Forum » Off Topic » Færger
Warnemünde eller Rostock?

Udskriv debat

  Warnemünde eller Rostock?
Skrevet af Marc, 28/8-2005 22:25 (#1)

Jeg har lige et lille kort spørgsmål.

Dengang der stadig blev transporteret togvogne via Gedser overfarten, var det så kun Warnemünde som var grænsestationen, eller blev Rostock Havn også brugt?
Jeg ved nemlig at der er/var spor fra Rostock Havn til Rostock Hbf.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:



SV: Warnemünde eller Rostock?
Skrevet af lbr40, 28/8-2005 23:35 (#2)

Hej Marc,

Den daværende DDR grænsestation (havn) var Warnemünde, som blev brugt af både tog- og biltrafik. Har selv prøvet det flere gange... Shock
Jeg tror, at sporene til Rostock Havn blev brugt til godstrafik til/fra skibsvæftet og de anløbende fragtskibe.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Warnemünde eller Rostock?
Skrevet af Marc, 29/8-2005 00:42 (#3)

Ja det tænkte jeg nok. Det kunne jo godt have været at godsvogne blev sejlet til Rostock, og passagervogne til Warnemünde.

Men mange gange tak for svaret Grin
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Warnemünde eller Rostock?
Skrevet af Ghosttrain, 29/8-2005 09:11 (#4)

Hej Marc

Efter mit bedste vidende er der ikke nogen jernbanefærgehavn i Rostock, dette skulle være en af grundene til at der ikke idag er en direkte forbindelse København-Berlin via Gedser, og vi skal helt sikkert ikke regne med at bystyret i Rostock/Warnemunde vil give tilladelse til at færgehavnen i Warnemunde bliver genåbnet. Efter hvad jeg har hørt er næsten alt hvad der af spor til færgehavne fjernet helt. Det eneste der skulle køre på skinner i det område idag er sporvogne / Lightrailtog.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<
 
Redigeret af , 29/8-2005 16:48

SV: Warnemünde eller Rostock?
Skrevet af lbr40, 29/8-2005 11:10 (#5)

Hej,

Faktisk forstår jeg ikke, man nedlagde togforbindelsen via Gedser til Berlin. Det er dog den korteste vej. Der har, hvad jeg har hørt, været tale om at genåbne forbindelsen igen, men det er vel gået i sig selv endnu engang.
Hvis forbindelsen åbnes, skal sporene alligevel renoveres. Nu kan jeg ikke huske, hvilket år ruten blev nedlagt, men jeg tror, det var et sted omkring 1993-94, for da jeg var i Leipzig sidste gang i 1995 måtte jeg med toget køre via Hamburg Hbf / Stendal.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Warnemünde eller Rostock?
Skrevet af Marc, 29/8-2005 15:39 (#6)

Det er ganske rigtigt, Der var for nogle år siden tale om at genoptage togtrafikken via Gedser, specielt i forbindelse med at de gamle østlande kom med i EU, hvilket kunne betyde at der var brug for flere internationale forbindelser mellem øst og vest.

Jeg synes personligt at det er tåbeligt at man kan komme til Prag direkte fra Århus med tog, men fra København skal man skifte op til flere gange for at komme dertil. At der ikke er nogen direkte forbindelse imellem København og Berlin er i sig selv temmelig underligt, da Berlin er en af Europa's største byer.
Desværre har storebæltsbroen jo stortset dræbt alt hvad der hedder international trafik :roll:
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Warnemünde eller Rostock?
Skrevet af lbr40, 29/8-2005 16:12 (#7)

Hej Matc,

Du har da helt ret. Jeg betragter strækningen København - Hamburg som en "sidestrækning" i den internationale "nær"-trafik, idet man jo skal skifte, hvis man skal videre. I "gamle" dage kunne man f.ex. komme til München eller Paris fra København uden togskift.
Med hensyn til Gedsdr - Warnemünde kunne det tænkes, at man venter på en afgørelse om en broforbindelse mellem Rødby Havn og Puttgarten, men det varer længe, tror jeg.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

SV: Warnemünde eller Rostock?
Skrevet af knudbe, 29/8-2005 19:49 (#8)

Nu er "længe" jo en udefinerbar størrelse, men jeg tror nu ikke at det varer så længe endda - når man tænker på "længe" i forbindelse med større brobyggerier. Bare tænk på hvor "længe" og hvor mange gange indenfor de sidste 100 år at en Øresundsbro har været drøftet Smile
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Warnemünde eller Rostock?
Skrevet af nicolaihenrik, 30/8-2005 13:58 (#9)

Jeg tror også, det er sidste generation færger, der nu sejler mellem Rødby-Puttgarten, - dén Fehmer Belt-bro kommer indenfor 10 år, hvadenten vi kan lide det eller ej...
Sad
Brugers avatar
nicolaihenrik

Erfaren bruger



Antal indlæg: 617
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 64
Status:

OTK
...Ham med blyskibene...
Moderator

SV: Warnemünde eller Rostock?
Skrevet af knudbe, 30/8-2005 20:39 (#10)

Det syntes jeg nu ikke gør så meget. Det vil kunne øge hyppigheden af internationale tog på strækningen Lolland/Falster-København-Stockholm
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Warnemünde eller Rostock?
Skrevet af , 30/8-2005 20:50 (#11)

ja det kunne jo værer meget godt med flere internationale tog..... men hvis der overhoved kommer en bro... så tror jeg også der næsten skulle komme et andet spor på lolland fra Vordinborg til Rødby.. for hvis det ikke kommer... tror jeg næppe sådanne ting kan ske.... jeg tror nemlig at de spor er rigelig belastede om morgen og aftenen..... ( ikke fordi jeg bor der og ved det... men det kunne jeg tænkte mig til det )
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: Warnemünde eller Rostock?
Skrevet af knudbe, 30/8-2005 20:53 (#12)

Hvis der bliver råd til en bro med jernbane, så bliver der nok også råd til et ekstra spor på den strækning Smile
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Warnemünde eller Rostock?
Skrevet af Marc, 30/8-2005 23:27 (#13)

Det ville også kræve at Lübeck - Puttgarden strækningen fik dobbelspor. Jeg mener heller ikke at sporerne er i den bedste stand på den strækning.

Der er bare én ting som jeg har spekuleret lidt over. Grunden til at man holdt op med at køre de mange nattog via Rødby/Puttgarden, var det ikke fordi at man syntes at ruten var for langsom med færge og alt det? Men at lade turen går over Fyn/Jylland tager jo længere tid!?. Shock

Fx. Jeg var i 1996 med NordExpressen fra København, og jeg skulle af i Köln.
Toget afgik fra København 20:50 og var i Köln omkring 07:00 cirka

Hvis man skal fra København til Köln i dag, skal man jo benytte EN toget via Fyn/Jylland. Det ankommer også til Köln omkring det tidspunkt. Til gengæld starter det i København 2 timer tidligere...
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Warnemünde eller Rostock?
Skrevet af knudbe, 31/8-2005 01:17 (#14)

Marc skrev: Det ville også kræve at Lübeck - Puttgarden strækningen fik dobbelspor. Jeg mener heller ikke at sporerne er i den bedste stand på den strækning.

Jamen der vil nok også blive sat penge af til det samtidigt. Det er jo et dansk-tysk-EU-projekt.
Marc skrev: Fx. Jeg var i 1996 med NordExpressen fra København, og jeg skulle af i Köln.
Toget afgik fra København 20:50 og var i Köln omkring 07:00 cirka

Hvis man skal fra København til Köln i dag, skal man jo benytte EN toget via Fyn/Jylland. Det ankommer også til Köln omkring det tidspunkt. Til gengæld starter det i København 2 timer tidligere...

Det er vel også derfor at man vil bygge den bro Smile
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Warnemünde eller Rostock?
Skrevet af Jimbow, 31/8-2005 14:56 (#15)

Grunden til at man ikke kører andet end maks 2 sæt IC3 over med Rødby-Puttgarden, er at der kun er ET spor på de nye færger (som jo startede i 1997.) Derfor ville man enten skulle køre med et meget kort nattog, eller sejle over af flere gange. Men det duer jo ikke...

Jeg syns det er lidt dumt at man ikke har lavet mere end et spor på de færger. Nogle gange er det vel næsten for lidt med kun to sæt på den strækning. Jeg har engang set billeder af tre eller flere sæt IC3 på EC-linien, så det er vel muligt at man nogen gange kører med flere sæt og lader de overskydende sæt blive i Rødby?
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Warnemünde eller Rostock?
Skrevet af Marc, 31/8-2005 15:05 (#16)

Jimbow skrev: Grunden til at man ikke kører andet end maks 2 sæt IC3 over med Rødby-Puttgarden, er at der kun er ET spor på de nye færger (som jo startede i 1997.) Derfor ville man enten skulle køre med et meget kort nattog, eller sejle over af flere gange. Men det duer jo ikke...

Jeg syns det er lidt dumt at man ikke har lavet mere end et spor på de færger. Nogle gange er det vel næsten for lidt med kun to sæt på den strækning. Jeg har engang set billeder af tre eller flere sæt IC3 på EC-linien, så det er vel muligt at man nogen gange kører med flere sæt og lader de overskydende sæt blive i Rødby?


Der kører skam et EC-tog med tre IC3 sæt. Jeg mener at det ene sæt kun kører til Nykøbing F
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:



SV: Warnemünde eller Rostock?
Skrevet af lbr40, 1/9-2005 13:57 (#17)

På MDR1 Internetradio har jeg lige hørt, at Warnemünde Havn også bruges til anløb af store krydstogtsskibe. Lige nu ligger "Norwigian Juvel" til kaj med masser af turister. Skibet sejler i aften videre til København, hvor det så sikkert vil kunne ses på Langelinie i morgen.
Brugers avatar
lbr40

Ekspert



Antal indlæg: 1993
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Gl. Ølstykke
Alder: 79
Status:

--------------------------
Med venlig hilsen
Lorenz Birkedal (lbr40)
Projekt. Stralsund - Sassnitz - http://www.rail-works.dk/forum/viewforum.php?f=9

Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
IC3 eller IR4 - Spørgsmål Materiel 1 15-09-2013 18:58
Smart - eller? Snik-Snak 7 15-01-2011 16:02
RailWorks eller TRS? Andet 21 14-11-2010 01:46
Rejsekortet - succes eller fiasko? Real-Life-Tog 39 01-11-2010 21:21
Højre- eller venstrekørsel i Sverige Real-Life-Tog 5 10-05-2010 15:26
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: