Forum » Off Topic » Snik-Snak
Billededgallerier - komplette stammer eller enkelte elemente

Udskriv debat

  Billededgallerier - komplette stammer eller enkelte elemente
Skrevet af knudbe, 14/5-2006 01:28 (#1)

De fleste billeder i brugernes fotogallerier viser kun de enkelte stykker materiel (lokomotiver/vogne), men sådan noget kan man jo altid få, om ikke andet så via producenten.
Er det ikke langt mere interessant hvordan et helt tog er sammensat? Det fremgår jo ikke nogen steder, og sådanne billeder må jo give en langt bedre indtryk af togdriften i Danmark - både for nuværende og kommende tog-interesserede, men i høj grad også som materiale til senere jernbanehistoriske studier.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: Billededgallerier - komplette stammer eller enkelte elemente
Skrevet af Horsecreek, 14/5-2006 01:46 (#2)

Det er interessant du stiiler det spørgsmål. Jeg er selv her på det seneste begyndt at fokusere mere på de hele stammer end det enkelte stykke materiel. netop fordi det kan ses mange andre steder.

Samtidig forsøger jeg også at tage billeder ude fra strækningen (eller enden af perronen, hvor stationen ikke kan ses). Strækningsbillederne generes desværre af de der @#ä% forlængerledninger.
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


SV: Billededgallerier - komplette stammer eller enkelte elemente
Skrevet af DVG, 14/5-2006 01:56 (#3)

Jeg prøver også at få meget som muligt af en stamme dette er dog svært på fx Kh og andre gange vil mit kamera ikke som jeg vil og som Horsecreek siger så fremmer master ikke lige dette projekt.
Godstoge kan være svære fordi de er så lange men prøver da såvidt muligt
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 34
Status:


SV: Billededgallerier - komplette stammer eller enkelte elemente
Skrevet af Denvar, 14/5-2006 08:28 (#4)

Forstår ikke helt det med komplette stammer.. Er det Her en komplet stamme..
Eller skal den tages helt fra siden af eller? Smile
Brugers avatar
Denvar

Erfaren bruger



Antal indlæg: 944
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Aalborg
Alder: 34
Status:

Venlig hilsen
Dennis
Fotograf på: Transportgalleri.dk

SV: Billededgallerier - komplette stammer eller enkelte elemente
Skrevet af peter_enoe, 14/5-2006 10:54 (#5)

Denvar skrev: Forstår ikke helt det med komplette stammer.. Er det Her en komplet stamme..
Eller skal den tages helt fra siden af eller? Smile
ja det er en komplet stamme Grin
Brugers avatar
peter_enoe

Lidt øvet



Antal indlæg: 20
Tilmeldt: 29/12-2005
Bopæl: syd sjælland
Alder: 56
Status:


SV: Billededgallerier - komplette stammer eller enkelte elemente
Skrevet af knudbe, 14/5-2006 11:20 (#6)

Ja, det er et eksempel på en hel stamme.
Det er faktisk et glimrende billede, som viser hvor skidt det står til for jernbanedriften i Danmark. En jernbanehistoriker vil nyde et sæt billeder af sådan stammer fra den gang det var sammensat af spritnye røde vogne, henover tiden med de mosgrønne/muggrønne versioner til de nuværende blå...
Sådanne billeder vil sjældent komme fra producenter og operatører, så der er faktisk kun amatørfotograferne som kan fastholde denne udvikling.

Godstog: Ja, de er rigtig nok enormt lange, men hvis man er heldig og befinder sig i en god afstand kan man sagtens få et helt tog. Enkelte billeder på afstand kombineret med billeder der viser forskellige udsnit vil give en glimrende dokumentation af hvordan de store godstog er sammensat. Og serien behøver ikke være præcis fra samme tog, men kan godt være samme afgang taget over flere dage. Det skal selvfølgelig bare være nævnt i beskrivelsen.
Eksempler kunne være papirtoget, trætoget, containertoget, de lange gennemgående tyskland-sverige...

De der @#ä% forlængerledninger; dem slipper vi nok ikke helt for, men billeder af tog vil blive bedre hvis man tager den ud på strækningerne fremfor at tage dem på et stort stations/godsareal, netop på grund af ledningerne. Et godstog trukket af Railion EG vil nu også se malplaceret ud hvis ikke der er nogen ledninger Smile
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Billededgallerier - komplette stammer eller enkelte elemente
Skrevet af Denvar, 14/5-2006 11:53 (#7)

knudbe skrev: Ja, det er et eksempel på en hel stamme.
Det er faktisk et glimrende billede, som viser hvor skidt det står til for jernbanedriften i Danmark. En jernbanehistoriker vil nyde et sæt billeder af sådan stammer fra den gang det var sammensat af spritnye røde vogne, henover tiden med de mosgrønne/muggrønne versioner til de nuværende blå...
Sådanne billeder vil sjældent komme fra producenter og operatører, så der er faktisk kun amatørfotograferne som kan fastholde denne udvikling.

Godstog: Ja, de er rigtig nok enormt lange, men hvis man er heldig og befinder sig i en god afstand kan man sagtens få et helt tog. Enkelte billeder på afstand kombineret med billeder der viser forskellige udsnit vil give en glimrende dokumentation af hvordan de store godstog er sammensat. Og serien behøver ikke være præcis fra samme tog, men kan godt være samme afgang taget over flere dage. Det skal selvfølgelig bare være nævnt i beskrivelsen.
Eksempler kunne være papirtoget, trætoget, containertoget, de lange gennemgående tyskland-sverige...

De der @#ä% forlængerledninger; dem slipper vi nok ikke helt for, men billeder af tog vil blive bedre hvis man tager den ud på strækningerne fremfor at tage dem på et stort stations/godsareal, netop på grund af ledningerne. Et godstog trukket af Railion EG vil nu også se malplaceret ud hvis ikke der er nogen ledninger Smile


Ja, kan faktisk godt følge dig! Men i de fleste tilfælde skal du helt bruge bil eller cykel for at komme ud og få billeder fra strækningerne..

Grunden til mange nok også vælger stationer er at der kommer flere toge.. Det ved jeg da hvert fald fra mig selv. Men som du også siger, så er 1 billede ude fra strækningen i de fleste tilfælde bedre end 4 billeder inde fra stationen..

Her på det sidste har jeg også været ude med cyklen og tage billeder i naturen.. Kik evt. mit indlæg om opdateringer på Transport-siden.dk

Har også fanget et godstog i fuld længe her nord for Aalborg..

NJ godstog set forfra
NJ godstog set bagfra - i fuld længe

- Vil indvidere takke Morten (FC-leder) for tiderne til dette tillyste tog!
Brugers avatar
Denvar

Erfaren bruger



Antal indlæg: 944
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Aalborg
Alder: 34
Status:

Venlig hilsen
Dennis
Fotograf på: Transportgalleri.dk

SV: Billededgallerier - komplette stammer eller enkelte elemente
Skrevet af DVG, 14/5-2006 12:23 (#8)

knudbe skrev: Godstog: Ja, de er rigtig nok enormt lange, men hvis man er heldig og befinder sig i en god afstand kan man sagtens få et helt tog.


thumbs.fotopic.net/494029000108.jpg
Ja det kan man godt så længe kanmaraet vil tage billeder(som dette er eksempel på at den ikke gider) men her i københavns området er det ikke altid nemt at komme på afstand af toget unden at der stå et hus i vejen Wink
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 34
Status:


SV: Billededgallerier - komplette stammer eller enkelte elemente
Skrevet af knudbe, 14/5-2006 12:40 (#9)

Jeg har da den fulde forståelse for at det er svært at finde den rigtige position og det helt rigtige motiv. Og der står næsten altid noget i vejen Wink
Og jeg ved da også godt at der er tale om amatørbilleder som ofte er taget med cameraer der slet ikke er egnet til den slags, men på trod af de ringe odds så synes jeg at det lykkedes ganske godt for jer.

Og Dennis, ja jeg har set dine billeder. De er rigtig gode - præcis den slags jeg efterlyser - og det er da helt perfekt at man bruger ens kontakter så man får skabt mulighederne.

Og Lasse, hvad mener du med at kameraet ikke gider? Det er da et fint langt godstog du har fået der.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Billededgallerier - komplette stammer eller enkelte elemente
Skrevet af DVG, 14/5-2006 12:44 (#10)

knudbe skrev: Og Lasse, hvad mener du med at kameraet ikke gider? Det er da et fint langt godstog du har fået der.
mit kamera fys fast så jeg ikke fik godstoget i fuld længde( som var 17 vogne efter lokmotivet) på billedet er der "kun" 14ý og det ser trods alt bedre ud når man har hele toget
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 34
Status:


SV: Billededgallerier - komplette stammer eller enkelte elemente
Skrevet af Horsecreek, 14/5-2006 18:29 (#11)

knudbe skrev: De der @#ä% forlængerledninger; dem slipper vi nok ikke helt for, men billeder af tog vil blive bedre hvis man tager den ud på strækningerne fremfor at tage dem på et stort stations/godsareal, netop på grund af ledningerne. Et godstog trukket af Railion EG vil nu også se malplaceret ud hvis ikke der er nogen ledninger Smile

Jovist, når jeg tager billeder af togstammerne fra perronerne er det mere eller mindre sådan, at der er en mast på hverside af sporarealet med en overligger på tværs af det hele/meste. på mange strækninger er der master på begge sider af sporene, så materiellet kører inde i en "tunnel" af master. På min strækning mellem Roskilde og Hedehusene er der rigtig mange master, men det lykkedes også at tage gode billeder.
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:


SV: Billededgallerier - komplette stammer eller enkelte elemente
Skrevet af knudbe, 14/5-2006 21:27 (#12)

DVG skrev: mit kamera fys fast så jeg ikke fik godstoget i fuld længde( som var 17 vogne efter lokmotivet) på billedet er der "kun" 14ý og det ser trods alt bedre ud når man har hele toget


Er du tit ude for at kameraet fryser?
jeg har et Olympus som ofte fryser, og det er rigtig irriterende.
Hvad mon årsagen kan være?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: Billededgallerier - komplette stammer eller enkelte elemente
Skrevet af DVG, 14/5-2006 21:34 (#13)

Det er faktsik første gang for mig ellers er det bare et Canon kamera Wink
Brugers avatar
DVG

Ekspert



Antal indlæg: 1571
Tilmeldt: 16/5-2005
Bopæl: Bispebjerg
Alder: 34
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
IC3 eller IR4 - Spørgsmål Materiel 1 15-09-2013 18:58
Smart - eller? Snik-Snak 7 15-01-2011 16:02
RailWorks eller TRS? Andet 21 14-11-2010 01:46
Rejsekortet - succes eller fiasko? Real-Life-Tog 39 01-11-2010 21:21
Højre- eller venstrekørsel i Sverige Real-Life-Tog 5 10-05-2010 15:26
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: