Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
IC-tog

Udskriv debat

  IC-tog
Skrevet af gizmodk, 15/9-2006 09:07 (#21)

IsoNick skrev: Et gæt ville være at så kunne stammen skubbes fra København og direkte ombord på færgen i Korsør. I Nyborg kunne togmaskinen hente stammen direkte på færgen og trække til destinationen og visa versa.


Kan godt være, at det bare er mig, men har man ikke netop kun brug for styrehus i den ene ende af toget, så? IC færgerne på Storebælt lagde jo altid til med boven..

Nå - det er vel i grunden også ligemeget.. ;o)

/Sten
Brugers avatar
gizmodk

Medlem



Antal indlæg: 130
Tilmeldt: 22/8-2006
Bopæl: København
Alder: 55
Status:



SV: IC-tog
Skrevet af Tjalfe, 15/9-2006 10:52 (#22)

Hvis man kørte turen København - Århus - København da der var færger på Storebælt, ville begge der være brug for at styre i begge ender af stammen
København - Korsør med styrevogn forest
Nyborg - Ã…rhus med lokomotivet forest
Ã…rhus - Nyborg med den anden styrevogn forest
Korsør - København med lokomotiv forest.
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: IC-tog
Skrevet af MSS, 15/9-2006 11:44 (#23)

Dertil kommer retningsskift i Ã…rhus.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: IC-tog
Skrevet af Marc, 15/9-2006 12:10 (#24)

Den eneste ulempe ved de røde IC-tog, var de uendelige lange rangertider hver gang der skulle skiftes kørselsretning.
Det blev selvfølgelig reduceret en anelse ved åbningen af Storebælt.

Dog har jeg aldrig forstået en ting man gjorde i starten efter broen var åbnet. Der var enkelte IR-løb hvor toget blev trukket af EA fra Kbh til Fredericia, og videre med MZ fra Fredericia til Århus/Aalborg.
Hvorfor det ekstra skift i Fredericia? man kunne da bare have ladet MZ'eren trække stammen hele vejen Angry
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: IC-tog
Skrevet af gizmodk, 15/9-2006 12:22 (#25)

Tjalfe skrev: Hvis man kørte turen København - Århus - København da der var færger på Storebælt, ville begge der være brug for at styre i begge ender af stammen
København - Korsør med styrevogn forest
Nyborg - Ã…rhus med lokomotivet forest
Ã…rhus - Nyborg med den anden styrevogn forest -> hvorfor den anden?
Korsør - København med lokomotiv forest.


Med fare for at få konstateret begyndende senilitet Wink så vil jeg da stadig mene, at der kun er behov for at have styrevogn i den ene ende.
Det eneste sted, hvor loko'en var nødt til at koble af var da på Storebælt, og med mindre man lavede et noget specielt vognløb (f.eks Nyborg-Århus, Århus-Herning, Herning-Nyborg) så er det jo altid den samme ende, der skal der skal forrest ombord på færgen, ikke?

Der er dog en enkelt situation, der kunne retfærdiggøre de to styrehuse - hvis strækningslokomotiverne af en eller anden årsag ikke kunne klare hele turen fra Nyborg til Aalborg/Frederikshavn, således, at der SKULLE skiftes loko i Århus. Kan det virkelig være tilfældet?

Fredagshilsen til alle! Smile
Brugers avatar
gizmodk

Medlem



Antal indlæg: 130
Tilmeldt: 22/8-2006
Bopæl: København
Alder: 55
Status:


SV: IC-tog
Skrevet af , 15/9-2006 12:39 (#26)

Marc skrev: Dog har jeg aldrig forstået en ting man gjorde i starten efter broen var åbnet. Der var enkelte IR-løb hvor toget blev trukket af EA fra Kbh til Fredericia, og videre med MZ fra Fredericia til Århus/Aalborg.
Hvorfor det ekstra skift i Fredericia? man kunne da bare have ladet MZ'eren trække stammen hele vejen Angry

Var der ikke noget om at der gik et stykke tid før MZ blev godkendt til tunnelkørsel, eller er det mig der husker forker?
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: IC-tog
Skrevet af MSS, 15/9-2006 17:43 (#27)

Marc skrev: Den eneste ulempe ved de røde IC-tog, var de uendelige lange rangertider hver gang der skulle skiftes kørselsretning.
Det blev selvfølgelig reduceret en anelse ved åbningen af Storebælt.


Den eneste ulempe? Man kan godt høre at du aldrig har kørt i et rødt IC-tog Marc..! Shock Wink
Jeg holdt som "togtosse" også meget af dem, og savner dem da den dag i dag, men absolut kun af nostalgiske årsager!

Nøgternt set var der mange gener ved de røde IC'ere:
Vognene rystede og buldrede og knirkede når de kom op i fart, og særligt under kørslen over Fyn var det en god idé at blive siddende på sin plads, for ellers blev man kastet fra side til side.
Hvis man bestilte plads var det ligeledes en god idé at vælge pladser midt i en vogn så man ikke skulle høre på bogiernes knirkelyde hele vejen :?
Nedbremsningen kunne også være ganske ukomfortabel og rykvis -for ikke at tale om støjen fra skivebremserne -det var svært at føre en samtale imens toget bremsede... Til gengæld tog det så en evighed før toget kom op i fart igen Wink

Hver gang jeg skal til Jylland glæder jeg mig over IC3'ernes komfort. Det er gode tog!
Det eneste der generer mig ved dem, er at der kun er storrumsvogne, og motorenes brummen i endevognene. Endelig kan jeg savne den rigtige togkiosk.
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: IC-tog
Skrevet af Thomas_, 15/9-2006 18:49 (#28)

Det er jo også det helt rigtige at sammenligne komforten i en vogn fra 1964 og så et togsæt fra 90'.

De nye moderne vogne med skivebremser, er mindst lige så komfortable at køre i som en IC3.

MSS skrev: -for ikke at tale om støjen fra skivebremserne


Øhh.. støjen fra skivebremser..?? hvor meget larmer DD'erne og IC3 når de bremser? De danske IC vogne havde ikke skivebremser.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: IC-tog
Skrevet af J.C, 15/9-2006 19:01 (#29)

Jeg kørte turen Rødekro-København og retur igår med et IR4 tog, på hurtigheden og komforten tror jeg ikke der er noget der slår togsættene.

Men skal det være en oplevelse at køre tog vil jeg mene at det skal værre loko trukket det er jo en sand fornøjelse at høre et GM lokomotiv arbejde sig op i fart.

Iøvrigt er København H et Mekka for os GM elskere med alle de ME lokomotiver der kører der hele tiden, jeg fik set og specielt hørt en masse derinde igår eftermiddags Grin

Er der iøvrigt nogen der kan forklare mig hvorfor ME'erne "gasser" motoren op hver gang de skal bremse, jeg lagde mærke til at det gjorde alle ME'er når de skulle standse ved perronen Angry
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: IC-tog
Skrevet af Tjalfe, 15/9-2006 19:14 (#30)

J.C skrev: Er der iøvrigt nogen der kan forklare mig hvorfor ME'erne "gasser" motoren op hver gang de skal bremse, jeg lagde mærke til at det gjorde alle ME'er når de skulle standse ved perronen Angry


Jeg vil gætte på det er elbremsningen...
Brugers avatar
Tjalfe

Ekspert



Antal indlæg: 2073
Tilmeldt: 22/9-2005
Bopæl: Kragenæs
Alder: 32
Status:


SV: IC-tog
Skrevet af Thomas_, 15/9-2006 19:44 (#31)

J.C skrev:
Er der iøvrigt nogen der kan forklare mig hvorfor ME'erne "gasser" motoren op hver gang de skal bremse, jeg lagde mærke til at det gjorde alle ME'er når de skulle standse ved perronen Angry


Det er for at generere strøm til køling af bremsemodstandende når lokomotivet elbremser.
Brugers avatar
Thomas_

Ekspert



Antal indlæg: 1877
Tilmeldt: 25/7-2004
Alder: 42
Status:


SV: IC-tog
Skrevet af J.C, 15/9-2006 20:14 (#32)

ThomasH skrev:
Det er for at generere strøm til køling af bremsemodstandende når lokomotivet elbremser.


Er det så for at spare på slidtagen på hjulbremserne at man elbremser Angry eller hvorfor Angry

Det kan godt være at jeg spørger lidt dumt men jeg har sgu ikke forstand på det Smile
Brugers avatar
J.C

Meget øvet



Antal indlæg: 401
Tilmeldt: 18/5-2006
Bopæl: Løjt Kirkeby Ved Aabenraa
Alder: 52
Status:

J.C

SV: IC-tog
Skrevet af nsandersen, 15/9-2006 20:54 (#33)

>Er det så for at spare på slidtagen..

Korrekt. (Moderne elltog kan også sende strøm tilbage på nettet, hvis det ellers kan modtage den).
Hvorfor man så ikke kan bruge bremsestrømmen til bremsemodstandendes ventilatorer er så en anden historie. Det kræver måske udstyr (ekstra ensretter?), som ikke findes på diesellokomotiver?
Brugers avatar
nsandersen

Medlem



Antal indlæg: 82
Tilmeldt: 31/8-2005
Bopæl: Watford
Alder: 45
Status:


SV: IC-tog
Skrevet af Marc, 16/9-2006 01:15 (#34)

MSS skrev:
Marc skrev: Den eneste ulempe ved de røde IC-tog, var de uendelige lange rangertider hver gang der skulle skiftes kørselsretning.
Det blev selvfølgelig reduceret en anelse ved åbningen af Storebælt.


Den eneste ulempe? Man kan godt høre at du aldrig har kørt i et rødt IC-tog Marc..! Shock Wink


Måske ikke lige et IC, men jeg har kørt i B-vogn fra Østerport til Rødby Færge. Det er også en længere tur Grin
Sandt nok så støjede de, men så synes jeg heller ikke at det var værre. Under GM-træffet i 2004 var jeg så heldig at få mig en siddeplads på toget fra Århus til Odense i en BL vogn, og jeg synes at det var langt mere komfortabelt end IC3. Men det er vel smag og behag Smile

Synd at man ikke overførte siddekomforten fra BL/Bf vognene til IC3/IR4. Det er da genialt at man kan bestemme om man vil ligge eller sidde under turen.
Dog kan jeg godt se at det må være træls for den stakkel som sidder bagved en Grin
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: IC-tog
Skrevet af BlackChart, 16/9-2006 01:23 (#35)

Det er vel ikke værre end et charterfly?! Wink
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

SV: IC-tog
Skrevet af MSS, 16/9-2006 01:45 (#36)

ThomasH skrev: Det er jo også det helt rigtige at sammenligne komforten i en vogn fra 1964 og så et togsæt fra 90'.

Det var det der blev gjort, så det fulgte jeg op på -er det nu forkert?

ThomasH skrev: De nye moderne vogne med skivebremser, er mindst lige så komfortable at køre i som en IC3.


Det kommer så sandelig an på hvilke..! Konventionelle vogne er langtfra ens, men de nyere tyske f.eks er ganske lækre. Min yndlingsvogn var den tyske Bvmz185 med kombineret interiør (kupéer i midten, og halv-kupéer i midten, med enkeltsæder i den anden side -virkeligt lækre vogne. Derimod er en nyere PKP 2.kl. UIC-Z vogn ikke videre rar med dens 70ér komfort...

MSS skrev: -for ikke at tale om støjen fra skivebremserne [/quote

Øhh.. støjen fra skivebremser..?? hvor meget larmer DD'erne og IC3 når de bremser? De danske IC vogne havde ikke skivebremser.
][/quote]
Ja okay, mente klods-bremserne -ved du også godt..! Wink
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: IC-tog
Skrevet af MSS, 16/9-2006 01:53 (#37)

Marc skrev:
MSS skrev:
Marc skrev: Den eneste ulempe ved de røde IC-tog, var de uendelige lange rangertider hver gang der skulle skiftes kørselsretning.
Det blev selvfølgelig reduceret en anelse ved åbningen af Storebælt.


Den eneste ulempe? Man kan godt høre at du aldrig har kørt i et rødt IC-tog Marc..! Shock Wink


Måske ikke lige et IC, men jeg har kørt i B-vogn fra Østerport til Rødby Færge. Det er også en længere tur Grin
Sandt nok så støjede de, men så synes jeg heller ikke at det var værre. Under GM-træffet i 2004 var jeg så heldig at få mig en siddeplads på toget fra Århus til Odense i en BL vogn, og jeg synes at det var langt mere komfortabelt end IC3. Men det er vel smag og behag Smile

Synd at man ikke overførte siddekomforten fra BL/Bf vognene til IC3/IR4. Det er da genialt at man kan bestemme om man vil ligge eller sidde under turen.
Dog kan jeg godt se at det må være træls for den stakkel som sidder bagved en Grin


Jeg har også kørt i regionaltog med B-vogne, og der blev de aldrig belastet så meget som i IC-tog, så det var ganske behagelig Smile
Ved IC-kørsel blev de belastet til deres yderste, og man forventer jo også lidt mere når man kører i IC-tog i f.eks 6-7 timer...

Bf (litra BL er godt nok længe siden Wink) har jeg desværre aldrig kørt i, men de havde samme sæder som Sølvpilen, og den var godt nok et dejligt tog at køre i Smile Godt at den snart kommer i model -jeg køber den lige på stedet Wink
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: IC-tog
Skrevet af Marc, 16/9-2006 02:44 (#38)

Nu har DSB Musemstog jo omliteret den til BL igen. Jeg formoder indretningen stadig stammer fra Bf,
men ja korrekt, den har/havde nemlig samme indretning som Sølvpilen, hvilket jeg må sige er en af de bedste indretninger et dansk tog har haft. Dog kunne de godt have lavet lidt mere benplads Wink

Nu hvor vi er ved emnet om komfort i personvogne, så vil jeg mene at de iranske jernbaner har ramt plet
http://www.rajatr...al23_b.jpg
Se SÃ…DAN skal en kupe se ud Pfft Wink
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: IC-tog
Skrevet af Horsecreek, 16/9-2006 11:38 (#39)

Marc skrev:
http://www.rajatr...al23_b.jpg
Se SÃ…DAN skal en kupe se ud Pfft Wink

tjae.. jeg bryder mig bsetemt ikke om farverne, og så er det vist ikke det sidste nye inden for tvskærme :?
Brugers avatar
Horsecreek

Meget øvet



Antal indlæg: 368
Tilmeldt: 24/9-2005
Bopæl: Slagelse
Alder: 44
Status:



SV: IC-tog
Skrevet af Marc, 16/9-2006 12:29 (#40)

Nej, men ideén i sig selv synes jeg er god. Tyskerne har jo brugt samme system til deres ICE3. Dog må jeg indrømme at jeg ikke synes det fungere specielt godt i en storrumsvogn.
Hvad farverne angår, tja så synes jeg nu ikke er så slemme enda. Man kan dog ikke sige det samme om det sædebetræk de har valgt til vores tidligere B-vogne Shock Fy føj da!
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: