Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Godsbaner

Udskriv debat

  Godsbaner
Skrevet af Tramconsult, 7/12-2008 13:11 (#181)

Der er timedrift mellem Ryomgård og Grenå.
Et tilfældigt eksempel:
Et persontog kører fra Rå i minuttal -59- med ankomst Gr minuttal -26-.
Togstammen returnerer fra Gr i minuttal -32- med ankomst RÃ¥ minuttal -00-.
Et omløb for et persontog Rå-Gr tager således 60½ minut!
Da der i følge sporplanerne på http://www. bane.dk ikke er krydsningsstationer, er der alene de ca. seks minutter fra -26- til -32- at spille på til godstog.
Der er formentlig ikke sikringsanlæg til, at et godstog kan ligge ca. 5 minutter efter et persontog Rå-Gr eller 5 minutter før et persontog Gr-Rå.
Løsningen er formentlig en krydsningsstation, fx Trustrup; men det er givetvis mindst ligeså uoverstigeligt som at genåbne Te-Tdr.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:



SV: Godsbaner
Skrevet af christiantore, 7/12-2008 18:46 (#182)

Der er ikke signalstyring mellem Ryomgård og Grenå. I DSB Gods og Railion tiden var der 2-timers drift til Grenå i de perioder hvor godstogene havde kanaler. Nogen der ved hvorfor det ikke er rentabelt at køre Alutoget som man tidligere har gjort om natten? Eller har det overhovedet været rentabelt at køre toget?
Brugers avatar
christiantore

Lidt øvet



Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 18/10-2008
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Tramconsult, 7/12-2008 18:49 (#183)

Der er selvfølgelig den mulighed at koble godstoget bagpå persontoget: MR+MY+vogne.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af eg3104, 7/12-2008 18:57 (#184)

Tramconsult skrev: Der er selvfølgelig den mulighed at koble godstoget bagpå persontoget: MR+MY+vogne.


Tror at MY+MR+vogne ville være bedre,Wink
MY og MR kan vist ikke køres fra samme bord

mvh Marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Tramconsult, 7/12-2008 19:13 (#185)

Der er seks minutter til rangering i Gr.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Rasmus, 7/12-2008 19:37 (#186)

mener ikke man må hænge så meget efter en MR, multiplekørsel kan heller ikke lade sig gøre.
der er ingen AM'ere mellem Rå og Gr så tog skal være ankommet til en af stationerne før næste tog kan komme ud på strækningen.

mener "undskyldningen" dengang man stoppede var at det var for dyrt at have maskinerne stående så lang tid i Tdr og Gr mellem kørslerne hvor man reelt ikke kunne bruge dem
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Godsbaner
Skrevet af Tramconsult, 7/12-2008 20:11 (#187)

Givetvis.
I maj 1979 så jeg et persontog Str-Fa, fremført MR-MO.
Omkring 1970-74 kørte jeg lejlighedsvis søndag eftermiddag med et persontog Hg-Hi fremført MY-MO.
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 7/12-2008 21:34 (#188)

christiantore skrev: Der er ikke signalstyring mellem Ryomgård og Grenå. I DSB Gods og Railion tiden var der 2-timers drift til Grenå i de perioder hvor godstogene havde kanaler. Nogen der ved hvorfor det ikke er rentabelt at køre Alutoget som man tidligere har gjort om natten? Eller har det overhovedet været rentabelt at køre toget?


Begrundelsen fra CFL lyder at man ikke kan nå at køre til Grenaa, rangere, få læsset og køre tilbage igen på fem timer. Derudover har man jo også problemet i den anden ende med at CFL også imellem Bramming og Tønder kun må køre om natten, bla derfor vil de gerne have Tdr-Te reaktiveret.

Min mavefornemmelse siger mig at det er tekniske handelshindringer der lægges ud for at sikre at modulvogntogsforsøget bliver en succes, det har trods alt kostet et pænt stykke over de 100 mio kr at sætte igang.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af christiantore, 7/12-2008 23:05 (#189)

Så vidt jeg ved var det CFL-vogne som anvendtes til transporterne, så stammebytte var mig en nærliggende tanke. Men det skyldes måske at det er for dyrt at have to stammer i brug og kræver endvidere en rangist i Grenå.
Brugers avatar
christiantore

Lidt øvet



Antal indlæg: 18
Tilmeldt: 18/10-2008
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Rasmus, 7/12-2008 23:40 (#190)

radiostyring ville være løsningen på nogen af problemerne Smile

måske man kunne få trafikstyrelsen til at lave forarbejdet, det virker som om ingen vil betale for at være de første i dk...
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 8/12-2008 13:27 (#191)

Rasmus skrev: radiostyring ville være løsningen på nogen af problemerne Smile

måske man kunne få trafikstyrelsen til at lave forarbejdet, det virker som om ingen vil betale for at være de første i dk...


Både Railion og CFL har jo givet udtryk for at de gerne ville have radiostyring, men som jeg har forstået det er det netop Trafikstyrelsen der har afvist at give tilladelse til det.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 14/12-2008 14:46 (#192)

Horsecreek skrev: Så tænker jeg: BaneDK har før nævnet svimlende beløb for at genåbne/renovere en bane, Jeg tror mest at BaneDKs ledelse og politikerne simpelt hen ikke gider andet end stærkt traffikerede jernbaner. Det er genereliserende, men alligevel.


Ja og det gør de igen. 4 mio. kr. pr. kilometer Angry Shock forlangte BDK af Haderslev kommune for at genåbne strækningen til veterantogskørsel. Men samtidig forlangte de at kommunen skulle købe banen for endnu et stort mio. beløb. De beløb var alligevel mere end byrådet uden videre bare troede på var rigtige. Efter i første omgang helt at have opgivet strækningen har byrådet nu... meget overraskene... beviliget 100.000 kr til en uvildig undersøgelse af hvad det reelt vil koste at åbne strækningen. Der dog et problem, BDK skal give tilladelse til at en privat entreprenør gennemgår strækningen, og den har de endnu ikke givet.


Horsecreek skrev: Hvad er det der skal laves på banen?


Tilsyneladende skal der også her kunne køres med 180 km/t...Totalrenovering.



Horsecreek skrev: Er det BaneDK eller Trafikstyrelsen der skal give den endelige tilladelse til at tage en bane i brug?


Man skal søge hos BDK men det er Trafikstyrelsen der skal finde pengene og dermed afgør om en strækning skal reaktiveres i Statens regi, i sidste ende er det dog Folketinget/Regeringen der har det sidste ord. Såfremt Staten sælger en strækning så skal den nye ejer afholde alle omkostninger ved en evt reaktivering/sporoptagning.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Tramconsult, 14/12-2008 15:13 (#193)

Det er vist ofte ganske uhyrlige krav, der stilles til sporanlæg i Danmark.

Et eksempel:
Der er sporspærring i spor 20 i Rf. Det medfører, at der hverken kan laves omløb eller krydsninger.
Det sidste er lejlighedsvis nødvendigt.
Jeg har fået oplyst, at det koster 20 mio. kr. at sætte spor 20 i stand.
Det virker helt ude af proportioner blot for at man få gange kan føre en MF eller BR 605 igennem sporet.

Som det er i dag, fungerer Rf i praksis som et enkeltspor med sidespor!
Brugers avatar
Tramconsult

Meget øvet



Antal indlæg: 336
Tilmeldt: 10/6-2007
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af madsen, 14/12-2008 15:24 (#194)

jeg kom lige til at tænke på om der er nogen der har undersøgt om der er Evt kan betale sig at køre person tog på Grinsted banen igen, der er jo tros alt 8 stationer på vej til Esbjerg.

mvh Madsen
Brugers avatar
madsen

Medlem



Antal indlæg: 99
Tilmeldt: 28/5-2006
Bopæl: Gørding
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Horsecreek, 14/12-2008 21:45 (#195)

Tak for svarene.

J.C skrev: Man skal søge hos BDK men det er Trafikstyrelsen der skal finde pengene og dermed afgør om en strækning skal reaktiveres i Statens regi, i sidste ende er det dog Folketinget/Regeringen der har det sidste ord. Såfremt Staten sælger en strækning så skal den nye ejer afholde alle omkostninger ved en evt reaktivering/sporoptagning.


Så hvis staten sælger en strækning, så er BaneDK vel ikke mere infrastrukturforvalter, altså må de være ude af billedet. Korrekt?
Så vidt jeg lige kan se på trafikstyrelsens hjemmeside har de ikke nogen interesse i hvilke hastigheder der køres med.
Altså må der være økonomi i at presse folketinget til at sælge en strækning til en kommune/veteranjernbaneforening/virksomhed, som derefter får et firma til at renovere strækningen til en vis hastighed, som trafikstyrelsen godkender. Eller har jeg overset noget? (bortset fra at det er lettere skrevet end gjodt Wink )
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 15/12-2008 12:00 (#196)

Horsecreek skrev:

Så hvis staten sælger en strækning, så er BaneDK vel ikke mere infrastrukturforvalter, altså må de være ude af billedet. Korrekt?


Ja så er BDK ude af billedet. Men det er ikke så enkelt idet at indtil en strækning er solgt så er BDK ejer, dvs. at de sætter betingelserne.

Horsecreek skrev: Så vidt jeg lige kan se på trafikstyrelsens hjemmeside har de ikke nogen interesse i hvilke hastigheder der køres med.


Jo de har, det er dem der skal godkende sporet.

Horsecreek skrev: Altså må der være økonomi i at presse folketinget til at sælge en strækning til en kommune/veteranjernbaneforening/virksomhed, som derefter får et firma til at renovere strækningen til en vis hastighed, som trafikstyrelsen godkender. Eller har jeg overset noget? (bortset fra at det er lettere skrevet end gjodt Wink )


Det er lidt kompliceret. En privat virksomhed eller forening kan ikke købe jernbanestrækninger af Staten med mindre at sporet skal bruges som industrispor, dvs. at sporet skal ende inde på pågældene virksomhed´s grund eller sælges til andre formål end jernbanedrift, dvs. grundudstykning, jord til landbrugs drift og lignende. Det er bla det der har været problemet på Tdr-Te banen,en privat baneoperatør som f.eks. CFL eller Railion kan således ikke købe en banestrækning med mindre at sporet ender på deres grund og dermed bliver til et industrispor(Derfor skulle CFL leje Tdr-Te banen). Så reelt set er det faktisk kun kommuner og regioner der kan købe hele jernbanestrækninger af Staten hvis der fortsat skal køre tog, og det kan de som regel ikke da de er begrænset af anlægsloft og skattestop. Derfor kan der nogen steder være mere forretning i det for BDK hvis skinner og sveller fjernes fordi så kan de sælge jorden til private til en højere pris, hvilket er lovligt når en strækning sælges til andre formål end jernbandrift. Lige netop på Haderslev banen er der et par virksomheder der overvejer at bruge en del af strækningen som industrispor men det vil så gå ud over KLK idet at sporet så vil ende i Hammelev.

Men som sagt er det noget kompliceret. (og i mine øjne en komplet tåbelig regel :roll: )
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 15/12-2008 12:06 (#197)

madsen skrev: jeg kom lige til at tænke på om der er nogen der har undersøgt om der er Evt kan betale sig at køre person tog på Grinsted banen igen, der er jo tros alt 8 stationer på vej til Esbjerg.

mvh Madsen


Jeg mener bestemt at der blev lavet en undersøgelse for et par år siden, jeg har bare ikke kunnet finde den endnu :roll:
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Horsecreek, 15/12-2008 16:21 (#198)

J.C skrev:
Horsecreek skrev: Så vidt jeg lige kan se på trafikstyrelsens hjemmeside har de ikke nogen interesse i hvilke hastigheder der køres med.


Jo de har, det er dem der skal godkende sporet.

Ja ja, det jeg mener er, at trafikstyrelsen ikke har nogen krav om 180 km/t for strækningen kan godkendes. I hvert fald ikke så vidt jeg kan se.
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 16/12-2008 11:38 (#199)

Horsecreek skrev:
Ja ja, det jeg mener er, at trafikstyrelsen ikke har nogen krav om 180 km/t for strækningen kan godkendes. I hvert fald ikke så vidt jeg kan se.


Der misforstod jeg vist noget - undskyld.

Det forlanges ikke at man efter en renovering skal kunne køre 180 km/t, at jeg skrev 180 km/t var blot for at sammeligne med de krav til renovering som BDK forlangte på Tdr-Te banen i sin tid. Og ja det ser ud til at det er BDK der afgør hvad der skal laves, og at Trafikstyrelsen blot skal godkende.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 16/12-2008 11:54 (#200)

Tramconsult skrev: Det er vist ofte ganske uhyrlige krav, der stilles til sporanlæg i Danmark.

Et eksempel:
Der er sporspærring i spor 20 i Rf. Det medfører, at der hverken kan laves omløb eller krydsninger.
Det sidste er lejlighedsvis nødvendigt.
Jeg har fået oplyst, at det koster 20 mio. kr. at sætte spor 20 i stand.
Det virker helt ude af proportioner blot for at man få gange kan føre en MF eller BR 605 igennem sporet.

Som det er i dag, fungerer Rf i praksis som et enkeltspor med sidespor!


Det lyder af meget, hvor langt er spor 20 og hvad omfatter det af sporskifter osv. Angry

Der er - efter det jeg har fået oplyst - en fast pris på alt hvad BDK laver og det virker til at den er sat højt, et sporskifte skulle f.eks. koste en mindre krig.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: