Forum » Microsoft Train Simulator » Aktiviteter
Sønderborg-København/Helsingør

Udskriv debat

  Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af carlove, 16/5-2006 14:23 (#41)

Jeg var da overbevist om at der var en nedre grænse for hvad man kunne lægge ind til download lige som man har en etisk grænse for hvordan man opfører sig i skrift og tale. Jeg vil da foreslå at der var en gruppe som udarbejdede nogle retningslinier for hvordan man skal gebærde sig her og på OTK, så hvis jeg kunne være til hjælp stiller jeg mig gerne til rådighed.

Grin Grin Grin
Brugers avatar
carlove

Erfaren bruger



Antal indlæg: 594
Tilmeldt: 22/4-2004
Bopæl: København SV.
Alder: 91
Status:

Med venlig hilsen
Carlove


SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af torbens, 16/5-2006 15:17 (#42)

Hej bab.
Tak for svaret. Jeg har netop downloaded programmet og glæder mig til at afprøve det.
/torbens
Brugers avatar
torbens

Lidt øvet



Antal indlæg: 28
Tilmeldt: 14/3-2005
Bopæl: Tisvildeleje
Alder: 70
Status:


SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af bl, 16/5-2006 15:39 (#43)

Det har der altså aldrig været, og undertiden har det givet anledning til indlæg om andres ting, som har kunnet være temmelig hård i tonen, ligesom der undertiden har været rost ting, der måske aldrig skulle have været ude.

Og problemet med at indføre smagsdommere er jo også, hvem er i stand til, for ikke at sige være villig til, at være den, der skal vælge og vrage og hvordan vil det blive opfattet?

Under alle omstændigheder bør sådan en ordning i det mindste også have en pædagogisk funktion, hvor man kan anvise de allermest umulige forslag veje til at gøre tingene bedre, så det ikke ender op med at man kyser folk bort.

Men selvom det er en ordning, hvor betingelserne skal vejes på en guldvægt før de bliber implementert, er det i mine øjne en nødvendig ordning.

Og om man også skal have den på OTK, er en lidt anden sag, da tingene der foregår i klubregi og beslutningerne derfor tages af medlemmerne. Men jeg mener også, at det samme bør være gældende på OTK.

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af knudbe, 16/5-2006 20:02 (#44)

Jeg ved ikke rigtigt hvad jeg skal sige til dette...

Jeg gør tingene må min måde, og jeg synes at jeg kan være det jeg laver bekendt, både selve aktiviteterne og dokumentationen. Men det er jo blot nogle krav som jeg har stillet overfor mig selv, og jeg er da ikke sikker på at min kvalitetsmålestok er den korrekte. I hvertfald vil jeg ikke begynde at pådutte andre at følge mine normer.

Så som udgangspunkt, så mener jeg at når et værk uploades, så skal det have den nødvendige vejledning med, så brugeren blot har en chance for at få installeret og startet skidtet.
Altså hvis der er tale om en aktivitet, så skal det stå hvilken rute den skal køres på og hvilket materiel der skal bruges. Men der behøver ikke at stå hvad hvert stykke materiel skal bruge af lyd og kabine, da det må formodes at stå i materiellets vejledning.
Og så synes jeg at den skal gennemgå en test af andre inden den lægges til download, da det har vist sig at disse tests fjerne de værste fejl, omend ikke dem alle. Men dette punkt er der masser der er uenige med mig i.

Så, nej, jeg mener ikke at man kan lave et fyldestgørende vejledning. Man kan måske lave en henstilling til at visse retningslinier følges, men ikke noget som en moderator/admin vil kunne bruge som grundlag for at afvise at et arbejde lægges til download.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af bl, 16/5-2006 20:13 (#45)

Det vil så sige, at en aktivitet, der i virkeligheden blot er en Eplore Route fra den ene ende af landet til den anden uden videre skal have lov til figurere på samme niveau som de øvrige aktiviteter, der indeholder både det ene og det andet? Eller hvis jeg eller en anden uploader en gmax-firkant med 12 cirkler, så vil man kunne lægge den til download som en S-maskine? Så hvor går den nedre acceptable grænse?

Husk også på, at der er mange udenlandske "kunder", som stoler på, at det, der ligger til download her på siden også er af en vis kvalitet og så i øvrigt også repræsenterer det, det hævder at skulle ligne på rimelig vis.

Så det er altså ikke alene en manglende materielliste, der kan være årsag til en afvisning af nævnte aktivitet, men måske også indholdets standard?

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af knudbe, 16/5-2006 20:29 (#46)

Jeg synes nu ikke at man kan sige, at det at man ikke kan formulere nogle direkte krav til kvalitet, at man så bare kan gå over i den anden grøft og sige at alt kan uploades uanset hvordan det ser ud.

Men hvornår er noget "godt nok" og hvem skal vurdere hvornår det er det?
Det kan godt være let at sige at en ting absolut ikke er ok, men hvad med alle grænsetilfældene? Jeg vil meget nødigt skulle til at bedømme andres arbejder på den måde.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af Bab, 16/5-2006 21:00 (#47)

Man kan jo ikke gå ind og vurdere, om en aktivitet er god nok eller ej. Det er jo op til den enkelte. Nogle kan lide lange ture. Andre kan lide ture med meget trafik. Og andre igen kan lide ture, som er taget ud fra den virkelige verden.

Men ens for dem alle er jo, at der som minimum er nogle krav som skal opfyldes (og grunden til denne tråd).

1. Der skal være en aktivitet.
2. Der skal være en materiel liste.
3. Materiel skal være off. tilgængelig på det tidspunkt aktiviteten bliver lagt op.

Jeg kender ikke nok til repaint osv, men kunne da forstille mig et dokument, hvor painteren skriver han har fået tilladelse til at tegne på en vogn/lok osv.

Ruter er lidt sværere at komme ind på. Men det kunne f.eks være at der skal være et install program ligesom i den nye Denmark E, som også sørger for at køre bat filen.

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:


SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af knudbe, 16/5-2006 21:46 (#48)

Se nu er vi allerede ud og stille nogle unødvendige krav...

Der er flere fine baner som kommer i en RAR-fil med alle mapperne lige til at pakke ud. F.eks. Drammen-Kongsberg, Asensbanen, MFJ, HFHJ, Østbanen, SDK...
Ingen grund til at det distribueres som en EXE-fil, selv om det måske for nogen bliver lettere at installere.

Repaints; De skal som udgangspunkt indeholde den originale dokumentation, men om painteren skriver at han har fået tilladelse eller ikke skriver det ændrer ikke noget.
Her er det vigtigere at det i undermappen under TRAIN står om der skal installeres andet samt om det er downloadet som en del af en samlet pakke hvis pakken sporedes ud over flere mapper.

Aktiviteter: Punkt 2 og 3 kan jeg kun være helt enig i, men hvad mener du med punkt 1?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af Bab, 16/5-2006 21:55 (#49)

Det var jo derfor jeg skrev F.eks. Det var ikke krav. Ihvertfald ikke endnu, da jeg jo ikke ved hvad det bliver til, og om det bliver til noget overhovedet.

Du kan jo ikke vide om painteren har hentet tilladelsen. Derfor vil der altid være en gråzone ang. rettighederne. Uanset om der er en org. tekst eller ej.

Ruter: Igen et f.eks. Men da fejlen ofte er at folk "glemmer" at kører install.bat, ville det lette arbejdet for mange. Incl rute byggeren, som ikke skal svare på samme spørgsmål igen og igen.

Punkt 1 er det mest basale. Der skal jo være en APK fil.

Bab
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:


SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af bl, 16/5-2006 22:23 (#50)

Se, nu er I jo godt i gang med at føle efter, hvor grænsen går! Bab har jo allerede formuleret et par relevante punkter, og der må givet være flere. Men hvad siger "ejerne" af sitet her? Og kan det lade sig gøre at finde villige "smagsdommere", der også er villige til at tage eventuelle tæv?

Bjarne
Brugers avatar
bl

Ekspert



Antal indlæg: 1111
Tilmeldt: 16/4-2004
Alder: 79
Status:


SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af knudbe, 16/5-2006 22:47 (#51)

Det er jo let nok at sætte nogle minimumskrav til en aktivitet. Det har Bab faktisk allerede gjort, men er det nok? Det forhindrer jo ikke at der er nogen som "bare" laver en path med et enkelt tog. Er der nogen som ønsker at sætte minimumskrav til fornøjelsesværdien i en aktivitet?

Materiel: Jamen det er jo ikke kun repaint. Der er vitterligt nogen som sidder med deres små fingre og laver 3D-modellen helt fra bunden. Og når det er repaint så kan tilladelse være givet på mange forskellige måder.
Skal der foreligge dokumentation for rettighederne?
Skal der være installationsprogrammer som placerer det rigtigt eller er det tilstrækkeligt med en zip/rar-fil med mapper?
Skal der være consister med?

Ruter:
Skal der foreligge dokumentation for at elemnterne der er anvendt også må anvendes? (bygninger, træer, biler...)
Skal der være installationsprogrammer som placerer det rigtigt eller er det tilstrækkeligt med en zip/rar-fil med mapper?
Skal der være paths og start-aktiviteter med så den er køreklar?

Det jeg her har listet er blot nogle af de krav man kan stille hvis man vil, men vil man det, og hvad vil konsekvensen være?
Jeg frygter at der kommer nogle voldsomme diskutioner om hvem der skal blande sig i hvad, og at der er flere som simpelthen bare vil trække sig og ikke længere dele deres ting med andre.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af Steamhammer, 16/5-2006 23:01 (#52)

Jamen hov hov! Smile

Jeg mente skam ikke at man skulle stille nogle deciderede krav op, men blot henstillinger og det er jo noget ganske andet.

Vi kan jo ikke tvinge folk til at rette sig efter evt. regler, som måtte fremkomme af en evt. kvalitetsgruppe.

Foreløbig har carlove meldt sig, men er der ikke andre, som kunne tænke sig at deltage?
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator



Antal indlæg: 2332
Tilmeldt: 18/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 67
Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af Tjalfe, 16/5-2006 23:06 (#53)

Aktiviteten fra Sønderborg til Helsingør, kunne blive kaldt en path til DK2000E - Så kunne den jo netop godt ligge til download.

Der vil kunne laves meget ged med evt. regler, ved at kalde det noget andet.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af knudbe, 16/5-2006 23:08 (#54)

Hvad er det carlove har meldt sig til? Et smagsdommerpanel?

Jeg vil ikke melde mig, da jeg ikke synes om tanken. Jeg er med på at man kan sætte nogle retningslinier (guidelines) men de skal kun betragtes som sådan og ikke som en lov, og jeg synes ikke at det skal være en lille gruppe som skal sættes til at være dommere over alt og alle.

Hvis der skulle være nogen som lægger noget skod op, så kan brugerne kommentere det her i forum, klage til en fra admingruppen, eller endnu bedre; man kunne lave en "Anmeld produktet" som det kendes fra shoppen.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af Steamhammer, 16/5-2006 23:15 (#55)

knudbe skrev: Hvad er det carlove har meldt sig til? Et smagsdommerpanel?


Nu syntes jeg du strammer den Knud!

Hvis du prøver at læse mit sidste indlæg igen, så siger det vist alt.

Iøvrigt er der ingen der tvinges til at bruge eller rette sig efter de henstillinger der evt.. måtte komme, så lad nu være med at blæse en dårlig stemning op, som slet ikke behøves.
Brugers avatar
Steamhammer

Administrator



Antal indlæg: 2332
Tilmeldt: 18/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 67
Status:

Med venlig hilsen
Mogens (Steamhammer)

SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af knudbe, 16/5-2006 23:20 (#56)

Det var bestemt ikke min hensigt at stramme noget - tværtimod Wink

Og som Tjalfe er inde på, det vil være let at omgå for dem der ønsker at omgå det.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af Bab, 16/5-2006 23:21 (#57)

Jeg tror ikke knud læste ef af mine forrige indlæg. Man kan ikke være smagsdommer over en aktivitet. Fordi det er forskelligt hvad folk vil, og hvad de synes er sjovt. Derfor skal der være plads til alle former for aktiviteter. MEN derfor skal der stadigvæk være "krav" til, hvad der skal følge med til aktiviteten. Og det kunne bla. være nogle af de ting som er remset op. Evt mere eller mindre. Det skal der så være nogle som laver en guide over.

Bab.

P.s. Melder mig da også gerne. Ælsker at få klø. Så længe det er på en chat eller et forum.
Brugers avatar
Bab

Ekspert



Antal indlæg: 1577
Tilmeldt: 9/5-2005
Bopæl: Fredericia
Alder: 58
Status:


SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af knudbe, 16/5-2006 23:30 (#58)

Jo, jeg havde læst dit indlæg, men jeg tror at jeg havde misforstået Steamhammers indlæg (Undskyld Mogens).
Jeg havde opfattet udtrykket "kvalitetsgruppe" som et stående panel der skulle forestå en kvalitetssikring.

Men hvis vi lige trækker vejret dybt en gang...
Hvor mange gange har vi været ude for at noget der ligger til download ikke opfylder vores forventninger til hvad der ligger i pakken?
5 gange? 3 gange? 1 gang? - ud af hvor mange gange vi har downloadet?
Er det så mange gange at der er behov for at lave et sådan sæt retningslinier?
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af carlove, 17/5-2006 00:50 (#59)

Hej !
Det jeg meldte mig til var, at man som gruppe kunne støtte eventuelt nye som forsøger sig med en aktivitet, jjeg kan godt se Knud, du er så velfunderet udi dette her så du behøver ikke en "mild" håndsrækning, det er altid så nemt at trampe på andre der vil yde en indsats så alle kan få gavn af at være med på "Vognene" men det kan jo være lidt svært når man vil misforstå sådan noget ævl om "Smagsdommeri", det troede jeg hørte til i Folketingssalen.
:roll: :roll: :roll:
Brugers avatar
carlove

Erfaren bruger



Antal indlæg: 594
Tilmeldt: 22/4-2004
Bopæl: København SV.
Alder: 91
Status:

Med venlig hilsen
Carlove


SV: Sønderborg-København/Helsingør
Skrevet af knudbe, 17/5-2006 23:24 (#60)

Carlove, du skriver noget som får mig til at formode at du ikke har læst det jeg har skrevet eller forstået den ånd/mening det er skrevet i. Og jeg tror at der er nogle ganske generelle misforståelser i den dialog der er her, så jeg stopper nu så der ikke sker yderligere forviklinger.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
IC121 København - Århus Aktiviteter 18 14-01-2013 19:45
Hjælp til København H - Århus H (DK2000 H & Northen Denmark) Ruter 9 01-04-2012 17:42
København H Snik-Snak 1 12-07-2011 12:50
Neptun juni 1993 - København-Gedser Scenarios 4 24-03-2011 23:25
Diesel togsæt til Sønderborg Real-Life-Tog 11 08-11-2010 20:40
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: