Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Godsbaner

Udskriv debat

  Godsbaner
Skrevet af J.C, 16/6-2009 15:48 (#241)

Hvis man skal tro på et indslag i Radio Mojn, her til eftermiddag. Ja så er prisen for at renovere og genåbne Tønder - Tinglev banen steget , fra at koste ca. 70 mio. kr. ved sidste undersøgelse for et par år siden, til nu at koste 200 - 300 mio. kr.
Det oplyser Tønder kommune idag til Radio Mojn, efter et møde med Tetra Plan der er igang med at lave en screenings undersøgelse af strækningen.

Tønder kommune vil nu protestere imod at der ofres penge på Tønder - Tinglev banen, de ser hellere pengene brugt på en ny motorvej op langs Vestkysten.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af AlvinM.J., 16/6-2009 18:03 (#242)

dem og deres forbanet motorveje. hvis det stod til dem skulle hele danmak asfalsteres
Brugers avatar
AlvinM.J.

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 14/11-2006
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 17/8-2009 14:42 (#243)

Så er der også dårligt ny fra Haderslev.

http://www.jv.dk/...kel/717016
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af MortenT, 19/8-2009 08:05 (#244)

Surt. Især for KLK der har drømt om det i mange år.
Brugers avatar
MortenT

Lidt øvet



Antal indlæg: 43
Tilmeldt: 13/7-2009
Bopæl: Beder
Alder: 55
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Greforb, 19/8-2009 14:43 (#245)

Hvorfor er der ikke snart en eller anden rigmand der kaster sig over sådan noget? Havde jeg et par millioner ville jeg gladeligt have betalt.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 5/10-2009 21:00 (#246)

Så er screeningen af havneforbindelser og restbaner afsluttet. For tre Sønderjyske gods/rest baner gælder følgende i grove træk.

Tønder - Tinglev
Pris for reaktivering for godstransport med akseltryk på 22,5 tons og hastighed 40 km/t: 225 mio kr.
På 50 år vil udgifterne være 540 - 600 mio. kr. hvorimod indtægterne vil være 50 - 150 mio. kr.
Moderat godspotentiale
Ej samfundsøkonomisk rentabel.
Antal adspurgte virksomheder i undersøgelsen: 4
Antal adspurgte operatører: 1
derudover har Tønder kommune, Aabenraa kommune og erhvernes hus i Aabenraa deltaget.

Røderkro - Aabenraa
Pris for reaktivering til godstransport med akseltryk på 22,5 tons og hastighed på 40 km/t: 45 mio. kr.
Ingen gods potentiale
Ej samfundsøkonomisk rentabelt.
Antal adspurgte virksomheder i undersøgelse: 0
Antal adspurgte operatører: 0
Derudover har Aabenraa kommune, Aabenraa Havn samt Erhvervenes hus i Aabenraa deltaget.

Vojens - Haderslev
Pris for reaktivering til godskørsel med akseltryk på 22,5 tons samt hastighed på 40 km/t: 60 mio. kr.
Ingen godspotentiale.
Ej samfundsøkonomisk rentabel.
Antal adspurgte virksomheder i undersøgelsen: 2
Antal adspurgte operatører i undersøgelsen: 0
Derudover har Haderslev kommune og Udviklingscenter Haderslev deltaget

Læs mere på:

http://www.trafik...d-lav.ashx
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af FC-leder, 5/10-2009 22:07 (#247)

J.C skrev:
Det skal dog understreges at strækningen ikke er lukket endnu, der kører stadig et togpar om ugen af CFL Cargo Deutschland.


Jep, og det gjorde der stadig medio september da jeg var på ferie i området:


Vedhæftede billeder:

Brugers avatar
FC-leder

Erfaren bruger



Antal indlæg: 959
Tilmeldt: 17/6-2005
Bopæl: Aalborg
Alder: 46
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af knudbe, 5/10-2009 23:54 (#248)

J.C skrev:
Ej samfundsøkonomisk rentabel.


Det kunne det måske godt være alligevel, hvis det blev kædet sammen med et forbud mod godstransporter på lastbil på strækninger over 100 km.

Så skulle disse nemlig over på tog, og dermed ville der være en nedgang i CO2-forbruget.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Godsbaner
Skrevet af AlvinM.J., 6/10-2009 01:28 (#249)

man kunne også bare lægge brandskat på co2
Brugers avatar
AlvinM.J.

Medlem



Antal indlæg: 70
Tilmeldt: 14/11-2006
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Greforb, 6/10-2009 09:22 (#250)

De der screeningsundersøgelser er her og nu undersøgelse fuldstændig rømmede for alle visioner om at få godstransport over på skinner! Hvis ikke godstransport er mulig i området er det klart det ikke er attraktivt for firmaerne at bruge det.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af KimEast, 11/10-2009 20:48 (#251)

Det tyske program NDR havde engang en udsendelse hvor de påstod, at et tysk firma der kører tog, ville oprette en gods-linie fra Niebüll (og sydlige opland), og op via Tønder, Bramming og til Esbjerg Havn. Linien skulle køre på el, samtidigt med Esbjerg-Langeskov fik el. - Men den plan er vist gået helt i vasken. (som så meget andet) Sad
Brugers avatar
KimEast

Ekspert



Antal indlæg: 1344
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Blegdamsvej overfor Riget
Alder: 74
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 12/10-2009 15:28 (#252)

KimEast skrev: Det tyske program NDR havde engang en udsendelse hvor de påstod, at et tysk firma der kører tog, ville oprette en gods-linie fra Niebüll (og sydlige opland), og op via Tønder, Bramming og til Esbjerg Havn. Linien skulle køre på el, samtidigt med Esbjerg-Langeskov fik el. - Men den plan er vist gået helt i vasken. (som så meget andet) Sad


Der har også været planer, fra tysk side, om at etablere en rute Esbjerg - Hamborg, via Tønder - Niebüll, kørt med en diesel maskine.
Ifølge det jeg har fået oplyst så strandede planen på at togmaskinen ikke havde ATC, og dermed ikke kunne få lov til at køre på det lille ATC dækkede stykke imellem Bramming og Esbjerg.

Der kan dog måske være flere grunde idet at konkurrencen på godstransporten til og fra Esbjerg er hård, og at kapaciteten på Bramming - Tønder i dagtimerne ikke kan rumme godstog.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af KH, 12/10-2009 16:14 (#253)

Der er kommet tal på hvor stor faldet er på godsområdet:

http://ing.dk/art...gformiddag
Brugers avatar
KH

Erfaren bruger



Antal indlæg: 586
Tilmeldt: 22/7-2007
Bopæl: Ishøj
Alder: 38
Status:

__________________
Kaj A. Holdt
www.train-spotter.dk

SV: Godsbaner
Skrevet af Ghosttrain, 12/10-2009 16:23 (#254)

Det er synd med det fald, men mon ikke det stammer fra dengang man lukkede for transport af stykgods ? Den øvelse har jeg aldrig rigtigt forstået, for jeg ved med sikkerhed fra en nu desværre afdød DSB mand, at godsbanen i Nyk F gav et årligt overskud på næsten 6 mill.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 21/11-2009 21:28 (#255)

I dagens udgave at Jydske Vestkysten kan man læse at SRP (Scandic Rail Partners) ønsker at overtage Tønder - Tinglev banen fra Staten. SRP mener at den pris Trafikstyrelsen, er kommet frem til, for at genåbne strækningen er skudt langt over målet.

SRP har, i 2005, haft et tysk firma (Schmidt Bau Gmbh) til at gennemgå banen, og dengang lavede tyskerne et tilbud, der lød på 296.835,75 Euro eller hvad der svarer til 2,4 mio. kr., for at genåbne banen.

SRP ligger i forhandlinger med flere potentielle godskunder i Tønder, og mener derfor at TT - banen er svær at undvære i fremtidens banegods transport. Derfor ønsker de nu at overtage ejerskabet af hele strækningen fra Staten.

Gad vide hvad Staten kræver at det skal koste?

(Kilde: JV Aabenraa)
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Tjalfe, 21/11-2009 22:16 (#256)

J.C skrev: Gad vide hvad Staten kræver at det skal koste?

Det er dejligt at se, at der ikke bare gives op - men jeg tror salgsprisen vil være overpris, og så vil det gå i vasken, igen.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 24/11-2009 11:20 (#257)

Tønder - Tinglev banen er endnu en gang taget op i Folketinget. I form af Spørgsmål alm. del. 308-309-310 til Transportministeren.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Ghosttrain, 24/11-2009 11:36 (#258)

Jamen så er der måske håb endnu ? Smile
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 19/12-2009 15:47 (#259)

Svar fra ministeren.

Efter min mening nogle ret tamme svar. Men døm selv!

http://www.ft.dk/...771165.pdf

http://www.ft.dk/...771146.pdf

http://www.ft.dk/...771158.pdf
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af Greforb, 19/12-2009 23:16 (#260)

Ja tamme må man sige. Vi kan dog håbe SRP vil leje sig ind så, det ser ud til at være en mulighed, men sikkert til urealistisk høj pris, man har nemlig garanteret allerede besluttet sig for i Bane DK at den strækning med fandens vold og magt skal holdes ubrugt, så der senere kan laves natursti.
Brugers avatar
Greforb

Meget øvet



Antal indlæg: 309
Tilmeldt: 25/2-2009
Status:


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: