Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
Godsbaner

Udskriv debat

  Godsbaner
Skrevet af J.C, 3/8-2006 22:09 (#101)

Jeg har fået at vide at MY 1148 idag er ejet af en privat mand og har intet med NEG at gøre.

1148 står idag i Tønder uden motor men med ATC som endda skulle være opdateret.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af Niclas, 3/8-2006 23:05 (#102)

MY 1148 skulle hvis stå hos brøderne Haartmans i Tønder....
Brugers avatar
Niclas

Medlem



Antal indlæg: 192
Tilmeldt: 8/3-2005
Bopæl: Hobro, Nordjylland
Alder: 33
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 4/8-2006 21:33 (#103)

Driftchef hos Dansk Jernbane Aps Poul de Kruiff anslår at det vil koste nogle hundreder tusinde kroner at undersøge jernbanestrækningen imellem Tønder-Tinglev.
Men det er kun for den foreløbige rapport, som han forventer klar om en måneds tid. Den skal så forelægges de offentlige myndigheder, som skal give tilladelse til, at DJ laver en endelig og mere nøjagtig rapport. Først når den er vurderet af en uvildig, sandsynligvis udenlandsk ekspert, kan DJ sige, hvor meget en istandsætning vil koste, og om det kan betale sig.
At Poul de Kruiff vil have en udenlandsk ekspert ind og vurdere banen, skyldes undren over hidtidige bud fra BaneDanmark.
Den endelige afgørelse venter han at træffe om yderligere et par måneder.

Artikel i Jydske Vestkysten 4/8 2006
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 31/8-2006 18:35 (#104)

Arriva vil ikke køre på godsbaner



I en artikel i Jernbanen Nr 4 bliver Arriva direktør Johnny Hansen direkte spurgt om Arriva kunne tænke sig at reaktivere delvis nedlagte DSB-strækninger som eksempelvis Vojens-Haderslev,Rødekro-Aabenraa og Tønder-Tinglev svarer Johnny Hansen kontant og afvisende:
Med et for ringe passagerunderlag, dårlig sporvedligeholdelse og en række andre omkostningskrævende faktorer vil disse sidebaner ikke få Arriva som operatør, selvom de nævnte strækninger blev reaktiveret.
Der er heller ikke noget fremtidsperspektiv set fra Arrivas side i at genåbne sidebanen mellem Næstved og Slagelse.

Jernbanen Nr.4 August 2006
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af Horsecreek, 31/8-2006 19:14 (#105)

Man skulle jo heller nødig gøre en indsats for at få det til at fungere, så hellere overtage strækninger fra andre.
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 31/8-2006 22:26 (#106)

Horsecreek skrev: Man skulle jo heller nødig gøre en indsats for at få det til at fungere, så hellere overtage strækninger fra andre.


Det er jo nemmere at "udtvære" konkurrenter på strækninger der fungerer som at skulle til at bøvle med at få genåbnet og renoveret spærrede strækninger, se bare sikke et mas DJ har med Tønder-Tinglev banen.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af MSS, 1/9-2006 00:07 (#107)

Netop gutter Smile Men Arriva er jo heller ingen "græsrodsbevægelse" som DJ. Derfor sætter jeg personligt mere min lid til de små og kvikke end de store og tunge hvad den slags angår...
Tænk hvis DJ en dag får deres egne strækninger, så kan det da være at de også begynder at køre persontransport Smile
Spørgsmålet er bare hvor meget denne transport så må indtjene, før EU kræver den i udbud, hvor parasitvirksomheder som Arriva, Connex mv. så endnu engang kan trumfe sig igennem...
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 1/9-2006 12:13 (#108)

J.C skrev: Hvis der er nogen af jer der ser avisartikler kommuneplaner eller lignende eller hører noget i radioen, ser noget i tv, hvad der drejer sig om godsbaner, må i meget gerne skrive om det her da jeg gerne vil høre om det.

Det gælder hele landet også hvis der er privatbaner der er i fare.

På forhånd tak.


Dette gælder stadigvæk Wink
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 4/9-2006 03:01 (#109)

I Jernbanen nr. 4 kan man læse at man åbenbart har opgivet 2 strækninger her inden efterårets forhandlinger om jernbanen. i Ryomgaard har Banedanmark fjernet sporskiftet der forbinder sporet til Pindstrup med Grenaa banen. Banedanmark tror altså hverken på en genoptagelse af godskørsel til Pindstrup eller på en reaktivering af den nedlagte restbane Ryomgaard-Randers.

På Vestkysten har man på Industrivej og Blåbjergvej i Nr. Nebel fjernet spor og advarselsanlæg i overkørslen så banen fra Nymindegab ikke længere har forbindelse til Vestbanen.

Om dette er gjordt for at præge politikerne til at træffe en ønsket beslutning eller om det er gjordt fordi man er helt sikker på at strækningerne bliver fjernet vides ikke.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 6/9-2006 13:36 (#110)

J.C skrev: I Jernbanen nr. 4 kan man læse at man åbenbart har opgivet 2 strækninger her inden efterårets forhandlinger om jernbanen. i Ryomgaard har Banedanmark fjernet sporskiftet der forbinder sporet til Pindstrup med Grenaa banen. Banedanmark tror altså hverken på en genoptagelse af godskørsel til Pindstrup eller på en reaktivering af den nedlagte restbane Ryomgaard-Randers.


Randers-Ryomgaard er ikke en nedlagt restbane ejet af staten.

Ryomgaard-Pindstrup ejes af Novopan i Pindstrup.
Pindstrup-Randers ejes af kommunerne.

Kilde: Banedanmark

Men derfor er en reaktivering jo stadig mulig hvis kommunerne og Novopan ønsker det, på en del af strækningen kører DSB museum tog.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 19/9-2006 14:40 (#111)

Jeg har netop skimmet BaneDanmarks rapport om de forskellige genopretnings-scenarier igennem. Lad det være sagt med det samme: Mht. godsbaner er den meget tvetydig og uklar.

I afsnit 1.8 fastslås det under "Centrale forudsætninger for beregning og opstilling af scenarier" er at "bortset fra Grindstedbanen, som forudsættes levetidsforlænget frem til aftaleperiodens (nuværende forligsperiode. min kommentar) udløb, antages øvrige gods- og restbaner lukket." (s. 46)

I tabel 3.2.3 forudsættes en samlet udgift frem til 2014 for gods- og restbaner at være 35 mio, "for at disse nødlidende komponenter opgraderes". Jeg ved ikke, og det fremgår ikke, hvad disse penge skal bruges til.

Tabel 3.3.1 under "spor - heraf andet" står: I dag bruges ingen midler, men i de forskellige scenarier skal der bruges over 1 mia kr på disse. I scenarie 3-4 op mod 1,4-1,5 mia, mens i scenarie 1-2 "kun" ca. 1,3 mia kr. Igen fremgår det ikke hvad disse penge skal bruges til, men ifølge fodnoten er her indeholdt bl.a. udgifter til gods- og restbaner, men også meget andet, vistnok sidespor mm..

Ifølge tabel 3.3.2 under "spor - andet" ændres den "kritiske tilstand" for denne kategori IKKE i noget af scenarierne

Afsnittet om broer er ligeså tvetydigt, da scenarie 1-2 opererer med et totalt antal broer på gods- og restbaner på 20 (er det Grindstedbanen?), mens scenarierne 3-4 opererer med et totalt antal broer på gods- og restbanerne på hhv. 64 og 67 hvoraf de ca. 40 fornyes. Et andet sted fremgår at der i alt er (husker ikke tallet, men det var 3-cifret) broer på gods- og restbanerne.

Så der er alt i alt en del at være i tvivl om.

Mvh.
Mads Mikkel, Ã…rhus
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:

__________
Mads Mikkel

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 19/9-2006 22:00 (#112)

Ja puha den rapport er svær at tyde, hvis man vil prøve at finde ud af hvad Banedanmark mener at der skal ske med gods og rest banerne.

De politiske forhandlinger er gået igang. Så om ikke andet må vi jo snart få at vide hvad politikerne mener at der skal ske, om der skal en ny stor slagtning af jernbaner til eller om de måske overrasker os og genåbner nogle af strækningerne.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 20/9-2006 22:23 (#113)

madsmikkel skrev: Jeg har netop skimmet BaneDanmarks rapport om de forskellige genopretnings-scenarier igennem. Lad det være sagt med det samme: Mht. godsbaner er den meget tvetydig og uklar.

I afsnit 1.8 fastslås det under "Centrale forudsætninger for beregning og opstilling af scenarier" er at "bortset fra Grindstedbanen, som forudsættes levetidsforlænget frem til aftaleperiodens (nuværende forligsperiode. min kommentar) udløb, antages øvrige gods- og restbaner lukket." (s. 46)

I tabel 3.2.3 forudsættes en samlet udgift frem til 2014 for gods- og restbaner at være 35 mio, "for at disse nødlidende komponenter opgraderes". Jeg ved ikke, og det fremgår ikke, hvad disse penge skal bruges til.

Tabel 3.3.1 under "spor - heraf andet" står: I dag bruges ingen midler, men i de forskellige scenarier skal der bruges over 1 mia kr på disse. I scenarie 3-4 op mod 1,4-1,5 mia, mens i scenarie 1-2 "kun" ca. 1,3 mia kr. Igen fremgår det ikke hvad disse penge skal bruges til, men ifølge fodnoten er her indeholdt bl.a. udgifter til gods- og restbaner, men også meget andet, vistnok sidespor mm..

Ifølge tabel 3.3.2 under "spor - andet" ændres den "kritiske tilstand" for denne kategori IKKE i noget af scenarierne

Afsnittet om broer er ligeså tvetydigt, da scenarie 1-2 opererer med et totalt antal broer på gods- og restbaner på 20 (er det Grindstedbanen?), mens scenarierne 3-4 opererer med et totalt antal broer på gods- og restbanerne på hhv. 64 og 67 hvoraf de ca. 40 fornyes. Et andet sted fremgår at der i alt er (husker ikke tallet, men det var 3-cifret) broer på gods- og restbanerne.

Så der er alt i alt en del at være i tvivl om.

Mvh.
Mads Mikkel, Ã…rhus


Jo mere man læser i rapporten jo mere forvirret bliver man.

På side 88 står skrevet:

Gods og restbaner opdeles i hoved og sidespor.

Godsbaner hovedspor 116 km.
Godsbaner sidespor 53 km
Restbaner hovedspor 29 km
restbaner sidespor 51 km

Hvad menes med hoved og sidespor på gods- og restbaner Angry
Er der nogle gods- og rest baner der har sidespor og i så fald hvilke Angry

På side 103 står skrevet:

Der foretages levetidsforlængelse af gods- og restbaner frem til og med år 2014. Der skal således i den kommende aftaleperiode tages stilling til fortsat trafikering af strækningerne ud over 2014.

For øvrige sidespor gælder, at der er forudsat en såkaldt trimning af sporene, som kan nedbringe omfanget af sidespor med ca 30%. Såfremt det blev lagt til grund, at de resterende ca 70% skulle opretholdes, burde det nødvendig reinvertseringsbehov være betydeligt højere end det, der er forudsat her. Det er imidlertid Banedanmarks vurdering, støttet af Trafikstyrelsen, at omfanget af sidespor, efter grundig analyse, vil kunne nedbringes yderligere. Af samme årsag er der i rammeaftaleperioden kun afsat midler svarende til ca 1/3 af det niveau, der burde gælde, såfremt de anførte 70% af de nuværende sidespor skulle opretholdes permanent. Omfanget af de nødvendige sidespor , inklusive eventuelle anbefalinger til funktionalitetsændringer, afklares i et samarbejde imellem Banedanmark og Trafikstyrelsen i rammeaftaleperioden. Konsekvensen af den forudsatte trimning og de forudsatte budgetter er, at Banedanmark kan blive nødt til at afvise godsudveksling på visse stationer grundet sporenes tilstand.
der vil, for såvidt angår sidesporene, være et særligt samarbejde imellem banedanmark og Trafikstyrelsen i den kommende rammaftaleperiode om, hvilke krav fremtidens jernbane stiller til omfang og placering af sidespor.

Hvilke øvrige sidespor er der her tale om Angry Angry
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 21/9-2006 12:30 (#114)

J.C skrev: Der foretages levetidsforlængelse af gods- og restbaner frem til og med år 2014. Der skal således i den kommende aftaleperiode tages stilling til fortsat trafikering af strækningerne ud over 2014.


Lige dette afsnit lyder jo lovende nok. Hvis det ellers betyder at de gøres farbare med et minimum af vedligeholdelse...

MM
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 21/9-2006 14:08 (#115)

[quote="madsmikkel skrev:[/b]
J.C skrev:

Lige dette afsnit lyder jo lovende nok. Hvis det ellers betyder at de gøres farbare med et minimum af vedligeholdelse...

MM


Jo men som du også selv skrev og som man kan læse ud af både dit og mit indlæg, så er rapporten jo meget tvetydig så hvad skal man rette sig efter og hvad skal man tro på.

jeg ved stadig ikke hvad de mener med øvrige sidebaner, om det evt er firma sporene de mener, jeg mente bare at de var privat ejet Angry
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af madsmikkel, 3/11-2006 15:43 (#116)

Ifølge Lok-Report og med Der Nordschleswiger som kilde skifter DJ fra nytår navn og kommer til at hedde det samme som moderselskabet nemlig CFL Cargo. Det fremgår ikke af artiklen i hvor høj grad DJ derved mister sin selvstændighed som dansk datterselskab, men Paul de Kruiff udtaler sig skarpt om jernbanemyndighedernes manglende vilje til at skabe rammerne for godstransport på bane i Danmark.

MM
Brugers avatar
madsmikkel

Lidt øvet



Antal indlæg: 48
Tilmeldt: 16/6-2006
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af Horsecreek, 3/11-2006 16:39 (#117)


men Paul de Kruiff udtaler sig skarpt om jernbanemyndighedernes manglende vilje til at skabe rammerne for godstransport på bane i Danmark.

Har du den artikel på digital form så prøv at sende den til Skomageren (Flemming Hansen), partiernes trafik ordførere, Bane Danmark og Trafikstyrelsen.
Om de reagerer mere end at sende en svar mail, skal man nok ikke forvente. Men på den anden side, hvis ikke man stikker til dem så ofte som muligt, så sker der i hvert fald ikke noget.
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 4/11-2006 12:37 (#118)

madsmikkel skrev: Ifølge Lok-Report og med Der Nordschleswiger som kilde skifter DJ fra nytår navn og kommer til at hedde det samme som moderselskabet nemlig CFL Cargo. Det fremgår ikke af artiklen i hvor høj grad DJ derved mister sin selvstændighed som dansk datterselskab, men Paul de Kruiff udtaler sig skarpt om jernbanemyndighedernes manglende vilje til at skabe rammerne for godstransport på bane i Danmark.

MM


Med denne artikel og udmeldingen fra Banedanmark om at der ikke er afsat midler, i trafikaftalen af oktober 2006, til genåbning af nogen af de spærrede gods og restbaner ser det ikke alt for godt ud. Banedanmark oplyste forleden at der kun er afsat midler til at holde Grindstedbanen åben for trafik frem til 2014, for de øvrige gods og restbaner er der kun afsat midler til grundejerforpligtelser, ikke til genåbning. Dog så skulle trafikstyrelsen stadig være igang med at udrede det realistiske i at genåbne godsbanerne for trafik, det bliver nok svært når der ikke er afsat midler til det.

Det gør det så ikke bedre at DJ ikke kan få forretningen til at løbe rundt og muligvis indstiller en stor del af trafíkken i Danmark. Det var jo netop DJ der skulle være med til at redde godsbanerne, hvis der ikke er behov for godskørsel på banerne bliver de ikke genåbnet. Der er dog en lille chance for at DJ/CFL beholder nogle kørsler i DK og dermed er der også en lille chance for at de vælger at genåbne Tønder-Tinglevbanen da det kan spare dem for en del udgifter i forbindelse med transporter imellem Padborg og vest Danmark og Padborg og Niebüll.

At få noget nyt gennemført i jernbaneverdenen tager tid, nogen gange så lang tid at selskaber bukker under inden myndighederne reagerer, men det er vel også det der er meningen.

Poul de Kruiff er blevet ansat i DJ som direktør, frem til sommeren 2007 med det ene formål at rydde op i selskabet. Så inden da må der jo komme en afklaring. Så endnu engang må vi bare vente.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 5/11-2006 15:20 (#119)

Læs eventuelt denne artikel i Transportmagasinet:

http://www.transp...l?vside=16
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C


SV: Godsbaner
Skrevet af J.C, 6/11-2006 20:20 (#120)

DJ har idag meddelt at man indstiller arbejdet med at få Tønder-Tinglev banen genåbnet, det skyldes at myndighederne (Banedanmark/trafikstyrelsen) stiller ublu krav til udrustning og standart på strækningen.

Samtidig blev det oplyst at planerne om at køre godstog til Aabenraa er opgivet.
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: