 24/2-2010 20:24 (#262)

Jeg har skrevet en mail...
mail til [mail][/mail], [mail][/mail] med cc [mail][/mail] skrev: Hej Sns & trm
Kopi til Haderslev kommune

Hvorfor ødelægger I dansk jernbanehistorie?

I nedlægger en veteranbane ved Næstved/Slagelse-egnen for at anlægge en natursti. Og nu erfarer jeg også at I vil have overdraget den 12 km strækning Vojens-Haderslev og fjerne sporene der også af hensyn til en natursti.

Hvis interesser er det egentlig at I varetager med disse nedlæggelser?

Naturstier kan man lægge alle vegne, men en jernbanestrækning vil aldrig nogensinde blive reetableret når først skinner og sveller en gang er fjernet.

Det her er en meget kortsigtet tankegang, og som vil fratage en masse mennesker for at opleve noget spændende og ganske unikt. Så lad dog banen ligge og læg naturstien parallelt med banen i stedet hvis der absolut skal være en natursti i det område.

De resternde korte jernbanestrækninger i Danmark burde overdrages til veteranbaneforeninger i de respektive kommuner. Det kunne være en fin beskæftigelse for de unge mennesker samt en del af de enklte kommuners turismeudbud.



Ikke at jeg har nogen forhåbninger om at det vil hjælpe noget...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Godsbaner
Skrevet af Greforb, 24/2-2010 23:59 (#263)

Knudbe, alt er velkomment, hvis det kan redde nogle af banerne. Faktisk synes jeg ikke bare man skal bevare banerne kun for veteranfolket, men også fordi jeg har en forhåbning om der på et tidspunkt kommer politikere i DK, der faktisk kan se det smarte i at få så meget gods over på skinner som muligt, og der skal sgu nok være en del gods til og fra Haderslev, hvis man nu gjorde det attraktivt rent økonomisk. Og ja, det kan virkelig undre at man ikke bare kan lægge de skide naturstier ved siden af banerne i stedet for at pille hele lortet op og plante dem ovenpå!
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af knudbe, 25/2-2010 00:16 (#264)

Greforb skrev: Faktisk synes jeg ikke bare man skal bevare banerne kun for veteranfolket, men også fordi jeg har en forhåbning om der på et tidspunkt kommer politikere i DK, der faktisk kan se det smarte i at få så meget gods over på skinner som muligt,


Det kunne jo være dejligt, men det er der ikke mange af dem der kan se i dag. Derfor var det helt bevidst at jeg gik efter beskæftigelse og turisme. Især turisme er der ved at være en del kommuner som kan se en god økonomi i, så det kan være det der kan blive det afgørende for at bibeholde de kortere strækninger.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Godsbaner
Skrevet af knudbe, 26/2-2010 19:26 (#265)

Så kom der et svar fra Skov- og naturstyrelsen i Gråsten
Inge Gillesberg, skovrider, skrev: Tak for din henvendelse om jernbaner, som jeg har fået videresendt fra Skov- og Naturstyrelsens hovedpostkasse. Jeg kan kun ganske kort svare dig på, hvor projektet Vojens-Haderslev står.

Trafikninisteriet har ønske om at overdrage nedlagte jernbaner til andre ejere. I den forbindelse har Skov- og Naturstyrelsen tilkendegivet, at såfremt der lokalt kan findes en model for en natursti på strækningen Vojens-Haderslev, vil vi være positive for at overtage ejerskabet.

Jeg er bekendt med, at spørgsmålet om veteranjernbane har været drøftet i Haderslev kommune, og efter hvad jeg har fået refereret, er omkostningerne til sådan et projekt så store, at det ikke kan løftes af veteranbaneforeningen.

Sagen er på et helt indledende niveau, så der er ikke besluttet noget. Såfremt der er kræfter, der kan og vil drive en veteranjernbane, vil det naturligvis indgå i overvejelserne; men så er det ikke Skov- og Naturstyrelsen, der skal stå med ejerskabet.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Godsbaner
Skrevet af Horsecreek, 27/2-2010 03:06 (#266)

knudbe skrev: Så kom der et svar fra Skov- og naturstyrelsen i Gråsten
Inge Gillesberg, skovrider, skrev: Tak for din henvendelse om jernbaner, som jeg har fået videresendt fra Skov- og Naturstyrelsens hovedpostkasse. Jeg kan kun ganske kort svare dig på, hvor projektet Vojens-Haderslev står.

Trafikninisteriet har ønske om at overdrage nedlagte jernbaner til andre ejere. I den forbindelse har Skov- og Naturstyrelsen tilkendegivet, at såfremt der lokalt kan findes en model for en natursti på strækningen Vojens-Haderslev, vil vi være positive for at overtage ejerskabet.

Jeg er bekendt med, at spørgsmålet om veteranjernbane har været drøftet i Haderslev kommune, og efter hvad jeg har fået refereret, er omkostningerne til sådan et projekt så store, at det ikke kan løftes af veteranbaneforeningen.

Sagen er på et helt indledende niveau, så der er ikke besluttet noget. Såfremt der er kræfter, der kan og vil drive en veteranjernbane, vil det naturligvis indgå i overvejelserne; men så er det ikke Skov- og Naturstyrelsen, der skal stå med ejerskabet.


Det var et svar som man kunne forvente, og som jeg ikke synes svarer på det interessante i dit brev
Hvorfor ødelægger I dansk jernbanehistorie?

Hvis interesser er det egentlig at I varetager med disse nedlæggelser?

Naturstier kan man lægge alle vegne, men en jernbanestrækning vil aldrig nogensinde blive reetableret når først skinner og sveller en gang er fjernet.
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Casp, 28/2-2010 04:38 (#267)

Alle henvendelser er nok vigtige, men måske er det bedre at fokusere på fremtiden. Jeg tror ikke ministerierne giver så meget for dansk jernbanehistorie. Selv om jeg er ganske enig...Wink

Åbenrå er Danmarks tredjedybeste havn og omsætter ca. 2 mio tons gods årligt, så det er tåbeligt at den ikke skal have jernbaneforbindelse.

Samme med Haderslev, hvor kommunen nu giver en chance fra sig. For en beskeden investering kunne de bevare deres godsbane, til gavn for erhvervslivet i fremtiden. Ingen kan jo vide om der kører modulvogntog på landevejen om 20 år. Der kan ske så meget.

Jeg kunne også forestille mig at EU på et tidspunkt ville gribe ind med en europæisk plan om at føre gods over på jernbanen. Eller Tyskland vil begrænse lastbiltrafikken, så danske vognmænd får svært ved at køre gods til/fra udlandet. Og så vil Danmark stå med store udgifter, når vi skal genetablere de spor der er pillet op.

En cykelsti er bedre end bare at bebygge banen, for så er sporet trods alt frit, men der er naturligvis ikke store chancer for genetablering.
Brugers avatar
Casp

Lidt øvet



Antal indlæg: 20
Tilmeldt: 25/2-2010
Bopæl: København/Thisted
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Casp, 28/2-2010 05:11 (#268)

Jeg har skrevet en kommentar til Jydske Vestkystens artikel:

http://www.jv.dk/...el/831412#
Brugers avatar
Casp

Lidt øvet



Antal indlæg: 20
Tilmeldt: 25/2-2010
Bopæl: København/Thisted
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af knudbe, 28/2-2010 09:06 (#269)

Jamen jeg kan kun opfordre til at man bliver ved med at skrive. Mails til myndighederne og politikerne med kombineret med læserinlæg i de forskellige relevante nyhedsmedier er nok måden.
Nu benyttede jeg det historiske som indgangsvinkel, men alle vinkler bør vel komme frem.

Skriv, skriv og bliv ved med at skrive. Smile
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Godsbaner
Skrevet af Anonym Bruger, 28/2-2010 11:43 (#270)

Hvis Åbenrå havn vil være en international havn skal der være jernbaneforbindelse. Det er det samme som med Aalborg-Aalborg Øst som havnen i Aalborg har købt af kommunen, og de skal holde sporet køreklart for at Aalborg havn har status som en international havn, også selvom der ikke bliver kørt gods på sporet.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Godsbaner
Skrevet af knudbe, 1/3-2010 21:27 (#271)

En fortsættelse...
Inge Gillesberg, skovrider, skrev: Dine spørgsmål er for mig at se primært af trafikpolitisk karakter. Skov- og Naturstyrelsen er indstillet på at indgå samarbejde om etablering af natursti, under forudsætning af at banelinierne ikke skal anvendes til andre formål. Derfor mener jeg, at spørgsmålet om jernbanehistorien og evt fornyet anvendelse af banenettet i fremtiden skal besvares af Trafikministeriet og Haderslev kommune.

Men hensyn til hvilke interesser der varetages, vil jeg blot nævne, at andre steder i Danmark, hvor der er etableret naturstier på banestrækninger, er det til stor glæde for både cyklende og gående.


Jeg vil så sige, at min mail gik jo også til både kommune og trafikministeriet, men de har ikke ulejliget sig med at svare... Sad
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 7/5-2010 13:11 (#272)

Haderslev kommune har afvist ideen om at omdanne Haderslevbanen til natursti. Borgmester Jens Christian Gjesing har på kommunens vegne sagt nej, han mener at kommunen har naturstier nok i forvejen, og økonomien er heller ikke til at påtage sig flere udgifter til vedligeholdelse.

I al stilhed har der istedet, fra et privat initiativ, været ført intense forhandlinger og søgt fonde og lign. til at realisere drømmen om en veteranbane. Kommunen støtter denne ide, dog ikke økonomisk, og deltager aktivt i at få ført planen ud i livet. Banestrækningen kan ikke umiddelbart bare åbnes for veterantog, idet den er i dårlig stand. Derfor er der aftalt et møde med Transportministeren i Juni (ikke BDK) for at få klarlagt mulighederne for en renovering for private midler.

Kilde: JV 06.05.2010

J.C

Aabenraa
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af knudbe, 8/5-2010 12:56 (#273)

Det var da en skøn nyhed Smile
Så må vi bare håbe at forhandlingerne bærer frugt og at midlerne kan findes...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 1/9-2010 22:40 (#274)

Bestræbelserne fra flere aktørers side på at få reaktiveret Haderslevbanen, ser nu ud til at begynde og bære frugt. Således er der nu givet tilladelse til at køre på strækningen med en unimog, for at rydde vegetationen, med max hastighed på 5 km/t. Det er Railservice, med Erik Jessen i spidsen, som har tilbudt at stille materiel til rådighed til renovering af banen. Erik Jessen er selv med i den private gruppe af aktører der har arbejdet for at få strækningen reaktiveret. Der er mange planer om brug af banen herunder f.eks. veterantogskørsel, skinnebus til befordring af passagerer, oplæring af lokomotivførere, bare for nævne nogle.

Transportminister Hans Christian Schmidt, der selv er fra Vojens, har i en kommentar til projektet bla. sagt: Der skal ikke lukkes flere jernbanestrækninger i Danmark: Citat slut

Det bliver så spændene at se om det kan overholdes.

Kilde: Haderslev ugeavis.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C
 
Redigeret af , 1/9-2010 22:58

SV: Godsbaner
Skrevet af knudbe, 1/9-2010 22:43 (#275)

Det er da dejligt at læse sådan en nyhed Smile
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Godsbaner
Skrevet af Anonym Bruger, 1/9-2010 23:00 (#276)

For lige et tilføje endnu en god nyhed, har jeg fået at vide af en lkf og strækningsansvarlig hos MHVJ at man gerne vil benytte strækningen Fårup-Handest til testkørsel med ERTMS pga. af strækningens beliggenhed i forhold til værkstedet i Århus. Nu bruger man jo Vojens-Rødekro til testkørsel med ATC, hvilket giver meget transporttid. Desuden er banen nord for Århus også en af de første der skal have ERTMS i Danmark.

Men om der er hold i rygtet ved jeg ikke, men det lyder meget fornuftigt.
Brugers avatar
Anonym Bruger

Ekspert



Antal indlæg: 2729
Tilmeldt: 8/5-2005
Status:

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 25/9-2010 14:19 (#277)

Arbejdet med at rydde Haderslevbanen for vegetation er gået igang. En maskine, formentlig en unimog påmonteret en slagleklipper, har kørt hele strækningen igennem og har slået "græs" imellem skinnerne. Nu mangler så vegetationen ved siden af skinnerne og i grøfterne således at fritrumsprofilet kan genoprettes. Samtidig har man genetableret strømforsyningen til de bevogtede overkørsler, nogle af dem melder dog fejl.
Folkene bag projektet forventer at køre juletog, på den 12 km lange strækning, i december. så der vil blive arbejdet intenst det næste stykke stid.

Samme maskine har også været en tur ind af Aabenraabanen og fjerne vegetation, formentlig for at hjælpe Aabenraa Veteranbane så de forsat kan køre med skinnecykel.

Kilde: Har ved selvsyn besigtiget de to strækninger den 24.09 og læst om emnet i JV.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af carlove, 25/9-2010 16:02 (#278)

Nu gælder det om at holde trafikministeren i "Ørerne", for man ved jo aldrig hvornår en politiker tager et andet standpunkt, det er jo blevet observeret flere gange.Angry
Brugers avatar
carlove

Erfaren bruger



Antal indlæg: 594
Tilmeldt: 22/4-2004
Bopæl: København SV.
Alder: 91
Status:

Med venlig hilsen
Carlove

SV: Godsbaner
Skrevet af AndreasM, 27/9-2010 10:06 (#279)

carlove skrev:
Nu gælder det om at holde trafikministeren i "Ørerne", for man ved jo aldrig hvornår en politiker tager et andet standpunkt, det er jo blevet observeret flere gange.Angry

Det er ikke noget problem, trafikministrene sidder så kort tid, at de ikke behøver at ændre standpunkt, man ændrer bare politiker istedet Wink
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:



SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 27/9-2010 17:01 (#280)

Nu skal Grindstedbanen lukkes!

På mandag kommer Hans Christian Shmidt til Agerbæk, her vil venstre folk prøve at overbevis ministeren om at Grindsted skal lukkes.
Poul Rosendahl, byrådspolitiker fra venstre, har inviteret ministeren og sammen med folk fra Starup-Tofterup og Kroager, skal ministeren overbevises om at en lukning af banen er det eneste rigtige.

Læs mere på:http://www.jv.dk/artikel/959279:Varde--Trafikminister-kigger-paa-banen-gennem-Agerbaek
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: