Forum » Off Topic » Real-Life-Tog
IC-tog

Udskriv debat

  IC-tog
Skrevet af 95mira, 15/4-2004 23:56 (#1)

Som tidligere diskuteret på http://www.train-sim.dk , vil jeg nu tage diskutionen om IC-tog skal køre som sæt (motorvogne og mellemvogne) eller som lokomotivtrukne tog evt. med styrevogn op til afstemning.

Jeg er selv tilhænger af lok-trukne toge
Brugers avatar
95mira

Ekspert



Antal indlæg: 1238
Tilmeldt: 10/4-2004
Alder: 34
Status:

MVH
Mikkel


SV: IC-tog
Skrevet af Rasmus, 16/4-2004 00:03 (#2)

lok-trukne "styrer" Wink
Brugers avatar
Rasmus

Ekspert



Antal indlæg: 1007
Tilmeldt: 11/4-2004
Alder: 39
Status:

Rasmus S.

SV: IC-tog
Skrevet af Christian17, 16/4-2004 01:20 (#3)

Hej..

En skam du ikke har lavet en mellemting, begge dele har jo fordele og ulemper Grin Men et lok-trukkent tog går man ikke fejl af Grin
Brugers avatar
Christian17

Ordstyrer



Antal indlæg: 1059
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Århus N
Alder: 37
Status:

Med venlig hilsen
Christian Krone
Webmaster http://www.banebilleder.dk

SV: IC-tog
Skrevet af BlackChart, 16/4-2004 08:16 (#4)

Er også til lok-trukne...De andre blik-æsker må de gerne sælge for min skyld...
Næh du...Lad os få nogle store dejlige GM'ere i daglig drift som passagertog igen...Det vil være dejligt...

Der er ikke noget bedre end når man står udenfor og hører en MZ buldre forbi, ude på banen et par km væk Wink
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

SV: IC-tog
Skrevet af Ghosttrain, 16/4-2004 08:55 (#5)

Hej med jer
Af flere grunde vil jeg også gå ind for lok-trukne tog. Jeg vil endda gå så langt at sige at lok-trukne tog er billegere i drift og vedligeholdelse ( Tror jeg ), og så er det nemmere at forlænge et tog hvis der er pladsmangel.
Brugers avatar
Ghosttrain

Ordstyrer



Antal indlæg: 3395
Tilmeldt: 12/4-2004
Bopæl: Nykøbing Falster
Alder: 68
Status:

Med venlig hilsen
Erich (Ghosttrain) Falensteen
>>Administrator<<

SV: IC-tog
Skrevet af BlackChart, 16/4-2004 08:59 (#6)

Og det er nemmere at skifte et lok ud, som evt. går kold, end det er at skulle skifte et helt togsæt Wink
Brugers avatar
BlackChart

Ekspert



Antal indlæg: 3322
Tilmeldt: 9/4-2004
Bopæl: Skanderborg
Alder: 43
Status:

Med venlig hilsen,
Morten Trab - Admin
http://www.trukz.com

SV: IC-tog
Skrevet af , 16/4-2004 16:17 (#7)

MZIII med Prototypelyntoget.. Det er det mest rigtige IC-tog.
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: IC-tog
Skrevet af 95mira, 16/4-2004 16:27 (#8)

Det ser bare desværre lidt sort ud med lok-trukne toge efter DSB har købt 83 af de der sygelige plastic-toge fra Ansaldobreda Sad
Brugers avatar
95mira

Ekspert



Antal indlæg: 1238
Tilmeldt: 10/4-2004
Alder: 34
Status:

MVH
Mikkel

SV: IC-tog
Skrevet af , 16/4-2004 16:28 (#9)

-->Thomas

Jamen det kan da være at Iranerne vil sælge det tilbage igen Grin
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: IC-tog
Skrevet af Holbrook, 16/4-2004 17:14 (#10)

Hvis man skulle have de lok-trukne tog tilbage skulle man hellere købe nogle nye vogne for de 5 mia. der er brugt til IC4'erne
Brugers avatar
Holbrook

Ekspert



Antal indlæg: 1657
Tilmeldt: 10/4-2004
Bopæl: Ballerup
Alder: 36
Status:


SV: IC-tog
Skrevet af 95mira, 16/4-2004 18:29 (#11)

Holbrook skrev :

Hvis man skulle have de lok-trukne tog tilbage skulle man hellere købe nogle nye vogne for de 5 mia. der er brugt til IC4'erne


Lige netop, det havde været meget smartere at invistere alle disse penge i nye loks og vogne.Grin
Brugers avatar
95mira

Ekspert



Antal indlæg: 1238
Tilmeldt: 10/4-2004
Alder: 34
Status:

MVH
Mikkel

SV: IC-tog
Skrevet af , 17/4-2004 00:37 (#12)

BigBlow skrev: -->Thomas

Jamen det kan da være at Iranerne vil sælge det tilbage igen Grin


Så vil jeg gerne lægge 100,- i den kasse.. Wink Det ville være en drøm hvis man kunne få prototype lyntogene ud og køre igen, i danmark vel og mærke.. Jeg har oplevet dem, dog ikke kørt med dem.. og det var før jeg blev så fanatisk prototype lyntogsfan, så jeg kan ikke rigtigt huske noget fra den gang :cry:

MVH
Thomas H.
Brugers avatar


Begynder



Antal indlæg:
Tilmeldt: 1/1-1970
Alder: 0
Status:


SV: IC-tog
Skrevet af Marc, 17/4-2004 15:51 (#13)

Har kun én gang i min banrdom set prototype lyntoget. Det var i Høje Taastrup hvor at det kom som bådtog fra Kalundborg, trukket af en ME.

Jeg synes at vi skulle have lokomotivtrukne tog. Jeg kom sådan til at grine igår. Da IR toget fra Østerport ankom til Odense, fremført af EA med BN vogne, der troede folk sgu at det var et museumstog! Jeg ved også at de i Jylland nærmest er ved at besvime når de ser en ME'er. "Det er jo sådan en stor blå larmende ting med kasser bagpå, hvad er dog det for noget????" :roll:

Hvis vi skal have ne vogne, så synes jeg at vi skal følge den tyske model. Deres vogne er stortset lydløse og har en fatastisk komfort. Jeg har nemlig lagt mærke til at folks begundelse for at de ikke bryder sig om lokomotivtrukne tog. Mine naboer har fortalt hvor forfædeligt det var med det lokomotivtrukne passagertog, og at de er glade for at der nu kun køre lokomotivtrukne godstog med større mellemrum. Sjovt nok ligger de ALDRIG mærke til når dobbeldækkeren eller EuroNight toget suser forbi. Grin

Hvis jeg skal følge mit helt eget private ønske, så skal IC togene fremføres som de gjorde liiiige i starten, da IC driften blev indviet. Det vil sige MY eller MZ som trækkraft og en blanding af Bg, Ag, Bdg, B, A og Bd vogne. Jeg har altid været sur over at jeg aldrig fik set sådan et blandet IC tog. Dog er en MZ med 9 B vogne heller ikke værst!
Brugers avatar
Marc

Ekspert



Antal indlæg: 1720
Tilmeldt: 11/4-2004
Bopæl: Skævinge
Alder: 36
Status:


SV: IC-tog
Skrevet af Kennie, 13/9-2006 21:16 (#14)

Jeg syns MZ'erne er InterCity mest MZ3 men bare MZ men det er jo nok ønsketænkning desværre.
Men ville da lige høre om man ikke kan hente Prototype lyntoget til MSTS mere. Fandt det engang et sted kan bare ikke huske hvor.
Brugers avatar
Kennie

Meget øvet



Antal indlæg: 351
Tilmeldt: 28/4-2004
Bopæl: Valby
Alder: 35
Status:

Hilsen Kennie

SV: IC-tog
Skrevet af gizmodk, 14/9-2006 00:50 (#15)

Ahh - prototypelyntogene Smile Jeg havde næsten glemt dem.. Pendlede i en periode mellem Viborg og Århus tilbage i 1990. Det var dengang, man skiftede til IC tog i Langå, og jeg mener, at det var IC120, der blev kørt af prototype lyntoget, så jeg havde fornøjelsen af dem hver morgen i en halv times tid. De var fine at køre i, men havde dog også sine "særheder". Jeg husker, at vognene knirkede ret meget ved koblingerne. Så var det de første med radio indbygget i hovedstøtten, men det fungerede så absolut bedst, hvis man sad med et stort pap bæger a'la McD mellem øret og hovedstøtten - ellers fik man da hold i nakken :lol: Dørene imellem afdelingerne fungerede derimod med gulvkontakter (vistnok), så det var nemmere at åbne dørene. (havde en yderst underholdende oplevelse med en halvstor hund en gang - den kunne åbne døren i den ene retning, men ikke i den anden til stor overraskelse for hunden)

Så ER der altså noget over en togkiosk, som man går hen til i stedet for, at den kommer kørende, og hvor er "publikums-speedometret" henne i vore dage? Også blandingen af storrumsvogne og kupe'er (flere af dem vistnok med flytbare stole) altså også fin for mig.

Der var dog en ting, jeg aldrig fattede: Hvorfor dælen var der styrehus i begge ender? Der var jo ikke motor i skidtet, så de skulle jo til enhver tid trækkes/skubbes af et lok - det fattede jeg aldrig - er der nogen, der har en fornuftig forklaring?

/Sten
Brugers avatar
gizmodk

Medlem



Antal indlæg: 130
Tilmeldt: 22/8-2006
Bopæl: København
Alder: 55
Status:


SV: IC-tog
Skrevet af ic3dk, 14/9-2006 01:14 (#16)

gizmodk skrev: Hvorfor dælen var der styrehus i begge ender? Der var jo ikke motor i skidtet, så de skulle jo til enhver tid trækkes/skubbes af et lok - det fattede jeg aldrig - er der nogen, der har en fornuftig forklaring?

Et gæt ville være at så kunne stammen skubbes fra København og direkte ombord på færgen i Korsør. I Nyborg kunne togmaskinen hente stammen direkte på færgen og trække til destinationen og visa versa.
Brugers avatar
ic3dk

Ekspert



Antal indlæg: 1822
Tilmeldt: 30/7-2004
Status:


SV: IC-tog
Skrevet af MSS, 14/9-2006 02:38 (#17)

Selvom jeg som togfan foretrækker de loktrukne tog, er det vist ingen hemmelighed at IC3 har været en kæmpe publikumssucces, og er langt mere komfortabelt end deres forgængere. Dette kan de fleste moderne IC-vogne heller ikke hamle op med. så jeg stemmer togsæt!
Brugers avatar
MSS

Ekspert



Antal indlæg: 1908
Tilmeldt: 9/5-2005
Alder: 49
Status:

Mvh MSS
Ny fotoside: Mortens Jernbanefotos
i226.photobucket.com/albums/dd304/mschmidts/Bannere%20og%20avatarer/DB-97-2.jpg

SV: IC-tog
Skrevet af togdrengen, 14/9-2006 21:22 (#18)

Jeg er gået ind for, at man skulle indsætte Lok-trukne tog med styrevogne. Jeg mener det er klart bedre, end alm. IC3 tog eller de kommende IC4 tog(Selvom jeg ikke har kørt med dem). Motoren burde man være fri for at høre på, da man normalt foretrækker de gamle personvogne.

Denne mening var ikke ret meget værd, men kunne ikke finde på mere at skrive om det. Smile
Brugers avatar
togdrengen

Ekspert



Antal indlæg: 1449
Tilmeldt: 26/2-2005
Alder: 31
Status:


SV: IC-tog
Skrevet af nsandersen, 14/9-2006 21:29 (#19)

Togsææt! [Skynder sig at løbe inden hans overetage bliver ramt af en kølle].

Nej seriøst, togsæt af IC3-kvalitet (eller bedre!) er egnet til de forgrenede danske baner med mange stop, synes jeg. Og IC3 er et meget stille og velaffjedret tog sammenlignet med nyere togsæt.

Jeg må dog tilstå, at jeg har et svagt punkt over for tog med gear og hidsig acceleration.
Brugers avatar
nsandersen

Medlem



Antal indlæg: 82
Tilmeldt: 31/8-2005
Bopæl: Watford
Alder: 45
Status:



SV: IC-tog
Skrevet af knudbe, 14/9-2006 21:57 (#20)

IC3 er såmænd helt ok, men når jeg vælger noget med lokomotiv, så er det med forventning om at vognene er velholdte og beregnet til langtursdrift, og så er der mange der er meget mere komfortable end IC3. Det gør heller ikke noget at der er god plads til benene...

Og det er altså hyggeligere med en rigtig motor foran en stribe vogne når man ser den skyde gennem landskabet Smile
Brugers avatar
knudbe

Ekspert



Antal indlæg: 5249
Tilmeldt: 7/1-2005
Bopæl: Dragør
Alder: 70
Status:

Mvh Knud
---
RailWorks Danmark - Stedet hvor RailWorkers mødes
[url=www.RailWorks.dk]www.RailWorks.dk[/url]

Spring til debat:
Del denne tråd
URL:
BBcode:
HTML: