Forum » Off Topic » Færger
Aarhus-Kalundborg

Udskriv debat

  Aarhus-Kalundborg
Skrevet af Tomcat, 11/6-2005 22:18 (#1)

Hej
Jeg kan huske at M/F Peder Paars & M/F Niels Klim har sejlet på Aarhus-Kalundborgruten, men kan I huske hvilke færge har sejlet på ruten en gang i firserne????
Brugers avatar
Tomcat

Medlem



Antal indlæg: 55
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Stubbekøbing
Alder: 47
Status:

Med Venlig Hilsen
Ronni Svensson


SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af nicolaihenrik, 11/6-2005 22:36 (#2)

Hej Ronni!

Peder Paars og Niels Klim erstattede jo de to tidligere hurtigrute-færger M/F Prinsesse Anne-Marie og M/F Prinsesse Elisabeth i 1985-1986. De to sidstnævnte blev forlagt til Helsingør-Hälsingborg-ruten, hvor de erstattede de ældste SFL-færger Carola og Betula og samsejlede med Regula og Ursula med biler indtil Centurion-færgerne M/F Tycho Brahe og M/F Aurora av Hälsingborg og de nye færgestationer var klar til åbningen i 1992 og et par år derefter
Brugers avatar
nicolaihenrik

Erfaren bruger



Antal indlæg: 617
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 64
Status:

OTK
...Ham med blyskibene...
Moderator

SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af Tomcat, 11/6-2005 22:43 (#3)

nicolaihenrik skrev: Hej Ronni!

Peder Paars og Niels Klim erstattede jo de to tidligere hurtigrute-færger M/F Prinsesse Anne-Marie og M/F Prinsesse Elisabeth i 1985-1986. De to sidstnævnte blev forlagt til Helsingør-Hälsingborg-ruten, hvor de erstattede de ældste SFL-færger Carola og Betula og samsejlede med Regula og Ursula med biler indtil Centurion-færgerne M/F Tycho Brahe og M/F Aurora av Hälsingborg og de nye færgestationer var klar til åbningen i 1992 og et par år derefter


Hej Alle
Jeg takker for det hurtig svar på mit spørgsmål
Brugers avatar
Tomcat

Medlem



Antal indlæg: 55
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Stubbekøbing
Alder: 47
Status:

Med Venlig Hilsen
Ronni Svensson
 
Redigeret af , 11/6-2005 22:53

SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af 95mira, 11/6-2005 22:44 (#4)

M/S Prinsesse Benedikte sejlede på ruten fra 1963-64 og blev derefter afløst af Prinsesse Elisabeth, som sejlede fra 1964-86! M/S Prinsesse Anne-Marie sejlede på ruten fra 1960-85! M/S Kalundborg, der i dag hedder M/S Broen sejlede på ruten fra 1966-79, i 1979-92 sejlede den kun mellem Kalundborg og Koldby Kås! M/S Dronning Magrethe har også haft enkelte ture mellem Kalundborg og Århus i perioden 1982-98, men det var samtidig med at hun besejlede Korsør-Nyborg og Halsskov-Knushoved! M/S Kronprins Frederik IX har været rerserveskib på ruten i perioden 1975-1996 i de sidste par måneder sejlede den som trailerfærge på ruten.

I 1985 var det jo så at M/S Peder Paars og M/S Niels Klim kom til, de blev i 1991 afløst af M/S Ask og M/S Urd, som i 1998/99 blev afløst af M/S Maren Mols og M/S Mette Mols, disse færger kom dog først i trafik i 2000.. Hvilken færgetrafik der har været mellem 1999 og 2000 kender jeg ikke noget til! Men i perioden 1995-99 besejledes ruten også af Cat-links hurtigfærger...
Brugers avatar
95mira

Ekspert



Antal indlæg: 1238
Tilmeldt: 10/4-2004
Alder: 34
Status:

MVH
Mikkel

SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af Ghosttrain, 11/6-2005 22:49 (#5)

Hejsa

Hvis ikke jeg husker helt forkert blev Niels Klim og Peder Paars senere udskiftet med to ombyggede roro-skibe nemlig Ask og Urt, i daglig tale kaldet Vask og Smurt. Grin Der er en sjov lille historie om hvorfor de to skibe fik disse kælenavne, men jeg kan ikke huske detaljerne omkring den, så den historie vil jeg lade en anden fortælle. Sad
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af nicolaihenrik, 11/6-2005 23:49 (#6)

NÃ¥, jeg troede de blev kaldt "Sjask" og "Surt" :lol:

- og til Mikkel: du blander to færger sammen: Nemlig M/F Kronprins Frederik og M/F Kong Frederik IX (nu M/F Riky, strandet i Pattang, India):

M/S Kronprins Frederik IX har været rerserveskib

...Hvilken af de to er det, du tænker på? Wink
Brugers avatar
nicolaihenrik

Erfaren bruger



Antal indlæg: 617
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 64
Status:

OTK
...Ham med blyskibene...
Moderator

SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af steve32, 12/6-2005 01:31 (#7)

Hej.

Jeg glemmer aldrig at der sker noget,
kan ikke husk hvilke en af dem Ask eller Urd,
der havde tabt broklap bagbord,
jeg var sammen med en kammerat og stod ved bilbane 1,
av for satans i min hørelse.....(undskyld sprog) Shock

Mvh Carsten.
Brugers avatar
steve32

Meget øvet



Antal indlæg: 362
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 52
Status:


SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af nicolaihenrik, 12/6-2005 03:19 (#8)

HAHA!!! :lol:
Brugers avatar
nicolaihenrik

Erfaren bruger



Antal indlæg: 617
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 64
Status:

OTK
...Ham med blyskibene...
Moderator

SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af Christian17, 12/6-2005 22:18 (#9)

Har kun sejlet en enkelt gang med Ask til Kalundborg og retur - det var både den første og sidste gang jeg sejlede med DSB-færgerne - men jeg glemmer den aldrig! Grin

Det var lige en side-historie..hehe, men det skal blive spændende at følge det færge-forum! Smile
Brugers avatar
Christian17

Ordstyrer



Antal indlæg: 1059
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Århus N
Alder: 37
Status:

Med venlig hilsen
Christian Krone
Webmaster http://www.banebilleder.dk

SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af Jimbow, 12/6-2005 23:11 (#10)

Christian17 skrev: Har kun sejlet en enkelt gang med Ask til Kalundborg og retur - det var både den første og sidste gang jeg sejlede med DSB-færgerne - men jeg glemmer den aldrig! Grin

Det var lige en side-historie..hehe, men det skal blive spændende at følge det færge-forum! Smile


Fortæl fortæl Grin

Jeg har desværre aldrig oplevet de store færger på den overfart. Har kun en enkelt gang været med Catlink. Men det var i sig selv også en oplevelse da vi sejlede noget hurtigere end mange af de andre færger der var på det tidspunkt.

P.S. Fint med et lille færgeforum Grin
Brugers avatar
Jimbow

Meget øvet



Antal indlæg: 216
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 39
Status:

Jimi Hansen

SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af Christian17, 12/6-2005 23:54 (#11)

Jimbow skrev:
Christian17 skrev: Har kun sejlet en enkelt gang med Ask til Kalundborg og retur - det var både den første og sidste gang jeg sejlede med DSB-færgerne - men jeg glemmer den aldrig! Grin

Det var lige en side-historie..hehe, men det skal blive spændende at følge det færge-forum! Smile

Fortæl fortæl Grin


Det værste ved turen var den lange rejsetid (3 timer) - nok det jeg husker turen mest for..hehe Grin Men ellers var det jo bare fedt som lille knægt, at komme ud og sejle med de STORE færger man havde kørt forbi utallige gange! Smile
Brugers avatar
Christian17

Ordstyrer



Antal indlæg: 1059
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Århus N
Alder: 37
Status:

Med venlig hilsen
Christian Krone
Webmaster http://www.banebilleder.dk

SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af knudbe, 13/6-2005 00:49 (#12)

Har aldrig sejlet den tur. Fra øst til vestdanmark (og retur) har jeg kun sejlet mellem Korsør/Nyborg (en tur var gratis i miliuniform), Halskov/Knudshoved, Kalundborg/Julsminde (med færgerne Kalle og Julle) samt Sjællands Odde/Grenaa.
På Kalle og Julle hængte småbilerne på en "altan" oppe over lastbilerne. Det var ikke så behageligt at skulle tage turen op og ned ad ramperne.
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af nicolaihenrik, 13/6-2005 01:14 (#13)

Min bedste og tidligste oplevelse med Århus-Kalundborg-ruten, var da jeg som knægt omkring 1970 var med min far på en en-dages tur til Århus:
Vi sejlede med den "langsomme" Samsørute ombord på "Kalundborg" (ex. Broen) og lagde jo til i Kolby Kaas både ud og hjem. Begge veje mødte vi Hurtigrutens "Prinsesse Elisabeth" og "Prinsesse Anne-Marie", og særlig tæt på mødte vi gamle "Freia" fra 1935, der jo samsejlede med "Kalundborg".
På vejen retur fra Århus lagde postbåden fra Tunø sig desuden på siden af færgen UNDER GANG! og overførte post og passagerer fra det lille ø-samfund! En herlig oplevelse!!
- Og både ud og hjem fra Kbh-Kalundborg gik det med MO-tog! - Den tur glemmer jeg aldrig!

Grin
Brugers avatar
nicolaihenrik

Erfaren bruger



Antal indlæg: 617
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 64
Status:

OTK
...Ham med blyskibene...
Moderator

SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af 95mira, 13/6-2005 13:51 (#14)

nicolaihenrik skrev: NÃ¥, jeg troede de blev kaldt "Sjask" og "Surt" :lol:

- og til Mikkel: du blander to færger sammen: Nemlig M/F Kronprins Frederik og M/F Kong Frederik IX (nu M/F Riky, strandet i Pattang, India):

M/S Kronprins Frederik IX har været rerserveskib

...Hvilken af de to er det, du tænker på? Wink


Det er selvfølgelig M/F Kronprins Frederik IX (nu M/F Riky), da det nyere skib med (næsten) samme navn jo ikke kunne have sejlet som reserveskib i 75, da den jo er bygget i 81 Wink
Brugers avatar
95mira

Ekspert



Antal indlæg: 1238
Tilmeldt: 10/4-2004
Alder: 34
Status:

MVH
Mikkel

SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af Tomcat, 13/6-2005 15:36 (#15)

95mira skrev:
nicolaihenrik skrev: NÃ¥, jeg troede de blev kaldt "Sjask" og "Surt" :lol:

- og til Mikkel: du blander to færger sammen: Nemlig M/F Kronprins Frederik og M/F Kong Frederik IX (nu M/F Riky, strandet i Pattang, India):

M/S Kronprins Frederik IX har været rerserveskib

...Hvilken af de to er det, du tænker på? Wink


Det er selvfølgelig M/F Kronprins Frederik IX (nu M/F Riky), da det nyere skib med (næsten) samme navn jo ikke kunne have sejlet som reserveskib i 75, da den jo er bygget i 81 Wink


Hej Mikkel
Er det ikke kongen (= M/F Kong Frederik IX (nu M/F Riky) du tænker på?????
M/F Kronprins Frederik sejlet nu på Gedser-Roctockrute
Brugers avatar
Tomcat

Medlem



Antal indlæg: 55
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Stubbekøbing
Alder: 47
Status:

Med Venlig Hilsen
Ronni Svensson
 
Redigeret af , 13/6-2005 15:56

SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af Tomcat, 13/6-2005 15:52 (#16)

Hej
En af de første oplevelser med en DSB-Færge fik jeg da jeg skulle på ferie i Jylland i 80erne.
Jeg skulle over Aarhus Kalundborgruten og det var færgerne M/F Prinsesse Anne-Marie og M/F Prinsesse Elisabeth der sejlede på det tidpunkt
Mvh
Ronni
Brugers avatar
Tomcat

Medlem



Antal indlæg: 55
Tilmeldt: 13/4-2004
Bopæl: Stubbekøbing
Alder: 47
Status:

Med Venlig Hilsen
Ronni Svensson

SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af 95mira, 13/6-2005 16:58 (#17)

Tomcat skrev:
95mira skrev:
nicolaihenrik skrev: NÃ¥, jeg troede de blev kaldt "Sjask" og "Surt" :lol:

- og til Mikkel: du blander to færger sammen: Nemlig M/F Kronprins Frederik og M/F Kong Frederik IX (nu M/F Riky, strandet i Pattang, India):

M/S Kronprins Frederik IX har været rerserveskib

...Hvilken af de to er det, du tænker på? Wink


Det er selvfølgelig M/F Kronprins Frederik IX (nu M/F Riky), da det nyere skib med (næsten) samme navn jo ikke kunne have sejlet som reserveskib i 75, da den jo er bygget i 81 Wink


Hej Mikkel
Er det ikke kongen (= M/F Kong Frederik IX (nu M/F Riky) du tænker på?????
M/F Kronprins Frederik sejlet nu på Gedser-Roctockrute


Er det ikke også det jeg skriver? Smile
Brugers avatar
95mira

Ekspert



Antal indlæg: 1238
Tilmeldt: 10/4-2004
Alder: 34
Status:

MVH
Mikkel

SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af nicolaihenrik, 13/6-2005 17:58 (#18)

Hej Mikkel igen:

Nej, jeg må beklage, det er ikke det, du skriver, for du fremturer i at kalde "Kong Frederik IX" for "KRONPRINS Frederik IX", hæhæ.... Wink

- men bortset fra det, så var jeg ikke klar over at Kongen også havde afløst på Hurtigruten, så det var nyt for mig! Smile
Brugers avatar
nicolaihenrik

Erfaren bruger



Antal indlæg: 617
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 64
Status:

OTK
...Ham med blyskibene...
Moderator

SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af 95mira, 13/6-2005 19:34 (#19)

nicolaihenrik skrev: Hej Mikkel igen:

Nej, jeg må beklage, det er ikke det, du skriver, for du fremturer i at kalde "Kong Frederik IX" for "KRONPRINS Frederik IX", hæhæ.... Wink

- men bortset fra det, så var jeg ikke klar over at Kongen også havde afløst på Hurtigruten, så det var nyt for mig! Smile


Der kan man bare se Pfft Jeg beklager Grin Det er naturligvis Kong Frederik IX der er tale om!
Brugers avatar
95mira

Ekspert



Antal indlæg: 1238
Tilmeldt: 10/4-2004
Alder: 34
Status:

MVH
Mikkel


SV: Aarhus-Kalundborg
Skrevet af bjarkem, 19/7-2005 13:49 (#20)

Hej

Apropos Niels Klim og Peder Paars så var det nok de flotteste og absolut mest luksuriøse færger der nogensinde har sejlet i DK. Der var så meget plads på dem at det var helt utroligt. Stenaline sejler jo i dag med Niels Klim mellem Grenå og Varberg.
Prøv at lægge mærke til de to billeder her:

http://www.tommys...dk/f13.jpg
og
http://www.jtashi...autica.htm

Det er tydeligt at se at Stenaline har droppet hele det nederste salondæk for at få plads til et større vogndæk. Så store har de altså været - at man kan droppe en hel salonetage!

Mvh
Bjarke MM
Brugers avatar
bjarkem

Medlem



Antal indlæg: 90
Tilmeldt: 18/4-2004
Status:


Spring til debat:
Lignende emner
Debat Forum Svar Nyeste indlæg
El-ledning i Ã…rhus/Aarhus? Real-Life-Tog 4 28-11-2010 17:41
København - kalundborg Ruter 8 13-08-2010 19:20
Aktivitet 4525 København-Kalundborg Aktiviteter 3 23-06-2008 19:52
4525 Koebenhavn - Holbaek - Kalundborg DK2000F Aktiviteter 4 14-02-2008 22:56
Weee endelig noget som virker for mig :-D(kalundborg) Aktiviteter 4 03-05-2007 20:47
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: