Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Godsbaner

Udskriv debat

  Godsbaner
Skrevet af hkp, 1/4-2007 19:10 (#141)

Du skriver at bane Slagelse - Næstved udbydes til salg. Og er ikke umuligt at der igen kan komme jernbanedrift hvis dem der køber strækningen ønsker det. Er det HELT umuligt at forestille sig Vestsjællands lokalbaner købe strækningen og indsætte persontoge på strækningen? (og ja, er det vel nok, men man kan jo drømme)

Især fordi at de så ikke skal betale (sikkert høje) afgifter til Banedanmark, men selv står for driften af skinnerne.

MVH
Hans
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:



SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 1/4-2007 20:34 (#142)

hkp skrev: Du skriver at bane Slagelse - Næstved udbydes til salg. Og er ikke umuligt at der igen kan komme jernbanedrift hvis dem der køber strækningen ønsker det. Er det HELT umuligt at forestille sig Vestsjællands lokalbaner købe strækningen og indsætte persontoge på strækningen? (og ja, er det vel nok, men man kan jo drømme)

Især fordi at de så ikke skal betale (sikkert høje) afgifter til Banedanmark, men selv står for driften af skinnerne.

MVH
Hans


Nej umuligt er det ikke, men personligt tror jeg ikke på det, BDK forventer at sælge strækningerne til minimum ejendomsværdien (prisen endnu ikke oplyst) dvs. at VL først skal købe strækningerne til et vist beløb derefter skal de afsætte yderligere et stort beløb til renovering, strækningerne er jo ikke blevet vedligeholdt i mange år, og de skal sikkert også anskaffe mere materiel til driften. Så det bliver noget af en udgift, men intet er umuligt. VL har dog ikke meldt sig som interesseret i at køre på strækningerne da kommisionen sidste sommer undersøgte interessen for at få reaktiveret de spærrede gods og restbaner.

Næstved og Slagelse kommuner skal nu til at forhandle om de evt. skal købe strækningerne og hvad de evt. kan bruges til, sandsynligheden for at strækningen Slagelse-Næstved bliver til natursti er nok ret stor hvorimod Skælskør-Dalmose kan tænkes fortsat som veteranbane. Men som sagt så er det op til de nye ejere at bestemme hvad der skal ske, kommunerne har dog meldt ud at bliver udgiften for stor bakker de ud.

Sandsynligheden for at en godsoperatør køber strækningen er nok meget lille, havde salgsprisen været et symbolsk beløb tror jeg at sandsynligheden måske havde været større, dette gælder også for passager operatører.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af hkp, 1/4-2007 21:17 (#143)

Nej, det er rigtigt, hvis prisen på selve "grundarealet" er for høj. Har lige forsøgt at lave en løs udregning af det. Strækningen er (løst målt på et DK-kort) ca. 40 km. Nu er jeg ikke klar over hvor bred en "ejendom" det drejer sig om, omkring sporet, men jeg gætter på 5. Det giver så et areal på 200.000 kvm. Pænt stort areal egentlig. Og antager vi en kvm-pris svarende til et parcelhusgrund i området på 137,50 kr. Så vil det give 27,5 millioner kr. bare for arealet! Jeg er dog klar over at man nok ikke kan regne med en parcelhusgrunds pris. Men stadig. Det er ALT ALT for meget. Men hvis prisen i stedet hed måske 1 million.

Nu ved jeg ik hvor god stand sporet er i. Men med kørsel med 80 i timen (og 40 km) vil det tage en ý time (uden mellemstop) og så kan man i grove træk jo faktisk få timedrift med bare ET tog! og dermed ingen behov for signaler overhovedet undervejs på strækningen i første omgang. Så er det kun overkørsler der skal tænkes på (og sporets stand, som jeg tidligere mener at have hørt nogle steder er ret ok). Og min løselige tælling giver 23 overskæringer. Det er nok det største problem! For mon ikke et sikringsanlæg til en overkørsel koster en million pr. stk, inkl. bomme? Men koster de meget mindre kun med blink? for der er jo mange SMÅ veje, hvor blink måske er nok, når hastigheden ikke er så stor. jeg er dog ikke klog på dette punkt. Men kan godt se at udgiften hurtig vil løbe op i 20 millioner sikkert til at få sporet i nogenlunde farbar stand, og så vil det jo især være tåbeligt at ofre måske ligeså meget bare på at erhverve sig det.

Ja, drømmen er nok brast Sad

MVH
Hans
Brugers avatar
hkp

Meget øvet



Antal indlæg: 281
Tilmeldt: 18/12-2004
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 1/4-2007 22:27 (#144)

Vi må se hvem der evt køber strækningerne.

de næste strækninger der nedlægges er Ringe-Korinth (bortset fra de første 300-400 fra Ringe til Rynkeby A/S), Vojens-Haderslev og Rødekro-Aabenraa, dette vil ske i løbet af kort tid.

Bramming-Grindsted banen opretholdes som godsbane, dog kun frem til sikkerhedsforhold eller andet kræver større invertseringsbehov.

Banedanmark skal gå i forhandling med Dansk Jernbane Aps nu CFL Cargo Danmark om Tønder-Tinglevbanen, CFL og andre interesserede kan leje strækningen af Banedanmark, såfremt CFL Cargo ønsker at leje strækningen inden for en bestemt tidsramme skal CFL Cargo betale udgifterne til reaktiveringen og vedligeholdelsen af banen. Såfremt strækningen ikke udlejes inden for en bestemt tidsramme nedlægges den.

Sjovt nok så har strækningen Tommerup-Assens ikke været omfattet af Trafikstyrelsens undersøgelse, så hvad der skal ske med den er ikke oplyst.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af andersp, 3/4-2007 20:09 (#145)

J.C skrev: Vi må se hvem der evt køber strækningerne.

de næste strækninger der nedlægges er Ringe-Korinth (bortset fra de første 300-400 fra Ringe til Rynkeby A/S), Vojens-Haderslev og Rødekro-Aabenraa, dette vil ske i løbet af kort tid.

Men kan Ringe -Korintz ikke blive veteranbane hvilket der er planer om.
jeg ved at det er blevet oplyst kan strækningen kan sættes i stand for 2 milloner kroner til kørsel med veterantog.

Noget andet er at der i Folketinget fremsat lovforslag om at opgradere hele strækningen Ringe-Fåborg til personbane, som en side bane ti Svendborg banen
Dvs. at de tog på Svendborg banen der kun kører til Ringe kan forsætter til Fåborg.
Lovforslaget kan læses her
http://www.folket.../index.htm

Anternativt kan man udvide Svendborgbanen til dobbeltspor og electrificere Svedborgbanen og Ringe-FÃ¥borg
samt at anlægge en ny bane fra Fåborg til Odense.

Jeg vil så mene at på Ringe-Fåborg kan kører med 75km/timen.
Mon ike man kan gøre det samme på Fåborg-Odense eller 100 km/timen



.
Brugers avatar
andersp

Lidt øvet



Antal indlæg: 11
Tilmeldt: 10/3-2007
Alder: 36
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af glade, 28/12-2007 20:52 (#146)

Nogen update på tinglev banen?? lang tid siden vi har hørt noget..
Brugers avatar
glade

Medlem



Antal indlæg: 169
Tilmeldt: 1/3-2006
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 29/12-2007 17:25 (#147)

glade skrev: Nogen update på tinglev banen?? lang tid siden vi har hørt noget..


Der er blevet forhandlet om strækningen men en væsentlig forhindring, på daværende tidspunkt, var standarden som myndighederne forlangte banen renoveret til, samt at den "symbolske pris" som en eventuel lejer skulle betale var alt for stor, prisen for overdragelse og renovering var samlet 75 mio. kr.

Der er også fremsat beslutningsforslag (B24) i folketinget om at renovere strækningen. Der fornemmes en hvis interesse for at få nogle af de spærrede/lukkede godsbaner reaktiveret.

Hvis ikke CFL Cargo eller andre interesserede, benytter sig af det tilbud som daværende Transportminister Flemming Hansen fremsatte, inden Januar 2009 nedlægges Tønder-Tinglev banen.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af ADU, 29/12-2007 19:02 (#148)

Det er egentlig ganske pudsigt m.h.t. forløbet af baneforholdene omkring Rødekro-Aabenraa og længdebanen. Dette har været planlagt meget seriøst i 30-erne, men blev taget "af bordet", da Danmark blev besat i 1940. Arealerne i Aabenraa til denne omlægning blev dog ikke rørt før sidst i 50.erne først i 60.erne. Det ville også have været en bekostelig affære på grund af det omfattende jordarbejde.
Det gik ud på at længdebanen skulle dreje fra omkring Hjordkær og derefter ind til Aabenraa og videre bag Callesensgade til Toften og ud til længdebanen ad den nuværende strækning.
I Aabenraa skulle den nye station placeres der hvor Købmandsskolen nu ligger. I mange år var det areal friholdt for byggeri. Havnebanen skulle bibeholdes og gå i en bue bag de gamle beboelsesblokke ved Jernbanegade - derfor ligger de boligblokke den dag i dag i en bue. En del af jernbanedæmningen blev senere anvendt til Dr. Margrethesvej, som ellers kun var en sti på den anlagte dæmning, hvor strækningen skulle komme fra Hjordkær og ind til byen.
Alt dette fremgår af en betænkning som med lidt held formentlig stadig ligger i Aabenraa biblioteks arkiv eller måske på Landsarkivet.
Iøvrigt blev også planlagt en omfartsvej i lighed med den i Haderslev.
Idag kan der flere steder omkring Aabenraa ses de forberedte jordarbejder som blev lavet i 30.erne som beskægtigelsesarbejde.
En benyttet rest af omfartsvejen er i dag Vestvejen og en rasteplads nord for Aabenraa, hvor der også er en udgravning i en høj og en længere dæmning. I mange år var der også en dæmningsrest ved Flensborgvej, men den er i dag fjernet og bebygget.
Brugers avatar
ADU

Meget øvet



Antal indlæg: 394
Tilmeldt: 30/5-2004
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Kim_Christensen, 30/12-2007 19:31 (#149)

J.C skrev:
Der er også fremsat beslutningsforslag (B24) i folketinget om at renovere strækningen. Der fornemmes en hvis interesse for at få nogle af de spærrede/lukkede godsbaner reaktiveret.


B24 forudsætter at interessen for persontrafik stadig er tilstede hos de pågældende operatører. Det der dengang hed NVAG havde planer om at køre i rundkreds Flensburg-Tinglev-Tønder-Niebüll, og retur til flensburg ad en bane der går parallel med Te-Tdr på tysk side.
der er sket meget siden, og NVAG eksisterer ikke mere i sin oprindelige skikkelse. Godsbetjeningen af Tønder er også ophørt, i al fald indtil videre.

Der er mange gode argumenter i B24, men der er også nogle løse ender. Man vil have halvtimestrafik fra Sønderborg, men B24 indeholder ikke forslag til enopgradering af Tingelv - Sønderborg. Timedrift på den bane (i dens nuværende udformning) vil være meget sårbar ved forsinkelser. Halvtimesdrift som banen er nu, vil ikke være muligt.

Hilsen Kim
Brugers avatar
Kim_Christensen

Medlem



Antal indlæg: 112
Tilmeldt: 13/12-2006
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Kim_Christensen, 16/1-2008 00:02 (#150)

Beslutningsforslag B24 skal førstebehandles i Folketinget Tirsdag d. 22 Januar.

http://folketinge...200804.htm

Der plejer at være referat på hjemmesiden 1-2 dage efter behandlingen i Tinget. Lad os se hvordan det går.

Hilsen Kim
Brugers avatar
Kim_Christensen

Medlem



Antal indlæg: 112
Tilmeldt: 13/12-2006
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 17/1-2008 21:28 (#151)

Kim_Christensen skrev: Beslutningsforslag B24 skal førstebehandles i Folketinget Tirsdag d. 22 Januar.

http://folketinge...200804.htm

Der plejer at være referat på hjemmesiden 1-2 dage efter behandlingen i Tinget. Lad os se hvordan det går.

Hilsen Kim


Jydskevestkysten har lavet en rundringning til de forskellige trafikordførere for at høre hvordan de ser på forslaget, desværre ser forslaget ud til at falde til jorden med et brag. Der er ikke flertal for at stemme for B24.

SF ønsker at fremsætte endnu et ændringsforslag til B24, som går ud på, at pille Tønder-Tinglev banen ud således at kun dobbeltsporet på hovedbanen indgår.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af RealRiddler, 26/1-2008 03:25 (#152)

Hej.. Ny mand her Smile

Jeg har lige siddet og gennemlæst Beslutningsforslag B24.

Selv om det hele mest ligner en sludder for en sladder (typisk politik.... det er et godt forslag, men da det ikke er os der er kommet med det, vil vi ikke stemme for det).... men,men,men.... det blev altså heller ikke forkastet.. så forslaget er sendt til behandling i trafikudvalget.... og derfor spørger jeg nu jer alle med interesse i Tønder-Tinglev banens reaktivering... er der nogle der kan komme med nogle MEGET gode argumenter, som vi kan sende til trafikudvalget, enten som enkeltpersoner, eller hele forumet her på tog-sim og andre jernbaneforeninger???? Det er jo også muligt at søge fortræde for trafikudvalget som enkeltperson eller gruppe. http://www.folketinget.dk/doc.aspx?/S...322411.htm

Så kom nu folkens.... Vi må da prøve, om vi kan være med til at redde nogle jernbaner her i Danmark, i stedet for bare at sidde og snakke på et forum....

Smider lige en kopi af min mail til Frank Aaen ang beslutningsforslag (beklager at nogle af mine oplysninger var lidt forældede.. Frank Aaen har sendt min mail videre deres trafikordfører samt deres trafik ekspert...

SV: B24 (Tønder-Tinglev banen)
Fra: Frank Aaen ()
Sendt:
23. januar 2008 16:15:41
Til:
Richard Bruns ()

Cc:
Per Clausen (); arne lund ()



Hej Richard

Tak for din mail, jeg har sendt den videre til vores trafikordfører, Per Clausen og vores trafikekspert Arne Lund.
mange hilsner

Frank

Fra: Richard Bruns [mailto:]
Sendt: 22. januar 2008 09:01
Til: Frank Aaen
Emne: B24 (Tønder-Tinglev banen)


Hej Frank.

Jeg kan forstå at i idag stiller forslag B24 (1. behandling af forslag til folketingsbeslutning om anlæg af de manglende dobbeltspor mellem Vamdrup og Vojens og mellem Tinglev og Padborg samt opgradering af sidebanen Tinglev-Tønder. (Per Clausen (EL) og Frank Aaen (EL)). Jeg synes det er rart at nogle stadig ønsker jernbaner i DK. Selv om jeg ikke selv er EL'er, håber jeg at jeres forslag går igennem. Og det ved jeg at der også er mange andre der håber. Ikke kun "jernbane tosser" (læs feks: http://www.tog-sim.dk/index.php?name=...ic&p=78041 ), men også Ny Tønder Kommune, som jo tidligere har givet udtyk for at de ønsker en tilbundsgående behovsanalyse vedr. genåbningen af strækningen Tønder-Tinglev, samt ikke mindst mange borgere i sønderjylland og langs den sydlige vestkyst.
Med lukningen af sygehuset i Tønder, betyder det at mange mennesker nu bliver nød til at rejse til Sønderborg når de skal på sygehuset. Og jeg har hørt megen snak om at folk ville se det rare i at kunne tage toget til Sønderborg på den halve tid af hvad det tager andre offentlige transportmidler.
En anden ting er, at mange borgere langs den sydlige vestkyst længe har ønsket togforbindelse til tyskland, bla til indkøbsture (Esbjerg-Tønder-Nieböll). Noget der på et tidspunkt har kørt som forsøgsordning, med MEGET stor succes. Men som blev stoppet igen af DSB. Arriva skulle jo overtage banestrækningen.... og pludslig måtte man ikke køre på det sidste stykke af strækningen (BaneDK)!!!!.

En åbning af strækningen Tønder-Tinglev samt Tønder-Nieböll, vil også kunne aflaste en smule på "den danske hovedbane" på strækningen mellem Padborg-Lunderskov, da de "efterhånden meget få" (igen grundet regeringen og BaneDK) godstog som skal til Esbjerg vil kunne benytte ruten Tinglev-Tønder-Esbjerg (Hamburg-Tønder-Esbjerg).
De chikaner som regeringen/baneDK har lagt "som hændringer" er jo bla skyld i at Rallion ikke længere kører gods til Esbjerg Havn.. Med det resultat at lastbiltrafikken til Esbjerg Havn er steget med mange tusinder lastbiler i stedet... Og så røg trafiksikkerheden jo fløjten... De eneste godstog der kører (sjældent) på strækningen nu, er faktisk fra det tidligere Sydjysk Jernbane nu CFL Cargo Danmark ApS der gennem deres tyske moderselskab CFL Cargo Deutschland tidligere har ytret ønske om genåbning af strækningerne Nieböll-Tønder og Tønder Tinglev!!!!

En åbning for nævnte banestrækninger, vil som jeg ser det, samtidig passe godt ind i Esbjerg Havns masterplan der bla. forudser oprettelsen af en kombi-fragtterminal med godsbanegård ved Esbjerg Havn.

Så jo.. der er mange gode grunde og argumenter for at åbne de nævnte strækninger, og mange flere end jeg har nævnt her.... Derfor håber jeg, at det lykkes for jer, at vinde gehør for jeres forslag.

Jeg kan endvidere fortælle, at i Tysk øjemed er den tyske veskyst-jernbanestrækning Hamburg/Altona-Neumünster-Nieböll, en "hovedbane" mens strækningen Neumünster-Flensburg-Padborg kun er en sidebane.

Endvidere har jeg ladet mig fortælle at SPITZKE SPOORBOUW BV, i 2006 gav et bud på hvad det ville koste at åbne Tønder-Tinglev banen for gods.... deres bud var citat:"at for 4 millioner kroner kan banen genåbnes for kørsel med godstog med fuldt akseltryk og max hastighed på 45 km... På Aabenraa banen skal der skiftes ca. 1000 sveller så er den køreklar til godstog med fuldt aksel tryk og 60 km. Da skinnerne her er forholdsvis nye".
Det er sgu da en lille omkostning, tilgengæld for bedre miljø og trafiksikkerhed!!!!

SÃ¥ Frank.... Held og lykke til dig, Per Clausen og Rune Lund.

Bye the way.... hvis du har tid inden... så læs lige den her artikkel fra bladet Ingenøren http://ing.dk/artikel/19677?highlight...=DK-Benzin

MVH
Richard Bruns
Brugers avatar
RealRiddler

Begynder



Antal indlæg: 5
Tilmeldt: 23/1-2008
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 31/1-2008 16:39 (#153)

Det skal lige præciseres at undersøgelsen af Tønder-Tinglev banen er foretaget i efteråret 2006 og at Aabenraa banen blev undersøgt i August 2004. For sidst nævnte gælder at den i 1994, da man skulle køre skærver fra havnen, fik UIC 60 skinner pålagt og så sent som i foråret 2004 fik udlagt ballast og blev understoppet, derfor var det på daværende tidspunkt kun nødvendigt at skifte 1000 sveller for at køre gods og veterantog igen.

Tønder-Niebüll er åben for trafik, der kører dagligt passagertog imellem de to byer, problemet ligger nok snarere i at få indført et gennemgående tog imellem Esbjerg-Niebüll, uden skift i Tønder.

Carina Christensen skrev for nyligt at når det gælder gods og rest banerne: Slagelse-Næstved, Dalmose-Skælskør, Ringe-Korinth (Delvis), Vojens-Haderslev, Rødekro-Aabenraa så er disse strækninger nedlagt af forligskredsen og derfor et lukket kapitel.

Da man fra Trafikstyrelsen og BDK's side kræver at gods og rest banerne gennemgår en totalrenovering før de kan genåbnes, så skal der nok mere end tre-fem ugentlige godstog til at få politikerne til at investere så store beløb. Derfor skal man nok arbejde hen på at få passagertog til at køre på de nævnte strækninger hvis de skal reaktiveres. Det arbejder man på både på Fyn og i Sønderjylland, bla er opositionen på Christiansborg ved at undersøge hvad det vil koste at få Intercitytoget, der kører imellem Sønderborg og København, til at køre til Haderslev og Aabenraa også. Dette kan gøres på flere måder. Hvis først strækningerne er åbne kommer godstrafikken igang af sig selv, hvis der er kunder til det.
Man undersøger kun muligheden så der er lang vej igen.

De gods og rest baner man ikke vil køre passagertog på, burde man overdrage til godsoperatørerne for et symbolsk beløb og gøre ligesom i USA hvor operatøren selv afgør hvor meget han vil renovere en strækning, hastigheden bliver blot afstemt efter sporets tilstand, dette kunne man have gjordt på Tønder-Tinglev banen forlængst, for CFL kunne man med fordel køre den vej med en hastighed helt ned til kun 25 km/t. Men myndighederne forlanger at sporets tilstand skal være svarende til 140 km/t med ME lokomotiv hvilket er unødvendigt.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 11/3-2008 19:51 (#154)

Banedanmark har idag oplyst at der igen er interesse for reaktivering af Tønder-Tinglev banen og at man arbejder på en model for fremtidig drift, det er desværre ikke muligt at gå i detaljer om forhandlingerne eller sætte en tidsplan for en beslutning.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Horsecreek, 12/3-2008 16:13 (#155)

J.C skrev: Banedanmark har idag oplyst at der igen er interesse for reaktivering af Tønder-Tinglev banen og at man arbejder på en model for fremtidig drift, det er desværre ikke muligt at gå i detaljer om forhandlingerne eller sætte en tidsplan for en beslutning.

Men hvis dem der har vist interesse kan holde interessen, så behøver jeg heller ikke nogen dato. Grin
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af eg3104, 15/3-2008 13:42 (#156)

Bare rolig det skal de nok.

mvh marc
Brugers avatar
eg3104

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 16/12-2006
Bopæl: Sønderborg
Alder: 32
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af madsen, 18/3-2008 18:43 (#157)

Godset skal væk fra lastbilerne
(18. marts kl. 07:30) Af Red.


ûNår transport-afstanden er over 200 kilometer, er det mest hensigtsmæssigt at benytte jernbanen frem for lastbilen.ë

Det mener den tyske trafikminister Wolfgang Tiefensee, der går ind for en yderligere forhøjelse af den tyske vejskat, Mauten, skriver DVZ.

Det tyske transporterhverv har før kritiseret, at Tiefensee lader hånt om transportbranchen og giver den stadigt ringere vilkår.


Annonce - klik her
Bevola A/S
Brugers avatar
madsen

Medlem



Antal indlæg: 99
Tilmeldt: 28/5-2006
Bopæl: Gørding
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af RealRiddler, 19/3-2008 00:17 (#158)

Self. er det da en fordel at mere gods kommer over på jernbaner.

Og her hjemme er debatten om lastbiler jo oppe at toppe hver gang en cykelist bliver kørt ned af en lastbil. Så vil politikerne have bedre sikkerhed på vejene, mindre lastbiler i byerne osv osv... i kender jo rumlen... men hvorfor fanden lukker man så alle godsbaner, og tvinger afgiften på gods transport med tog i vejret? Bla er ralion sidste år stoppet med at køre gods til Esbjerg havn. Det kunne simpelt hen ikke svare sig for dem længere at konkurrere med lastbiler pga afgifter. Med det resultat at Esbjerg, som i forvejen var hårdt ramt af massiv lastbiltraffik i den helt tunge klasse (vindmølle transport, sværgods transport, transport af skorstene, 40fods containere osv) nu lige pludslig har fået ca 1500 lastbiler mere der skal igennem byen pr. måned. Dertil kommer alle de special transportere med saltsyre og andet pisse farligt stads der skal fragtes vidre ud til boreriggene!!!

Det giver jo ikke mening. Og desverre er de eneste politikere der kan se det, to socialdemokrater og 3 fra enhedslisten... resten tåger rundt i deres egen lille Hellerup verden hvor alt er rosenrødt!!!
Brugers avatar
RealRiddler

Begynder



Antal indlæg: 5
Tilmeldt: 23/1-2008
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 22/3-2008 20:54 (#159)

madsen skrev: Godset skal væk fra lastbilerne
(18. marts kl. 07:30) Af Red.


ûNår transport-afstanden er over 200 kilometer, er det mest hensigtsmæssigt at benytte jernbanen frem for lastbilen.ë

Det mener den tyske trafikminister Wolfgang Tiefensee, der går ind for en yderligere forhøjelse af den tyske vejskat, Mauten, skriver DVZ.

Det tyske transporterhverv har før kritiseret, at Tiefensee lader hånt om transportbranchen og giver den stadigt ringere vilkår.


Annonce - klik her
Bevola A/S


Ham Tiefensee er en mand med n....., ærgerligt at vi ikke har en mand som ham til Transportminister. Han fandt hurtigt ud af at det ikke var nødvendigt at gennemføre et dyrt forsøg med modulvogntog, fordi ifølge de tyske eksperter så ødelægger de mere end de gavner og dermed besluttede Tiefensee at de ikke skal indføres i Tyskland. Herhjemmme skal vi gennemføre et såkaldt "forsøg". Men sådan som politikere og myndigheder "jubler" allerede, så er det ikke et forsøg men reelt set en indførelse af modulvogntog der finder sted den dag "forsøget" starter.

Vi kan på ingen måde undvære lastbiler, men en stor del af godset kunne flyttes over på tog, hvis afgifterne for at benytte infrastrukturen harmoniseres og hvis transporterne kombineres meget bedre end man gør idag. De forskellige politiske partier må få mange støttekroner fra vognmands branchen siden lastbiler er den eneste transportform de har øje for.

Svenskerne går et skridt videre og siger at ved transport afstande over 100 km, bør gods køres på tog. Toget vinder, økonomisk og miljømæssigt, klart over andre transportformer.

Hvornår mon vi herhjemme opdager det?
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 22/5-2008 13:49 (#160)

Transportministeren forventer nu at en afklaring på spørgsmålet om drift af Tønder-Tinglev banen, først kan forventes i løbet af 2009.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: