Forum » Off Topic » Snik-Snak
Dansk payware... ?

Udskriv debat

  Dansk payware... ?
Skrevet af PeterFrost, 23/1-2006 11:31 (#1)

Lidt udledt af Tog-sim.dk's VIP, debat, som jeg faktisk støtter... Så kom jeg til at tænke lidt...

Jeg ved det har været oppe før, men... Vi snakker ikke beløb, eller noget bestemt materiel, men hvad er principperne hos folk ?

Rediger : Jeg har selv stem Ja, da jeg bl.a. har købt Amerikanske lokomotiver til TRS2004 Smile
Brugers avatar
PeterFrost

Ekspert



Antal indlæg: 1879
Tilmeldt: 2/3-2005
Alder: 39
Status:

 
Redigeret af , 23/1-2006 11:34


SV: Dansk payware... ?
Skrevet af Ghosttrain, 23/1-2006 11:34 (#2)

Hej

Generelt Ja til Dansk paywaremateriel, hvorfor dog ikke ? Brugerne betaler jo gerne en halv bondegård for feks Pro Train Grin Jeg synes at idéen er helt fin, og det er vist på tide at de 3D-designere der sidder og bygger alt vores rullende udstyr får lidt får en topklassemodel. Grin
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<
 
Redigeret af , 23/1-2006 13:01

SV: Dansk payware... ?
Skrevet af knudbe, 23/1-2006 11:58 (#3)

Jeg er bange for at man ikke kan sætte det op så sort og vidt...
Er der tale om en rute, en aktivitet, en vogn, et lokomotiv...
Hvad er prisen?
Er fremtidige opdateringer med i prisen?

Jeg bruger en massde materiel når jeg laver aktiviteter. Det vil så blive ganske dyrt, og ofte er der meget af materiellet jeg slet ikke bruger efterfølgende.
I så fald skulle jeg, når jeg fastsætter prisen for aktiviteten, indregne udgiften til købt materiel m.m. og på den måde vil brugeren af min aktivitet på en eller anden måde have købt materiel og rute to gange.

Så jeg vil sige det sådan: Jeg vil i enkeltstående tilfælde være villig til at betale for noget jeg gerne vil have, men så skal det ene og alene være for min egen skyld. Spørgsmålet var lidt oppe da jeg skulle til at lave en aktivitet baseret på EC 38, hvor jeg overvejede at købe nogle af de tyske ruter blot for at kunne sende den hele vejen til Hamburg, men da jeg spurgte til holdningen om dette, så kom der et rigtig godt svar, nemlig at jeg så ville begrænse udbredelsen til dem der havde valgt at købe de samme tyske ruter og det ville nok ikke være mange, så jeg skulle kun gøre det alene for min egen skyld.

Så hvor jeg tidligere var for at betalæe et mindre beløb, så vil jeg i dag generelt være imod, selv om der dog kan være enkelte undtagelser.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Dansk payware... ?
Skrevet af AndreasM, 23/1-2006 12:00 (#4)

PeterFrost skrev: Jeg ved det har været oppe før, men... Vi snakker ikke beløb, eller noget bestemt materiel, men hvad er principperne hos folk ?

Tror desværre ikke man kan lave sådan en afstemning, mange stemmer nej i håb om at du så stadig lader det være gratis. Jeg tror den eneste måde at få en rigtig statistik på det, er at udgive en paywaremodel, og så se hvor mange der køber den Smile
Brugers avatar
AndreasM

Erfaren bruger



Antal indlæg: 681
Tilmeldt: 26/2-2005
Bopæl: Brønshøj
Status:


SV: Dansk payware... ?
Skrevet af Tjalfe, 23/1-2006 16:23 (#5)

Det kommer fuldstændig an på hvad det drejer sig om.
Vil du give 100 kroner for et ME lokomotiv, der er så skævt at det ligner en MZ efter en påkørsel (Intet ondt ord om MZ, men formen er bestemt ikke i samme chanre)? Jeg vil ikke.
Derimod kan der godt falde en dadel af til virkelig godt udarbejdet matriel, ruter osv!

Beløbet bør naturligvis ikke være alt for dyrt, men selvfølgelig heller ikke så det bliver en dårlig handel for sælger - Men hvad er så en dårlig handel?
Jeg kan ikke forholde mig til om 3 timers arbejde skal give 200 kroners payware, eller om måske 2 mdr. skal. Tiden har ikke ret meget at sige om hvad kvaliteten er.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Dansk payware... ?
Skrevet af Thomas_, 23/1-2006 16:42 (#6)

Frankenstein skrev: Hej

Generelt Ja til Dansk paywaremateriel, hvorfor dog ikke ? Brugerne betaler jo gerne en halv bondegård for feks Pro Train Grin Jeg synes at idéen er helt fin, og det er vist på tide at de 3D-designere der sidder og bygger alt vores rullende udstyr får lidt får en topklassemodel. Grin


Jeg er bare bange for, at folk er interesseret når der laves forespørgsler på det, og når det så kommer til at folk skal punge ud, vil det halte lidt.. Jamen vi har da en ganske fin freeware model her, hvorfor så betale penge for en ny? Hvis man følger med i mange af de diskussioner der er her på tog-sim, vil man ofte se at folk er lige glade om det er korrekt, og om det ligner forbilledet, eller om det er en helt korrekt model som man måske har givet et symbolsk beløb for.. Så længe folk har den holdning, tror jeg ikke dansk payware kan lade sig gøre, hvis dem der laver det skal have noget ud af det.


knudbe skrev: Så hvor jeg tidligere var for at betalæe et mindre beløb, så vil jeg i dag generelt være imod, selv om der dog kan være enkelte undtagelser.


Et stykke payware i min terminologi, er som regel noget der er af en lidt højere kvalitet end det man han hente gratis, der følger vejledninger med, og man er sikker på om skidtet virker, når man installere det.. Det mener jeg som udgangspunk ikke man kan forvente ved et stykke freewaredownload. I de år jeg har lavet tog til henholdsvis MSTS og Trainz/TRS, ser man mange folk der ikke kan skildre de to ting fra hinanden. Man forventer det samme fra et freeware download, som hvis det havde været et stykke payware.. Det mener jeg ikke man kan.

Tjalfe skrev: Det kommer fuldstændig an på hvad det drejer sig om.
Vil du give 100 kroner for et ME lokomotiv, der er så skævt at det ligner en MZ efter en påkørsel (Intet ondt ord om MZ, men formen er bestemt ikke i samme chanre)? Jeg vil ikke.


Det forstår jeg intet af det her.. Prøver du at sige, at du generelt ikke ville købe en Me som payware, fordi du ikke brøds dig om udseenet på vognkassen? Eller fordi en Me til MSTS ligner en skadet Mz?

Tjalfe skrev: Derimod kan der godt falde en dadel af til virkelig godt udarbejdet matriel, ruter osv!

Hvis man ellers ser bort fra Pro Train, får man så somregel ikke kvalitets arbejde hvis man køber et stykke payware? Smile

Tjalfe skrev: Beløbet bør naturligvis ikke være alt for dyrt, men selvfølgelig heller ikke så det bliver en dårlig handel for sælger - Men hvad er så en dårlig handel?


Uanset hvad, vil det hvis man snakker om det danske markede, aldrig blive en god handel for sælger.. Der er simpelthen for få til at betale for en model der tager så lang tid at lave.. Man skal ikke prøve og regne timelønnen ud, så får man et chok.

Tjalfe skrev: Jeg kan ikke forholde mig til om 3 timers arbejde skal give 200 kroners payware, eller om måske 2 mdr. skal. Tiden har ikke ret meget at sige om hvad kvaliteten er.


Jeg vil meget gerne se en der kan lave et lokomotiv eller en vogn, eller for den sags skyld en route på 3 timer, der er værd at sælge. Hvis man kan det, må man være supergod.. Smile
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: Dansk payware... ?
Skrevet af knudbe, 23/1-2006 17:02 (#7)

togbilleder.dk skrev:
knudbe skrev: Så hvor jeg tidligere var for at betalæe et mindre beløb, så vil jeg i dag generelt være imod, selv om der dog kan være enkelte undtagelser.


Et stykke payware i min terminologi, er som regel noget der er af en lidt højere kvalitet end det man han hente gratis, der følger vejledninger med, og man er sikker på om skidtet virker, når man installere det.. Det mener jeg som udgangspunk ikke man kan forvente ved et stykke freewaredownload. I de år jeg har lavet tog til henholdsvis MSTS og Trainz/TRS, ser man mange folk der ikke kan skildre de to ting fra hinanden. Man forventer det samme fra et freeware download, som hvis det havde været et stykke payware.. Det mener jeg ikke man kan.
Jeg er ikke enig i dette synspunkt. Der er massert af eksempler på rigtig flot materiel, ruter, aktiviteter, alt sammen fordi vedkommende der laver det synes det er sjovt og samtidig sætter en ære i at det skal være så naturtro som muligt.
Jeg ved også at det ikke er alt der er lige pænt, men folk bliver dygtigere og dygtigere til at lave det. Der kan selvfølgelivg være situationer hvor der er et kapløb om at få noget ud så hurtigt som muligt, men det er da som regel også nydeligt.
togbilleder.dk skrev:


Tjalfe skrev: Derimod kan der godt falde en dadel af til virkelig godt udarbejdet matriel, ruter osv!

Hvis man ellers ser bort fra Pro Train, får man så somregel ikke kvalitets arbejde hvis man køber et stykke payware? Smile
Jeg ved ikke om payware er pænere end det freeware vi har nu
togbilleder.dk skrev:
Tjalfe skrev: Beløbet bør naturligvis ikke være alt for dyrt, men selvfølgelig heller ikke så det bliver en dårlig handel for sælger - Men hvad er så en dårlig handel?


Uanset hvad, vil det hvis man snakker om det danske markede, aldrig blive en god handel for sælger.. Der er simpelthen for få til at betale for en model der tager så lang tid at lave.. Man skal ikke prøve og regne timelønnen ud, så får man et chok.
Det vil under alle omstændigheder være på hobbybasis. Ingen vil kunne leve af det.
Så hvis en beslutter sig for at det han laver skal være payware, så må han også forvente at udbredelsen af hans værker bliver væsentligt forringet. Hvis man virkelig skal kunne få noget ud af det, så bliver det nok nødt til at være komplette pakker.
I øvrigt vil jeg nok ikke vælge payware når jeg så laver en aktivitet. Det vil også give en mindre udbredelse af mit arbejde.
togbilleder.dk skrev:
Tjalfe skrev: Jeg kan ikke forholde mig til om 3 timers arbejde skal give 200 kroners payware, eller om måske 2 mdr. skal. Tiden har ikke ret meget at sige om hvad kvaliteten er.


Jeg vil meget gerne se en der kan lave et lokomotiv eller en vogn, eller for den sags skyld en route på 3 timer, der er værd at sælge. Hvis man kan det, må man være supergod.. Smile

Intet seriøst kan laves på tre timer. I hvert fald ikke fra grunden.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Dansk payware... ?
Skrevet af Tjalfe, 23/1-2006 17:05 (#8)


Det forstår jeg intet af det her.. Prøver du at sige, at du generelt ikke ville købe en Me som payware, fordi du ikke brøds dig om udseenet på vognkassen? Eller fordi en Me til MSTS ligner en skadet Mz?

Jeg håber ikke jeg formulerede mig sådan.
Jeg synes MEerne er noget af det flotteste til MSTS!

Jeg mener at hvis det der eftersigende er en ME, men ligeså godt kunne være en skadet MZ skal ikke betales for, og slet ikke kræves noget for (Kunne lige så godt være et andet lokomotiv, der skal bare kunne ses forskel).


Jeg vil meget gerne se en der kan lave et lokomotiv eller en vogn, eller for den sags skyld en route på 3 timer, der er værd at sælge. Hvis man kan det, må man være supergod..

Selvfølgelig kommer en rute ikke bare frem på 3 timer - Bare valgt at skrive det sådan, så forskellen kan ses Wink
Det kan jo nemt tage 2 måneder at lave en rute, men også nemt komme op på 3 hvis der ikke arbejdes intenst.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: Dansk payware... ?
Skrevet af knudbe, 23/1-2006 17:36 (#9)

Det kan godt være at brugerne har de bedste intentioner, men så længe det er muligt at downloade gratis versioner, så vil det skulle være virkeligt flot hvis man skal til at betale for det.

Og det med betalingen vil enten være dyrt eller besværligt. Når en bruger har besluttet sig for at der skal bruges et stykke materiel, så skal det bruge nu. Det betyder betaling med kort. Altså skal sælger have opsat et betalingssystem og det er dyrt, så det gør man ikke bare for at sælge 3-4 artikler á 50 kr. om måneden. Markedet er simpelthen ikke stort nok herhjemme.

Hvis dte skal kunne lade sig gøre, så skal de enkelte udviklere gå sammen og få et fælles betalingssted - f.eks. kunne tog-sim.dk gøre det når nu VIP-betalingen er kommet på plads, hvis Morten så ville det. Men det vil igen kræve noget udvikling på sitet og det må de derefter kommercielle udviklere skulle betale direkte, de det ellers er VIP-brugerne der kommer til at betale for at andre skal tjene.
Men jeg tror ikke det nogensinde vil give overskud. I den sidste ende vil det være billigere for udviklerne bare æt lægge materiellet til fri download alligevel. Markedet er ganske simpelt ikke stort nok.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Dansk payware... ?
Skrevet af BlackChart, 23/1-2006 17:45 (#10)

Jeg har stemt ja, jeg vil skam gerne betale for enkelte enheder, jeg vil endda sige hellere det end en samlet pakke med en rute og 10 stykker materiel, hvor jeg reelt kun er interesseret i et enkelt lokomotiv...
Dog skal kvaliteten også være i top, det nytter ikke at nogle sælger et repaintet IR4 som så skulle ligne Øresundstoget, det skal i så fald være en 3D model af Øresundstoget der sælges...

Men igen, som Knud siger, det kræver betaling med kort da folk nok ikke gider vente et par dage på at få lov til at kunne hente det de har betalt for hvis de skulle overføre via bank...
Jeg vil skam gerne lægge betalingssystem til, men der ryger et lille gebyr på, som udvikleren må afse til drift af systemet da det så absolut ikke er helt billigt at have et sådan system kørende...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

SV: Dansk payware... ?
Skrevet af knudbe, 23/1-2006 17:59 (#11)

BlackChart skrev: Jeg vil skam gerne lægge betalingssystem til, men der ryger et lille gebyr på, som udvikleren må afse til drift af systemet da det så absolut ikke er helt billigt at have et sådan system kørende...

Og det var netop det jeg også så som et problem.
Hvis ikke det sikres at driften af dette paywarebetalingssystem dækkes 100% af dem der lægger kommercielt materiel til rådighed via dette system, så vil det betyde at der tilgår et tilskud fra VIP-kontingentet.
Vil det ikke kunne ødelægge det som tog-sim.dk er baseret på?
Vil det ikke ændre tog-sim.dk til at være en kommerciel handelssite?

Og som jeg har nævnt før, så tror jeg at det vil blive en underskudsforretning når alt tages i betragtning.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Dansk payware... ?
Skrevet af jraaby, 23/1-2006 21:28 (#12)

I wouldn't pay for anything for MSTS, now that KRS & TMTS are on the way.

Normally for 250DKK in England you can get a medium size route, 20 activities, 10 trains - for example from this company: http://www.makingtracks-online.co.uk/. That's the kind of thing I would pay for. 100DKK is a lot for one locomotive, I think.

So long as payware can be repainted, and repaints uploaded, then I support it. Otherwise it's a very closed community.
Brugers avatar
jraaby

Erfaren bruger



Antal indlæg: 888
Tilmeldt: 21/4-2004
Alder: 35
Status:


SV: Dansk payware... ?
Skrevet af BlackChart, 23/1-2006 21:31 (#13)

Der er ingen der har snakket om 100 DKK, Jens...

Hvad nu hvis det var (tænkt eksempel) 5 DKK for et lokomotiv eller en vogn og f.eks. 20 DKK for et togsæt??
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

SV: Dansk payware... ?
Skrevet af knudbe, 23/1-2006 21:33 (#14)

Jens, Vi er helt enige.

Og igen - jeg tror ikke på at det vil kunne gennemføres på amatørbasis.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Dansk payware... ?
Skrevet af knudbe, 23/1-2006 21:34 (#15)

Jamen Morten....

Med de priser så bliver det jo helt ædt op i administration.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Dansk payware... ?
Skrevet af BlackChart, 23/1-2006 21:39 (#16)

Det kan vi sikkert sagtens blive enige om...Men som jeg skrev...Tænkt eksempel...Det var bare lige nogle tal der blev trukket op af lommeulden...
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

SV: Dansk payware... ?
Skrevet af jraaby, 23/1-2006 21:40 (#17)

Tjalfe skrev: Vil du give 100 kroner for et ME lokomotiv...

5 kr. for a locomotive is a better price!
Making Tracks is a group of people that have been making freeware since 2001, but now work together to make commercial products as well as freeware (they upload one new freeware item a week). This is a good way for "amateurs" (people with other jobs) to make high quality models for profit.
Brugers avatar
jraaby

Erfaren bruger



Antal indlæg: 888
Tilmeldt: 21/4-2004
Alder: 35
Status:


SV: Dansk payware... ?
Skrevet af Loke, 23/1-2006 21:56 (#18)

MÃ¥ jeg lige blande mig Shockops:

Vil ikke ha noget imod at betale for et tog/togsæt eller "rute" for den sags skyld . Cool
Dog vil jeg så gerne have "garanti" Pfft for at det virker med det jeg har installeret, m.h.t. tog og ruter, da alt for mange versioner er "lagt" til download uden at de kan "bruges" :cry: , og hermed :top: , uden at støde de der laver de flotte "skin`s" til togene, og som derfor ikke "kan" bruges, da en "enkelt" lille detalje kan få MSTS til at gå ned. :cry:
Hvis man vil "køre" med de "uroginale" skins , er det en privat sag :top: , men de der laver aktiviteter, bør/skal bruge de/det originale design, hvis jeg vi/jeg betale for noget. Cool

SÃ¥ til de der laver forskellige skins til de forskellige tog. ! ! ! :top:
Lad være med at ændre i det originale, ( har ikke forstand på det ) , men jeg har til dato oplevet mange problemer med at "MSTS" går ned p.g.a. at et skin, er "omdøbt eller ændret" :cry: , og således, at man skal have 2 af samme slags tog/consist`s liggende..............
Intet er/kan være mere irreterende end at MSTS "brokker sig over at "det eller det" er galt, og hermed kommer med den msg. ( MSTS Lukker ned / vil du "sende eller ikke" ) Shockops:

Blot min mening om det Danske MSTS og det der nu er/kan eller vil blive "commercielt" . :roll: Grin Cool
Brugers avatar
Loke

Erfaren bruger



Antal indlæg: 574
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Vestjylland
Alder: 69
Status:

M.v.h. Loke Freelance Rutebuilder

SV: Dansk payware... ?
Skrevet af knudbe, 23/1-2006 23:00 (#19)

Jo, men hvis jeg nu vil lave nogle aktiviteter, og jeg skal betale for materiellet for at jeg kan lave dem, skal aktiviteterne så også være payware eller skal jeg have en direkte udgift på at lave dem?
En aktivitet taget sgu ret lang tid at lave og inden den er færdig har jeg kørt den igennem så mange gange at jeg nok ikke gider køre den igen bare for sjov...
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]


SV: Dansk payware... ?
Skrevet af Ghosttrain, 24/1-2006 08:48 (#20)

Prøv at se på The Train, dér kan du finde ret mange aktiviteter til PRO TRAIN, og de er da ikke payware, og jeg går da stærkt ud fra at de Tyske brugere selv har måttet betale for deres udgave af PRO TRAIN.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
Endelig dansk materiel til RW Materiel 9 22-03-2015 17:23
dansk rute Ruter 3 19-01-2012 12:09
MSTS på dansk? Andet 3 31-08-2010 10:16
Svensk-dansk rute Generelt 5 08-05-2010 16:22
Video - Dansk tog Real-Life-Tog 21 14-03-2010 15:34
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: