andersj skrev: ... og hvor meget CO2 udleder 4 busser i forhold til 1 MF?...
jeg kan sige du er inde på noget at det rigtige... men hvordan kan du få den udregning til at blive 4 busser for 1 MF sæt?
som jeg kan læse mig frem til kan der i et normal MF-togsæt hvis man også bruger 1. klasse være op til 144 siddende passagerer, og i et normal bus der køre i rutekørsel er der normalt plads til mellem 60-70 siddende... i nogen busser er der plads til flere..
så ud fra min beregning vil det være minimum 2 busser til et fyldt MF-togsæt... men det er korrekt man vil se ufattelig mange busser køre rundt... og det vil ikke være til at komme til for busser..
For det er jo mange gange ikke nok med kun at køre et MF-togsæt... hvad med der hvor der køre 2 MF-togsæt? der skal altså minimum køre 4 busser?
Hvis vi nu tager et eksempel på en stor lokalbane... (den gamle, "Odsherreds jernbane" - nu RT) mellem Holbæk og Nykøbing Sj..
her er altså en morgenafgang imod Holbæk der er nødsaget til at køres med 2x Lint for at det kan fungere...
forestil jer trafikken til og fra Holbæk sådan en morgen og eftermiddag??
1x lint mener jeg at kunne have ca. 120 siddende passagerer? (Hvis nogen ved bedre.. ret mig da endelig da jeg egentlig meget gerne vil vide det helt præcise antal siddepladser i sådan et tog..)
Hvis vi tager et hurtigt overslag der siger at en lint kan have 120 siddepladser.. 2x 120 det er jo lig med 240..
hvis man så dividere det med antal pladser i en bus (mellem 60 og 70) så finder vi jo hurtigt ud af det kræver minimum 3 eller 4 busser bare for at erstatte den "ene" afgang... og jeg tilføjer der er mange tog om morgenen på denne strækning.. det samme er der jo for mange andre strækninger.. der køre jo mange tog hvis man lige pludselig ser sig omkring på en privatbane...
jeg kunne måske forstille mig hvis det var en privatbane hvor der kørte kun 1 tog og det kørte frem og tilbage sådan hele tiden hvor der måske er 6 passagere med i gennemsnit på alle turene... at man så vil sige det ikke er miljøbevist at have dem kørende..
men nu er min mening nok som alle andre herinde... med at togene selvfølgelig stadig skal køre... jeg synes personlig selv at lukningen af gedserbanen var forkert... hvis man havde haft timedrift som alle andre steder ville der også have været lidt større sandsynlighed for at der ville være personer at køre med dernede..
Desuden vil en erstatning til bus fra tog gøre at rejsetiden vil blive forøget ufattelig meget... grundet med tog kan man holde en meget højere gennemsnitsfart.. det kan en bus ikke da den har alle de samme vigepligter som normale biler har... plus de har en maks fart på 80.. busserne må ikke køre mere end 80.. det kan toget på mange strækninger!..
det er min mening..
Hilsen Brian L.