Forum » Off Topic » Færger
Ursula og Regula

Udskriv debat

  Ursula og Regula
Skrevet af Marc, 14/6-2005 16:02 (#1)

Jeg kan huske da disse færger sejlede mellem helsingør og Helsingborg. Ikke ligefrem de mest komfortable færger, men de var nu alligevel ret hyggelige at sejle med. Hvad skete der nogrnsinde med dem? Fordi jeg mener da ikke at de var så gamle enda. Hvad var overhovedet grundlaget for at tage dem ud af drift? Jeg husker kun noget om at det vagte meget vrede hos svenskerne da det skete.
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:



SV: Ursula og Regula
Skrevet af nicolaihenrik, 14/6-2005 18:00 (#2)

Hejsa Marc!

Ursula var bygget 1973, ombygget 1985 og blev solgt 1997 till MARITIMA CHAN KANAAB SA, Mexico. Nyt Navn: M/S COZUMEL II

Regula var bygget 1971, ombygget 1985 og blev solgt 1997 til SAAREMA
LAEVAKOMPANII, Estland.

Når du skriver, at de ikke var specielt komfortable, så må det være fordi, du aldrig nåede at sejle med DSBs ældre færger på ruten! Disse havde langt mindre indenbords faciliteter end SFLs færger: - stort set havde de kun cafeteria, kiosk og vekselkontor samt nogle hvilestole, hvor Regula, Ursula (og Betula) havde både Restaurant, Cafeteria, Bar, legerum samt supermarked.

De to færger var nærmest identiske og var de sidste bilfærger, som Liniebuss (LB-färjorna) fik bygget. De sejlede i mange år sammen med M/F Betula (196Cool og M/F Carola (1964). De nåede altså at sejle både som Liniebuss-, Scandinavian Ferry Lines-, og Scandlines-færger

- Men historien om LB/SFL og DSB på HH-overfarten (og konkurrencen mellem dem) er en lang historie, som utvivlsomt nok skal blive taget op i
kommende indlæg.

Hygge! Grin

...lige et link med billeder og tekniske data: http://kommandobryggan.se/Bryggan/hh.htm
Brugers avatar
nicolaihenrik

Erfaren bruger



Antal indlæg: 617
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 64
Status:

OTK
...Ham med blyskibene...
Moderator

SV: Ursula og Regula
Skrevet af 95mira, 14/6-2005 19:43 (#3)

Der er flere billeder af Regula her ... I bunden af siden er der også Inredning(Indenbords)-billeder...
Brugers avatar
95mira

Ekspert



Antal indlæg: 1238
Tilmeldt: 10/4-2004
Alder: 34
Status:

MVH
Mikkel

SV: Ursula og Regula
Skrevet af Marc, 14/6-2005 22:01 (#4)

Tak for svaret

Tja, når jeg taler om komfort, så er det fordi at jeg tit oplevede på disse to færger at der var en større mangle på pladser. Specielt om vinteren kunne der blive trangt.

Jeg fandt sjovt nok en gammel artikel netop omkring disse færger:

SVENSK VREDE
"Der er stor vrede i Helsingborg over den danske regerings beslutning om at åbne færgeleje 1 i Helsingør for et privat selskab. Det betyder nemlig, at de to svenske færger "Ursula" og "Regula" skal tages ud af drift, og 400 svenskere bliver arbejdsløse. Helsingborgs borgmester, Britta Rudström siger til Helsingør Dagblad, at der vil rejse sig en folkelig vrede området, hvis den danske beslutning gennemføres"
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: Ursula og Regula
Skrevet af , 5/10-2005 05:54 (#5)

Hejsa
Kan da lige nævne, at da jeg kørte export til Sverige, benyttede vi altid disse færger, og fik ved lejlighed tid at købe alle 3 færger i tin, som kun kunne købes på hver af færgerne, og de står nu i min sætterkasse, til minde om den tid, hvor sejladsen foregik fra bag ved Kronborg Slot SmileSmileSmile
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:



SV: Ursula og Regula
Skrevet af nicolaihenrik, 5/10-2005 11:31 (#6)

JA!!!! Det er jo netop BLYSKIBE! - min store samlerinteresse - jeg har ca. 10 eksemplarer af hver af disse færger i tin/typemetal - det var Eigil Gammelgaard i Hundested, som tidligere havde arbejdet på det gamle PILOT, som fortsatte støbningen af danske og nordiske færger/fragtskibe med bronceforme, som man jo brugte på PILOT-fabrikken indtil den lukkede i 1973"! - altså ikke noget siliconegummi her!!!
Grin

PS! Thyco Brahe, og Aurora av Hälsingborg nåede Gammelgaard også at få lavet - og de var også til salg på de resp. færger!!!
Brugers avatar
nicolaihenrik

Erfaren bruger



Antal indlæg: 617
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 64
Status:

OTK
...Ham med blyskibene...
Moderator

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: