Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Godsbaner

Udskriv debat

  Godsbaner
Skrevet af J.C, 10/11-2006 23:40 (#121)

En avisartikel om Tønder-Tinglevbanen:

http://www.jv.dk/...00427/1007
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af H-783, 11/11-2006 08:29 (#122)

Tja det var en skam. Men det er da godt at Dansk Jernbane Aps vil tage det op om et halvt årstid. Så mulighederne er der jo stadig
Brugers avatar
H-783

Meget øvet



Antal indlæg: 377
Tilmeldt: 7/7-2005
Alder: 34
Status:

Mvh

Nicolas


SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 11/11-2006 17:21 (#123)

H-783 skrev: Tja det var en skam. Men det er da godt at Dansk Jernbane Aps vil tage det op om et halvt årstid. Så mulighederne er der jo stadig


Bestemt positivt at man ikke helt har opgivet... måske man håber på en ny trafikminister i mellemtiden ?!

MM
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Kennie, 11/11-2006 19:01 (#124)

Jeg kan godt lide at men på Christiansborg siger at men vil har mere gods transport på skinner, men at man ikke gør noget for det er ikke til at forstå.
Der er mere ord end handling.
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie

SV: Godsbaner
Skrevet af Horsecreek, 12/11-2006 00:55 (#125)

Kennie skrev: Der er mere ord end handling.

Definitionen på politik.
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af 1993matias, 12/11-2006 09:38 (#126)

Det har du ret i!!!
Brugers avatar
1993matias

Erfaren bruger



Antal indlæg: 651
Tilmeldt: 28/8-2006
Bopæl: På mars....
Alder: 30
Status:

MVH 1993matias (alias Matias)
Smile smil til verden og den vil smile til dig Smile
http://home3.inet.tele.dk/parsig/TheEnd/

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 12/11-2006 21:42 (#127)

JydskeVestkysten havde igår en artikel i bladet om at DJ indstiller arbejdet med at får Tønder-Tinglev banen genåbnet, avisen har snakket med DJ direktør Paul de Kruiff, han fortæller bla.

At DJ på trods af at de har ventet ni måneder på tilladelse til at undersøge strækningen, nu indstiller arbejdet. Det skyldes, som Paul de Kruiff udtrykker det "tekniske handelshindringer" fra myndighedernes side, som bla har forbudt DJ at gennemkøre strækningen med en trolley.
Derudover indstiller DJ den jernbanetrafik der idag går over Bramming da det er for dyrt at køre den vej. Trafikken over Bramming for Hydro Aluminium er urentabel fordi den store omvej betyder en transport på seks timer. Hvis DJ fik lov til bare at køre 20 km/t på strækningen Tønder-Tinglev kunne turen klares på blot én time. DJ har tidligere nævnt at toget til Grindsted fortsætter da det mærkeligt nok kører med overskud, om det så skal køres via Padborg i fremtiden vides ikke.

DJ direktøren siger til avisen, at en istandsættelse af strækningen imellem Tønder og Tinglev vil koste tre-fire millioner kroner.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 7/12-2006 21:03 (#128)

En række medlemmer af folketinget har fremsat forslag om at opgradere jernbanestrækningen Ringe-Faaborg til kørsel med passagertog, Banedanmark anslår udgiften til at være ca 310 mio. kr
Se folketingets site under trafikudvalget lovforslag B10

Togene skal køre med samme interval som til Svendborg.

J.C

Aabenraa
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af 1993matias, 8/12-2006 10:33 (#129)

J.C skrev: En række medlemmer af folketinget har fremsat forslag om at opgradere jernbanestrækningen Ringe-Faaborg til kørsel med passagertog, Banedanmark anslår udgiften til at være ca 310 mio. kr
Se folketingets site under trafikudvalget lovforslag B10

Togene skal køre med samme interval som til Svendborg.

J.C

Aabenraa

Det er en god ide, men hvorfor ikke også genetablere de gamle lokalbaner i Jylland?
Brugers avatar
1993matias

Erfaren bruger



Antal indlæg: 651
Tilmeldt: 28/8-2006
Bopæl: På mars....
Alder: 30
Status:

MVH 1993matias (alias Matias)
Smile smil til verden og den vil smile til dig Smile
http://home3.inet.tele.dk/parsig/TheEnd/

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 12/3-2007 17:00 (#130)

På trods af at det nu er snart tre måneder siden at Tranportministeren, gav Banedanmark og Trafikstyrelsen besked på at kontakte DJ/CFL for at forhandle om en genåbning af godsbanestrækningen Tønder-Tinglev, så har DJ/CFL endnu intet hørt fra myndighederne. Shock

Jeg synes efterhånden at det er meget groft :evil:

Ansøgningen om en genåbning blev indsendt til Banedanmark/Trafikstyrelsen 07.11.2005
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 16/3-2007 22:10 (#131)

Så er der fremsat endnu et lovforslag i folketinget, lovforslag B115 "Kilde MM på Railorama"som omhandler følgende:

Anlæg af manglende dobbeltspor Vamdrup-Vojens og Tinglev-Padborg.

Strækningen Tinglev-Sønderborg udbygges til dobbeltspor, alternativt oprettes flere krydsningsspor så der er kapacitet til at iværksætte halvtimesdrift på strækningen.

Strækningen Tønder-Tinglev renoveres så det vil være muligt både at etablere passager og gods transport på strækningen.

Strækningerne Vojens-Haderslev og Rødekro-Aabenraa renoveres så det er muligt at etablere både gods og passager transport på strækningerne.

Strækningen Bramming-Ribe-Tønder udbygges til dobbeltspor. Alternativt opgraderes til 160 km/t og forsynes med de nødvendige krydsningsspor med henblik på timedrift og myldretids tog mellem Esbjerg og Tønder.

Strækningen Tønder-Niebüll renoveres.

Der oprettes et antal standsningssteder på de her omtalte strækninger.

Det er da godt nok noget af en mundfuld, lad os håbe at bare noget af det bliver gennemført, se evt mere på http://www.ft.dk/?/samling/20061/MENU...000002.htm lov- og beslutnings forslag fremsat af partigrupperne (oppositionens forlsag)
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af jwt1, 16/3-2007 23:58 (#132)

J.C skrev: Strækningen Bramming-Ribe-Tønder udbygges til dobbeltspor. Alternativt opgraderes til 160 km/t og forsynes med de nødvendige krydsningsspor med henblik på timedrift og myldretids tog mellem Esbjerg og Tønder.


Hvorfor lige 160km/t, der er da intet materiel der kører på den strækning i dag der kan køre over 120, er der. Er det ikke kun MR og Lint der kører der?
Brugers avatar
jwt1

Ekspert



Antal indlæg: 1376
Tilmeldt: 5/1-2005
Alder: 33
Status:

Hilsen Jacob

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 17/3-2007 00:46 (#133)

jwt1 skrev:

Hvorfor lige 160km/t, der er da intet materiel der kører på den strækning i dag der kan køre over 120, er der. Er det ikke kun MR og Lint der kører der?


Jeg kender ikke lige baggrunden for hvorfor man har valgt 160 km/t som strækningshastighed.

Men her tre gæt:

Der er måske et forslag mere undervejs der omhandler opgradering og etablering af jernbane imellem Bramming-Grindsted-Billund-jyske længdebane, her kunne så indsættes direkte tog imellem Tønder-Aarhus

at det er en fejl, de 160 km/t skulle have været på Tinglev-Sønderborg strækningen istedetfor.

man ønsker at indsætte hurtiggående tog imellem Esbjerg-Hamborg (Evt ferietog)


Man er en lille smule bagefter i tiden med forslaget f.eks.:

Dansk Jernbane Aps hedder idag CFL Cargo Danmark APS

Niebüll-Tønder Grænse strækningen bliver renoveret i April 2007 af neg Niebüll så det er kun Tønder-Tønder Grænse der mangler.

Endelig så anvender man tal fra 2001 i befolkningsstørrelsen på de nye standsningssteder.

Men alt i alt et interessant forslag som man kunne ønske ville blive realitet, helt eller delvist
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C
 
Redigeret af , 17/3-2007 00:51

SV: Godsbaner
Skrevet af 95mira, 17/3-2007 00:50 (#134)

J.C skrev:
Strækningen Tinglev-Sønderborg udbygges til dobbeltspor, alternativt oprettes flere krydsningsspor så der er kapacitet til at iværksætte halvtimesdrift på strækningen.


Halvtimesdrift på Sønderborgfingeren? Er det ikke at tage munden for fuld.
I øjeblikket kører der halvtomme ER-tog hver 2. time :roll:
Brugers avatar
95mira

Ekspert



Antal indlæg: 1238
Tilmeldt: 10/4-2004
Alder: 34
Status:

MVH
Mikkel

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 17/3-2007 00:59 (#135)

95mira skrev:
J.C skrev:
Strækningen Tinglev-Sønderborg udbygges til dobbeltspor, alternativt oprettes flere krydsningsspor så der er kapacitet til at iværksætte halvtimesdrift på strækningen.


Halvtimesdrift på Sønderborgfingeren? Er det ikke at tage munden for fuld.
I øjeblikket kører der halvtomme ER-tog hver 2. time :roll:


Jeg kan forestille mig at det er fordi der også er planer om, fra lokale kræfter at indsætte lokaltog imellem Sønderborg-Tønder, sammen med IC togene kan det måske give halvtimesdrift imellem Tinglev-Sønderborg, jeg er dog ikke helt sikker.

Hele forslaget er jo en ordentlig "mundfuld" og der er slået med den store hammer, så mon ikke det bliver reduceret lidt undervejs.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Kim_Christensen, 17/3-2007 10:27 (#136)

J.C skrev:
Hele forslaget er jo en ordentlig "mundfuld" og der er slået med den store hammer, så mon ikke det bliver reduceret lidt undervejs.


Beslutningsforslaget skal til afstemning i Folketinget som det er, hvis der under førstebehandling fremkommer indikationer der peger på generelle ønsker om at forslaget ændres, kan det gæres.
Sansynligheden for at forslaget som helhed bliver bragt til fald, netop fordi man på mange punkter har skudt over målet er dog meget stor.

160 i timen på tønderbanen til ære for nogle enkelte daglige tog, den holder ikke. Hvis alle tog skal op på 160, så må man undlade at betjene trinbrætterne undervejs, og Tønderbanen ophører dermed med at fungere som lokalbane også.

Halvtimesdrift til Sønderborg er skudt meget over målet. Timesdrift kunne gå, men stationsforholdene i Sønderborg er bestemt ikke blevet mere attraktive for passagererne eter nedrivningen af stationsbygningen, og både IC4, Fehmernbroen, TKVJ 12, og min hjemmeside når vist at blive færidge før Alsion gør det. Sønderborgbanen fungerer slet ikke som lokalbane, og efter min opfattelse vil de leste nok snarere ønske sig en opgradering af de buslinjer, ikke mindst X-Busserne fremfor en bane der i princippet har et helt forkert forløb.

Hilsen Kim
Brugers avatar
Kim_Christensen

Medlem



Antal indlæg: 112
Tilmeldt: 13/12-2006
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 18/3-2007 13:09 (#137)

Kim_Christensen skrev:
J.C skrev:
Hele forslaget er jo en ordentlig "mundfuld" og der er slået med den store hammer, så mon ikke det bliver reduceret lidt undervejs.


Beslutningsforslaget skal til afstemning i Folketinget som det er, hvis der under førstebehandling fremkommer indikationer der peger på generelle ønsker om at forslaget ændres, kan det gæres.
Sansynligheden for at forslaget som helhed bliver bragt til fald, netop fordi man på mange punkter har skudt over målet er dog meget stor.

160 i timen på tønderbanen til ære for nogle enkelte daglige tog, den holder ikke. Hvis alle tog skal op på 160, så må man undlade at betjene trinbrætterne undervejs, og Tønderbanen ophører dermed med at fungere som lokalbane også.



Halvtimesdrift til Sønderborg er skudt meget over målet. Timesdrift kunne gå, men stationsforholdene i Sønderborg er bestemt ikke blevet mere attraktive for passagererne eter nedrivningen af stationsbygningen, og både IC4, Fehmernbroen, TKVJ 12, og min hjemmeside når vist at blive færidge før Alsion gør det. Sønderborgbanen fungerer slet ikke som lokalbane, og efter min opfattelse vil de leste nok snarere ønske sig en opgradering af de buslinjer, ikke mindst X-Busserne fremfor en bane der i princippet har et helt forkert forløb.

Hilsen Kim


Hvilket forløb skulle Sønderborg banen have for at være ideel som lokalbane, skulle den gå mere Nordlig mod Aabenraa-Rødekro?? eller Sydligere mod Padborg??

Jeg må give dig ret i at hvis forslaget skal til afstemning som helhed og der ikke ændres i det, så har det nok ikke mange chancer, jeg er dog stadig i tvivl om hvad EL mener med halvtimesdrift på Sønder-Tinglev strækningen de skriver nemlig også noget om lokaltog til Flensborg og lokaltog der skal gå Nordpå fra Sønderborg, og hvorfor de vil køre med 160 km/t på Tønder-Bramming banen. Dobbeltspor på Sønderborgbanen og på strækningen Tønder-Bramming er urealistisk, en opgradering til f.eks. 120 på Tønder-Bramming og 140-160 km/t som max hastighed (som konkurrent til motorvejen) på Sønderborg-Tinglev strækningen var måske mere realistisk hvis det var det forslaget gik ud på.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Kim_Christensen, 18/3-2007 13:27 (#138)

J.C skrev:
Hvilket forløb skulle Sønderborg banen have for at være ideel som lokalbane, skulle den gå mere Nordlig mod Aabenraa-Rødekro?? eller Sydligere mod Padborg??


Hvis man viske rkortet ren, og starter forfra, ville idealet være at Banen mellem Sønderborg og Gråsten blev rettet noget ud, således at omvejen over Avnbøl bortfaldt.
Eftersom trafikken til/fra Sønderborg alene er anlagt på rejser mod nord, ville det være en ide hvis banen efter Gråsten søgte mod Åbenrå, og derfra ad den eksisterende bane til Rødekro.
Hvad angår rejser mod Syd, så er overgangstiderne i Tinglev i dag ikke særligt gode, man bruger i stedet buslinjerne 10 og 20 hvis man skal til Flensburg eller Padborg. Det synes jeg man burde fortsætte med. De burde udbygges, især BusXPress linjen til Husum ville have perspektiver hvis den ikke samtidigt skulle fungere som lokalbus hele vejen, hvilket gør rejsetiden for lang. Den burde have samme status som X-busserne.

Mht persontrafik på Tønder -Tinglev banen, så betjener buslinje 16 i dag lokalområdet på en måde som banen aldrig ville kunne kome til. Jeg tror ikke at en baneforbindelse Tønder-Tinglev ville få mere end 1-2 mellemstop, det ville give en lidt bedre betjening af Tinglev og Tønder, men en dårligere betjening af det mellemliggende område.

Hilsen Kim
Brugers avatar
Kim_Christensen

Medlem



Antal indlæg: 112
Tilmeldt: 13/12-2006
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 18/3-2007 15:05 (#139)

Kim_Christensen skrev:
J.C skrev:
Hvilket forløb skulle Sønderborg banen have for at være ideel som lokalbane, skulle den gå mere Nordlig mod Aabenraa-Rødekro?? eller Sydligere mod Padborg??


Hvis man viske rkortet ren, og starter forfra, ville idealet være at Banen mellem Sønderborg og Gråsten blev rettet noget ud, således at omvejen over Avnbøl bortfaldt.
Eftersom trafikken til/fra Sønderborg alene er anlagt på rejser mod nord, ville det være en ide hvis banen efter Gråsten søgte mod Åbenrå, og derfra ad den eksisterende bane til Rødekro.
Hvad angår rejser mod Syd, så er overgangstiderne i Tinglev i dag ikke særligt gode, man bruger i stedet buslinjerne 10 og 20 hvis man skal til Flensburg eller Padborg. Det synes jeg man burde fortsætte med. De burde udbygges, især BusXPress linjen til Husum ville have perspektiver hvis den ikke samtidigt skulle fungere som lokalbus hele vejen, hvilket gør rejsetiden for lang. Den burde have samme status som X-busserne.

Mht persontrafik på Tønder -Tinglev banen, så betjener buslinje 16 i dag lokalområdet på en måde som banen aldrig ville kunne kome til. Jeg tror ikke at en baneforbindelse Tønder-Tinglev ville få mere end 1-2 mellemstop, det ville give en lidt bedre betjening af Tinglev og Tønder, men en dårligere betjening af det mellemliggende område.

Hilsen Kim


Det ville jo nok være en god ide, som du siger at få en afgrening fra Sønderborg banen der går Nordpå, men den bør vel så have en større hastighed end idag for at kunne konkurerre med motorvejen, hvorvidt den så skal gå ind igennem Aabenraa by er måske en anden sag når det drejer sig om IC tog, den gamle jernbane traché fra Graasten til Aabenraa er bygget til med huse fra stationen i Aabenraa og helt ud til Styrtom og længere Vest på er terrænet meget kuperet, så det bliver måske svært at nå ind til den gamle Aabenraa bane, at føre den fra Styrtom og langs med hovedvejen ind til byen kræver at man lader den køre ind på en meget dyr anlagt strand og igennem et havne terræn på en havn som ikke er særlig begejstret for jernbanen.

Samtidig skal man bevare banen fra Graasten-Tinglev til lokal trafik, jeg mener stadig at et direkte tog imellem Tønder og Sønderborg med standsningssteder i Jejsing-Bylderupbov-Terkelsbøl og flere af de nedlagte stationsbyer på Sønderborg banen som der har været tale om, rent passager mæssigt er lige så oplagt en ide som trafikken imellem Tønder og Esbjerg, nu ved jeg ikke hvordan busserne kører imellem Tønder og Bramming og konkurerrer med toget der, men buslinjerne imellem Tønder og Tinglev bør nok omlægges så de fungerer som tilbringer til toget istedet. Et direkte tog imellem Tønder og Haderslev har jo også tidligere været på tale.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 18/3-2007 17:26 (#140)

Kim_Christensen skrev:
Eftersom trafikken til/fra Sønderborg alene er anlagt på rejser mod nord, ville det være en ide hvis banen efter Gråsten søgte mod Åbenrå, og derfra ad den eksisterende bane til Rødekro.

Hilsen Kim


Du går ud fra at trafikken i fremiden vil være anlagt ligesom i dag, men jeg mener at det er et spørgsmål om planlægning, så kan omstigningstiderne i Tinglev ændres således at trafikken fra Sønderborg ikke længere kan siges kun at være anlagt på rejser mod nord, men også mod syd og endda vest, da jeg tror på at Tønder-Tinglev ville kunne få de samme standsningssteder som J.C. nævner.

I det tilfælde at man fik en lokal forbindelse Tønder-Sønderborg, fx m afgang i de ulige timer hvor der ikke kører tog fra sdbg, kunne denne jo tilpasses de internationale tog i Tinglev, hvilket ville give helt andre og meget mere fleksible rejsemuligeder med tog i Sønderjylland end i dag.

Jeg tror også det er vigtigt at se busruterne som en mulighed for at tilføre passagerer til jernbanen, og ikke at se bus og tog som to konkurrerende størrelser.

mvh.
Mads Mikkel
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: