Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Godsbaner

Udskriv debat

  Godsbaner
Skrevet af eg3104, 2/2-2009 12:33 (#221)

J.C skrev: Og nu kommer det overraskende, genåbning af Tønder-Tinglev banen, genåbning af Rødekro-Aabenraa banen, genåbning af Vojens-Haderslev banen.

Det kan undre en, at det kun er de tre godsbaner der skal undersøges igen, og hvorfor man vil lave en ny undersøgelse.


Jeg har hørt et eller andet sted fra, at man er ved ud arbejde et forslag til persontrafik på Tønder-Tinglev banen. Wink

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:



SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 3/2-2009 12:37 (#222)

eg3104 skrev:
J.C skrev: Og nu kommer det overraskende, genåbning af Tønder-Tinglev banen, genåbning af Rødekro-Aabenraa banen, genåbning af Vojens-Haderslev banen.

Det kan undre en, at det kun er de tre godsbaner der skal undersøges igen, og hvorfor man vil lave en ny undersøgelse.


Jeg har hørt et eller andet sted fra, at man er ved ud arbejde et forslag til persontrafik på Tønder-Tinglev banen. Wink

mvh Marc


Det er korrekt at der fra forskellige sider er fremsat forslag om persontrafik på Tønder - Tinglev banen, det er der for såvidt også på Aabenraa og Haderslev banerne.

Planer og forslag er der, spørgsmålet er nu om de kan realiseres.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af madsen, 3/2-2009 21:27 (#223)

hvad med grindsted banen
Brugers avatar
madsen

Medlem



Antal indlæg: 99
Tilmeldt: 28/5-2006
Bopæl: Gørding
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 3/2-2009 22:27 (#224)

madsen skrev: hvad med grindsted banen


Jeg har ikke hørt andet end at:

Grindstedbanen vedligeholdes frem til 2014, men der er et "aber dabei".
Skulle der opstå behov for en større omkostningstung akut reperation, eller Danisco indstiller transporterne, så lukkes banen øjeblikkeligt. Banedanmark skal gøre hvad de kan for at levetidsforlænge strækningen, men efter 2014 kræves en sporombygning.

Dette er med forbehold for evt. mundtlige aftaler indgået under seneste trafikplans forhandlinger.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 13/2-2009 14:24 (#225)

J.C skrev:
madsen skrev: hvad med grindsted banen


Grindstedbanen vedligeholdes frem til 2014, men der er et "aber dabei".
Skulle der opstå behov for en større omkostningstung akut reperation, eller Danisco indstiller transporterne, så lukkes banen øjeblikkeligt. Banedanmark skal gøre hvad de kan for at levetidsforlænge strækningen, men efter 2014 kræves en sporombygning.

Dette er med forbehold for evt. mundtlige aftaler indgået under seneste trafikplans forhandlinger.


Det ser ikke alligevel for godt ud.

Jeg har netop fået at vide at BDK agter at lukke Grindstedbanen i 2009, pga. manglende midler til vedligeholdelse.

Det lader til at den nye trafikplan opsluger de midler, der var afsat i planen fra 2006, til andre formål. Den nye trafikplan skulle ellers styrke jernbanegodstrafikken.... det kan man jo så ikke just sige at den gør i det her tilfælde. Men det var jo næsten også for godt til at være sandt.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Tramconsult, 13/2-2009 14:38 (#226)

Der er desværre mange former for sløring (mildt udtryk) i den trafikplan.
Tydeligst er det, at man sammenblander almindelig vedligeholdelse med udvikling og ekspansion. Det medfører, at når det ser ud som om, man gør noget, så er det blot vedligeholdelse (fx nyt asfalt på E55 på Falster), mens ovenstående vedr. Bm-Gi (stumper af "den skæve bane") viser, at man gerne stjæler vedligeholdelsespenge til andre opgaver.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af RealRiddler, 13/2-2009 17:09 (#227)

J.C skrev:
J.C skrev:
madsen skrev: hvad med grindsted banen


Grindstedbanen vedligeholdes frem til 2014, men der er et "aber dabei".
Skulle der opstå behov for en større omkostningstung akut reperation, eller Danisco indstiller transporterne, så lukkes banen øjeblikkeligt. Banedanmark skal gøre hvad de kan for at levetidsforlænge strækningen, men efter 2014 kræves en sporombygning.

Dette er med forbehold for evt. mundtlige aftaler indgået under seneste trafikplans forhandlinger.


Det ser ikke alligevel for godt ud.

Jeg har netop fået at vide at BDK agter at lukke Grindstedbanen i 2009, pga. manglende midler til vedligeholdelse.

Det lader til at den nye trafikplan opsluger de midler, der var afsat i planen fra 2006, til andre formål. Den nye trafikplan skulle ellers styrke jernbanegodstrafikken.... det kan man jo så ikke just sige at den gør i det her tilfælde. Men det var jo næsten også for godt til at være sandt.


Hej. Hvor har du hørt det henne? I så fald, er det sgu da igen f*ck-king hul i hovedet fra BDK... Især taget i betragtning af at både LEGO, Region Syd Danmark og kommunerne i trekantsområdet, arbejder på en jernbaneløsning der hedder Jelling/Give-Billund-Grindsted
http://www.dr.dk/...e®ional
http://billund.in...orden.aspx
http://www.dr.dk/...082646.htm
http://www.freder...trafik.pdf
http://nyhederne-...5.html?rss
Og flere andre artikler... Bare søg på Billund og Jernbane Wink

Men selvf. mener BDK jo noget andet end LEGO, Lufthavnen og alle andre :https://www.koldingkom.dk/pdf/20070202101811.pdf (ved godt at den er lidt gammel, men i kender jo BDK.. De tager aldrig fejl Wink )

Men sådan er det jo. De gamle taburetklæbere, der bude være sendt sammen med resten af DSB gamle arvesølv, til jernbanemuseet i Odense, som bestrider posten i BDK er som sædvanlig ude af trit med hvad der sker omkring dem. Især burde de stikke fingeren i jorden, og se på den udvikling der sker omkring Billund og Grindsted på trods af finanskrisen!!!

Ind i mellem har man lyst til at tage til Københavenstrup, og begynde at sparke deres røv fra en ende af... Kender i andre ikke det?

Nå jeg vil i gang med at forfatte en mail, som jeg kan sende til div trafikordfører, hvis det passer, det med at Grindsted-Bramming skal lukkes. Synes i burde gøre det samme Wink
Brugers avatar
RealRiddler

Begynder



Antal indlæg: 5
Tilmeldt: 23/1-2008
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 16/2-2009 22:58 (#228)

RealRiddler skrev:

Hej. Hvor har du hørt det henne? I så fald, er det sgu da igen f*ck-king hul i hovedet fra BDK.........


Fra BDK.... de ønsker strækningen lukket på grund af den ringe trafikmængde.

CFL har idag bekræftet at de ligger i dialog med BDK om emnet.

Det skal dog understreges at strækningen ikke er lukket endnu, der kører stadig et togpar om ugen af CFL Cargo Deutschland.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 17/2-2009 14:02 (#229)

Der er , modsat hvad jeg har skrevet før, også i den nye trafikaftale afsat midler til at vedligeholde Grindstedbanen frem til 2014. BDK ønsker dog at lukke strækningen, pga lav trafikmængde, således at de midler kan overføres til andre opgaver.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af RealRiddler, 17/2-2009 18:10 (#230)

Kan godt se hvad du mener JC.

Det jeg mener er, at det vil da være "åndsvagt" at lade banen forfalde, når der er kræfter der arbejder på, at reetablere den og gøre den til en del af (den kommende) Billund-Give/Jelling bane.

Ved godt det er lidt af et håb. Men jo fere pengestærke virksomheder der presser på (DANISCO, LEGO, LALANDIA, BILLUND AIRPORT OSV) burde der da snart være en change for at det bliver til noget.
Ved at man i sin tid, da LEGO og lufthavnen, udtrykte ønske om en jernbane begyndte at kigge på en plan, vvm, rute osv.

SÃ¥ "The Blueprints" ligger klar i skuffen....
I ´95/96 ville LEGO og konsortiet bag Billund lufthavn enda betale største delen af anlægsomkostningerne... men det sagde staten jo nej til!!!
(Lige som dengang nogle ville bygge en bro over Lille Bælt og Store Bælt mod at få billetindtekterne i en årrække frem!)
Brugers avatar
RealRiddler

Begynder



Antal indlæg: 5
Tilmeldt: 23/1-2008
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 17/2-2009 20:59 (#231)

Min mening er klart at man skal udvikle banerne istedet for at afvikle.

Desværre har BDK ikke samme syn på sagen, de tænker i kr og øre her og nu. Alt der ikke giver penge i kassen skal afvikles. I det her tilfælde får de ganske vist penge for at vedligeholde, men de får ikke de store penge ind i godsafgifter, og man skal investere for at udvikle strækningen.

Man ser generelt ikke på hvilke muligheder der er rundt omkring i landet.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 18/2-2009 22:13 (#232)

Så er det besluttet, vi får endnu en natursti.

http://www.tv2eas...straekning

Afstemninger og ønsker om en veteranbane har man ikke lyttet efter.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af hkp, 18/2-2009 23:23 (#233)

Det er godt nok uforståeligt. Jeg forstår det virkelig ikke. Sad
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Kennie, 19/2-2009 01:33 (#234)

Ja jeg må sku sige at jeg bliver gal over at flok kan være så tyk hoved.
Ja i må meget undskylde mit spøg.
Men det er sku da kun flok som ikke har for meget at rykke rundt med som tager sådan nogle beslutninger.
Den bane kun som sagt være blevet brugt til veteranbane, eller en en ny sjællandsk sydvestbane.
De lokale kunne har meget gavn af sådan en bane i stedet for busser som køre på de mest sindsyge tidspunkter i sær om weekend.
Men det viser jo bare igen at vor kære regering tydelig vis ikke går synderlig meget ind for offentlig transport, hvad enten det er gods eller person transport.
Men hvad blev der af at vi skulle satse meget på offentlig transport i fremtiden.
Det er et område hvor der bor mange som arbejder i København og de har brug for nogle gode muligheder for at komme til København.
Vis du skal fra Sandved til København om være i København kl ca 8 om morgen skal man tage af sted kl kl 05:50 i følge rejseplanen.
Det må sku da kunne gøres bedre!
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 17/4-2009 15:15 (#235)

Transportministeriet har udsendt en ny stradegiplan for godstransport området.

http://www.trm.dk...-04-09.pdf

Heri lægges der vægt på at øge transporten af gods med tog, dog primært på transit og internationale transporter.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af H-783, 17/4-2009 17:17 (#236)

J.C skrev: Transportministeriet har udsendt en ny stradegiplan for godstransport området.

http://www.trm.dk...-04-09.pdf

Heri lægges der vægt på at øge transporten af gods med tog, dog primært på transit og internationale transporter.


Tja, det betyder jo ikke det store for noget indlandsgodstogstrafik :S Og der står jo at en af de store begrundelser for en Femer bælts forbindelse, er netop ved at øge transit og den internationale transport med tog. Tænk engang den dag Femerbroen åbnes, så der ikke nogen godstog tilbage i Jylland mere. For så skal alle transitogene jo kører over Femer istedet.

Medmindre man også laver godstoge, som fx kører fra Aalborg, Århus af og ned mod Tyskland.

Jeg fandt bla. denne artikel tilbage fra 27.februar 2009 af med et godsjernbaneterminal i Hirtshals som skal bygges:

http://www.mariti...k/?Id=3964

Så måske er det dog lidt godt Wink
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 34
Status:

Mvh

Nicolas


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 25/4-2009 21:33 (#237)

Mange af jer kender sikkert allerede siden, men jeg er først lige blevet gjort opmærsom på den.

http://www.slagel...ved.dk:80/

Her kan man følge og støtte kampen om Slagelse-Skælskør-Næstved banen.

Fra anden side har jeg hørt at Nordea bank nægter ethvert fællesskab med Nordea fonden. Så er forvirringen snart total.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af hkp, 25/4-2009 23:38 (#238)

Tak for linket. Jeg kendte den ikke. Og hvilket gennemarbejdet materiale de er udkommet med! Forstår ik politikerne ik kan se det Sad
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Sydbanen, 26/4-2009 11:12 (#239)

Mange tak for linket, jeg håber på det bedste. og så vil jeg sige at "naturstien" bliver asflateret er vi ikke enige om at så er det en sti og ikke en natursti! Sad
Brugers avatar
Sydbanen

Medlem



Antal indlæg: 55
Tilmeldt: 23/1-2009
Bopæl: Syd for Næstved
Alder: 27
Status:



SV: Godsbaner
Skrevet af hkp, 26/4-2009 13:10 (#240)

Ja, jeg forstår det virkelig ikke. Og er faktisk noget overrasket over det tal der står fra Svendborgbanen! som sammenligning. En fordobling af passagerer på så forholdsvis få år. Bare med nyt materiel og opgradering af skinner! Og så har det ikke engang virket perfekt.
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: